Skiferie i elbil: Her er mine erfaringer med at køre på el til Alperne

Skiferie i elbil: Her er mine erfaringer med at køre på el til Alperne

Jeg har sammen med min familie kørt til Alperne i en Kia EV6, der kører på ren el. Jeg har lavet denne artikel, så du kan tage med på turen.

*  Kia EV6 GT-line var stillet til rådighed af Kia Danmark. *Forbrug: 180Wh/km, *rækkevidde op til 484km (*påvirkes bl.a. af kørestil, hastighed, vejrforhold, ekstraudstyr).

Overvejer du, om du kan tage elbilen til Alperne? Jeg var selv lidt nervøs, da jeg skulle tage turen til Westendorf i Østrig i uge 7, 2024.

Lad mig starte med den gode nyhed: Det var ingen problemer! Du kan sagtens give slip på bekymringerne.

Jeg har delt artiklen op i 5 kapitler.

Herefter slutter jeg guiden af med ekstra tips, så du er 100% forberedt, inden du tager elbilen til Alperne eller Norden.

Ved hvert kapitel er der en lille video, som jeg har filmet på vej til Østrig. Vil du se alle 5 kapitler samlet? Hop til bunden af siden.

* Opdateret: Jeg har nu været afsted på min anden tur i elbil, som gik en del bedre. Læs om den tur i bunden af siden.

Kapitel 1: Introduktion til turen

Vi kørte i en Kia EV6 GT-line, som på papiret har en rækkevidde på 484 km og et forbrug på 180 Wh/km. Bilen indeholdte fire personer + alt grej til skiferien 

Turen gik fra Aarhus til Westendorf i Østrig, og vi tog afsted fredag morgen kl. 06:00 med forventning om at kunne tilbagelægge de 1.290 kilometer på cirka 16 timer (inklusiv pauser til opladning).

Da vi startede bilen hjemme i garagen, var den 100% opladet. Og vi havde planlagt første ladestop i Nordtyskland.

Video 1/5: Sådan er de første 160 kilometer er gået

Kapitel 2: Første ladestop og app til planlægning

Vi nåede frem til Nordtyskland og var klar til turens første ladestop - her var planen at lade bilen op til cirka 83 procent strøm, mens vi fik spist en god morgenmad og fik en kop kaffe. 

Jeg havde planlagt ruten gennem appen “A Better Routeplanner”.

Inden start indtastede jeg, hvor hurtigt jeg cirka ville køre, og ved første stop estimerede appen meget præcist, hvor meget strøm vi ville have, når vi nåede frem til ladestanderen. 

Video 2/5: Det første ladestop

Kapitel 3: Tredje opladning og frokost

Vi fulgte appens anvisninger - og det gik som en drøm. Selvom det var uge 7, var der ingen kø ved ladestanderne, så vi måtte ikke vente på at lade på hverken første, andet eller tredje ladestop.

Det tredje ladestop timede vi, så det passede med frokost. På den måde kunne vi nyde lidt lækker mad - og ladetiden føltes på ingen måde som spildtid.

Det betød også, at batteriet rykkede helt op til 95%.

Priserne var 0,38 - 0,45 € pr. kw. med Tesla Super Charger abonnement 

Da vi ikke havde en ladeaftale, valgte vi at tegne et Tesla Super Charger abonnement til DKK 99,- for en måned. Det giver en reduceret pris på standerne. Vi betalte mellem 0,38 og 0,45 € pr. kw

I alt endte vi med at betale 1.130 kroner for el. Det svarer til 0,88 kroner pr. kilometer. Vi brugte i alt 291 kWh. 

Video 3/5: Det kører derudaf

Kapitel 4: Det her skal du IKKE gøre

Kan du huske sidste kapitel, hvor jeg skrev, at vi fulgte appens anvisninger? Det gjorde vi også...

… indtil vi ikke gjorde det længere. Og det viser sig simpelthen at være en rigtig dårlig ide.

Jeg er tydeligvis ikke klogere end appen. Vi kom til at afvige fra ruten, og vi endte med ikke at have nok strøm til at nå frem til det planlagte ladested.

Marianne var ikke imponeret - men vi tog det med et smil

For at undgå den værste rækkevidde-angst og for ikke at tage nogen chancer, stoppede vi ved den nærmeste rasteplads for at finde en ladestander.

Her fandt vi en 50 kilowatt lader, så vi heldigvis kunne få strøm på rimeligt hurtigt. Det lille eventyr har dog ikke slået os ud af kurs. Vi er stadig på ruten og ved godt mod.

Læringen er: Hold dig til appens anbefalinger.

Video 4/5: Det skal du IKKE gøre

Kapitel 5: Ankommet og opsummering

Vi er ankommet med omkring 80 % strøm på bilen, fordi vi havde god tid i dag, og valgte at fylde bilen op inden ankomst, så det er nemt at komme hjem.

Ingen spildtid

Mit vigtigste tip er at planlægge måltider, så de matcher opladningerne. Så er der ingen spildtid. På den måde kan du lave 3 fulde opladninger (morgenmad, frokost og aftensmad), så er der ikke mange ladninger, der tager ekstra tid.

Det kan I opnå ved at smide ungerne i bilen kl. 5-6 om morgenen uden at have spist morgenmad, og så kører batteriet tæt på tom, før I får morgenmaden og strøm.

2,5 timer og 1.130 kroner

Alt i alt har turen været rigtig fin. Det tager lidt længere tid - cirka 2,5 timer mere, end hvad det ville have taget i en benzinbil. Der var dog ingen problemer. Det kan du trygt kaste dig ud i!

Vi stoppede for at lade op 7 gange. Den sidste opladning var dog kun, fordi vi havde god tid og gerne ville ankomme med et fuldt batteri. Med lidt mere erfaring og is i maven kunne turen godt klares med 5 ladestop. 

Elforbruget kostede cirka 1.130 kroner. 

Video 5/5: Konklusion

Andre gode tips og anbefalinger

Igennem arbejdet med denne guide har jeg fundet et par andre gode tips, som du kan få glæde af. 

#1 Gratis ladere ved bordershoppen i Rostock

Hvis du tager færgen fra Sjælland mod Rostock, så kan du angiveligt tanke gratis strøm ved bordershoppen i Rostock, mens du handler. Gratis strøm og billige varer - det er jo en win win. 

#2 Tænk over kulden

Det blev ikke relevant for vores tur, da temperaturen aldrig var under 0 grader. Men hvis der er udsigt til frost, skal du være opmærksom på et par ting.

For det første kan det påvirke elbilens rækkevidde negativt. For det andet skal du holde lade-dækslet fri for is, så det er let at åbne.

Det sidste kig på ruten inden afgang

#3 Planlæg rejsen 

Vi var meget imponerede over appen "A Better Routeplanner", som vi brugte til at planlægge vores ladestop. 

- download til iPhone
- download til Android

Er du klar til at køre afsted? Se alle kør-selv-skiferier

... Og du kan jo altid starte med at vælge en skiferie tæt på Danmark, inden du tager på en tur til Alperne. 

Samlet video: Alle 5 kapitler


Opdatering fra anden tur i elbil

På min anden tur i elbil gik det noget bedre. Denne gang gik turen også til Østrig. På vejen til Serfaus-Fiss-Ladis ladede vi 6 gange, fordi der var en del kø og derfor lavere hastigheder.

På turen derned brugte vi 284kw på 1234 km. Vi brugte 2 timer og 45 minutter på at lade op. 

På hjemturen brugte vi 382kw på 1284 km. Vi brugte 2 timer og 36 minutter på at lade op. 

Samlet transporttid inkl. ladning var 13:45

Nøglen til succes var at skifte fra Tesla til Ionity-lader, da vi ofte kunne lade med et power-input på over 200 kw, hvilket gjorde vores pauser noget kortere end sidst.

Nogen vil sige, at 2:36 er lang tid at holde stille, men med to børn på bagsædet skal der pauser til. I forhold til en fossildrevet vogn, så kræver det madpakker, man spiser i bilen og ingen pauser, hvis man skal gøre det markant hurtigere end de 13:45 vi brugte (inkl. fjumren og ventetid).

Læs også:

- Den store guide til kør-selv-skiferie
- Komplet guide til snekæder

Udgivet af: Rasmus Skov

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen