Skisele til børn.

Lars 24/11 2004 14:47

Hej

Vi skal afsted på skiferie igen i år med vores børn på 3 år og 5 år. Begge børnene stod på ski mellem vores ben sidste år eller vi kørte baglens foran børnene så vi kunne styre dem i den rigtige retning. I år vil vi gerne have seler med til børnene, men jeg kan ikke finde dem nogen steder. Kan i hjælpe.

Kommentarer:
Der er i alt 16 svar i denne forumtråd.

Michael Hansen 02/12 2004 14:07

Sv: Skisele til børn.

Måske kan man leje dem på stedet.
Men den på 5 år bør lære det selv nu. Et trick som er godt, er at lade dem holde om dine stavhåndtag og så holder du bagved i spidserne, du kan så bremse når det går for stærkt og de kan slippe når de tør. Jeg har også altid brugt at hjælpe dem på glidetykkerne ved at stikke dem en stav at holde i mens jeg tager skøjtetag.

Rolf 26/03 2012 14:39

Sv: Skisele til børn.

Jeg vil godt advare mod folk der advare mod seler. Vi har haft 3 børn i sele nu.

Den ældste (5 år nu) havde vi med til Isaberg, da hun var 3. Her prøvede vi med skilærer (svensk) - det virkede absolut ikke; hun var afsted med en 1 år ældre veninde. Instruktøren måtte afbryde seancen efter ½ time (vi havde betalt for 2 timer), da begge piger absolut ikke ville køre med en svensk lærer.

Dagen efter prøvede vi med skibørnehave, med akkurat det samme resultat. Så købte vi en sele og ups en tilfreds pige, der kunne løbe med far og mor, bedst når far løb forrest og kunne løbe nogen store sving. Herefter tog det ca 5 minutter, så havde venindens far også købt en sele med det samme positive resultat, og alle vendte glade hjem fra Isaberg. Året efter blev begge børn sendt i skiskole i Trysil uden problemer.

I år har vi været i Østrig med tvillinger på 3 og pigen på 5. Pigen klarer sig selvfølgelig selv, men kommer stadig på skiskole. Tvillingerne har været i skibørnehave, hvor de legede lidt ski, men efterfølgende måtte kæmpe med tovlift for at komme op af den mindste børnebakke. På med selerne, op med stoleliften og så ud på en bakke med en smule fart og et langt stræk nedaf. Succes - på sidstedagen ville ungerne ikke stoppe med ski.

Og ja de lærer ikke at stå på ski. Ja det er noget anstregende at plove ned af en lang blå pist, og Ja tvillingerne kører lige ned i plov og svinger ikke. Men de får en oplevelse med deres forældre og de kan ikke vente med at komme afsted igen. Og til næste år, ryger de selvfølgelig i skiskole.

Det ville være glædeligt om dem der advarer mod sele vil dokumentere det med praktiske erfaringer i stedet for teori - og så kan man være nok så meget instruktør.

Jimmy 26/03 2012 17:22

Sv: Skisele til børn.

Er der ikke noget med at de har forbudt brugen af seler visse steder i sverige, fordi det er for farligt?

Jeanette 27/03 2012 11:15

Sv: Skisele til børn.

Det er rigtig godt at have sele til de små, og den hænger i en taske om maven så den nemt lige kan rulles sammen og kommes i tasken, når de ikke behøver den. Man skal bare huske at slippe dem fri så snart terrænet tillader det, for de lærer selvfølgelig mest af at køre selv. Vi købte vores sele hos surf og ski. Har ikke set nogen steder, at det er forbudt at bruge, heller ikke i Sverige. I Sverige er det blot forbudt at have børn på ryggen i rygbærere.
Hilsen Jeanette

Jimmy 27/03 2012 12:42

Sv: Skisele til børn.

Nå ja, det var vist nok også det jeg havde læst, sorry.

Hilsen
Jimmy

Christina D 16/11 2015 10:48

Sv: Skisele til børn.

Hejsa
Jeg har lige købt 1 i går i Stadium til 150 DKK
Hilsen Christina

Maybritt Rasmussen 09/12 2004 10:57

Sv: Skisele til børn.

Hej Lars.
Jeg efterlyser også seler til børn. Jeg skal have et barnebarn på 3 år med på skiferie, og jo ældre man bliver jo mere nervøs. Så jeg tør slet ikke tage den lille med en tur til Østrig uden at vide, at jeg kan få hende i sele. Mon der er nogen, der ligger inde med en de vil sælge? Eller HVOR kan man få fat i dem.
Venlig hilsen en nervøs mormor.

Jan 24/11 2004 19:05

Sv: Skisele til børn.

Hej Lars

Jeg ved ikke, hvor du får fat i selerne, men prøv f.eks. Skishoppen i Hellerup. Selv løste vi det med vor datter ved at bruge et stort og langt halstørklæde rundt om bryst og ind under armene og så bundet bagpå ryggen. Ikke optimalt, men det løste et akut problem.
mvh
Jan

Laura 27/07 2009 21:33

Sv: Skisele til børn.

de kan fåes på trueholm.dk

Thorsen 24/11 2004 20:37

Sv: Skisele til børn.

Prøv Snowfun i Roskilde, de har dem ved jeg! www.snowfun.dk
Held og lykke :)

claus 24/11 2004 23:48

Sv: Skisele til børn.

Hej Lars
Det er ikke nogen fordel at have sele i dine børn. Det vil give dig muligheden for at komme omkring, men de lærer ingenting da de reelt kan stå lige ned fordi mor bremser i den anden ende. Jeg ville hvis/ når det bliver mine børn kører med dem mellem benene på de svære stykker og resten af tiden lade dem kører selv.
Hvis jeg da ikke sendte dem i skiskole, hvor de kan lære skiløb i trygge omgivelser men andre børn og hvor sklløbet og omgivelserne er tilpasset deres evner og alder. Samtidig vil det også give mig selv tid til lidt cruising ;.)

Ved ikke om det er noget der kan fåes i DK?

claus

Kate 25/11 2004 11:11

Sv: Skisele til børn.

Hej Lars
Vi har brugt sele til vores børn og det har været en rigtig god ide´. Men vi tænkte selvfølgelig på at det ikke var os der skulle styrre, men at vi bare skulle være som stopper hvis der kom for meget fart på.
Vi erfarede også at børnen ikke gad at have selerne på når først de fik en fornemmelse for at stå på ski. Så jeg ser ikke det store problem i at give ungerne seler på... de står fint på ski i dag :-)
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med hvor du kan købe en sele. Min søster lavede dem selv for vi syntes de var for dyre at købe på skisports stedet.

/Kate

Anders Kjær 29/07 2009 22:11

Sv: Skisele til børn.

Jeg købte en sele til vores datter på 3 år inden vi tog til Østrig i uge 7. Jeg fandt dem hos surf & ski. Vi havde utroligt meget glæde af selen og det gav min datter tryghed at have den på. De første par dage bremsede og styrede jeg hende men de sidste dage var det ikke nødvendigt da hun selv havde fået fornemmelsen af hvordan man bremser og drejer samt en god balance på skiene.
Jeg vil klart anbefale at bruge en sele da det kan være meget hårdt for ryggen at køre med børnene mellem benene en hel dag.

Linda 25/11 2004 23:44

Sv: Skisele til børn.

Hej

Vi har også kørt med seler til vores børn og været glade for denne løsning.

Vi har købt selerne på skisportsstedet i Sverige for ca. 200 kr.

hilsen Linda

Mads 26/11 2004 20:24

Sv: Skisele til børn.

En sele er ikke nogen dårlig ting så længe den ikke hæmmer barnet. Der er nogen børn der føler sig trykker, og derved faktisk godt kan stå på ski, hvis de er i en sele, mens de går i baglås hvis de tages ud.
Det er dog vigtigt at de ikke er i den hele dagen og bliver forvente med den. Så det er en tur på de fladere steder, hvor de får fornemmelsen af at de godt kan det her.

Skisport.dk - Redaktion 30/07 2009 19:05

Sv: Skisele til børn.

Hej alle

Selv om det er et lidt gammelt indlæg der er kommet liv i kommer her lige en kommentar.

Shoppen her på siden har haft skiseler de sidste sæsoner. Vi venter på nye forsyninger, og når de er på lager kan den findes og købes fra siden her:
http://www.skisport.dk/skishop/swix/

Mvh Skisport.dk redaktionen

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen