« Til oversigten

Dette kan vi prale af i en ellers hård vinter

Da vi opererer i en branche, hvor vi, vores kunder og vores læsere gør ekstra meget brug af naturen, føler vi et ekstra stort ansvar for at gøre, hvad vi kan for at nedbringe vores CO2 aftryk.

Ja, vi må erkende, at det har været en hård skisæson med få positive nyheder inden for skiverdenen. Men hos Skisport.dk har vi forsøgt at få det bedste ud af sæsonen og ændre på de ting, som vi selv kan have en indflydelse på. Selvom vi ikke kan prale af at have været meget på skiferie, kan vi heldigvis prale af lidt andet.

De seneste par år har der været meget af fokus på miljø og bæredygtighed i vores branche. Et fokus, som vi selvfølgelig vil/skal bidrage til. Da vi selv, vores kunder og vores læsere er aktive brugere af naturen, føler vi os forpligtet til at tage ansvar. Et ansvar vi er blevet mere bevidste omkring. 

Personligt kan vi gøre mange tiltag in-house for at nedbringe vores CO2 aftryk, dog ønsker vi også at sende det rigtige signal til vores kunder i Skishoppen. Derfor forsøger vi at samarbejde og øge kollektioner fra brands med fokus på bæredygtighed og genbrug. Her er vi eksempelvis på messe ved brandet 2117 of Sweden, som laver ECO-kollektioner i genbrugsmaterialer. 

Hvad har vi så gjort for at nedbringe vores CO2 aftryk?


Det kedelige (men vigtige):

  • Nedbragt vores elforbrug med 33 % over de seneste 2 år. Det betyder ca. 10 tons mindre CO2 udledt årligt. 
  • Fjernet 3 CO2-tunge oliefyr på vores lagre og erstattet med effektive varmepumper 
  • Fjernet elradiatorer i alle kontorer og erstattet med varmepumper.
  • Udskiftet belysning fra traditionelle lysstofrør til moderne LED-belysning. Årlig besparelse på mere end 8 tons CO2.
  • Reduceret mængden af print i forbindelse med ekspedition af ordrer med mere end 50 % af følgesedler.
  • Vi genbruger i videst muligt omfang de kasser, som vi modtager varer i fra leverandører. Det har reduceret vores mængde af affaldspap med 40 %.
  • Øget sortering af affald som glas, mm.  


Det gamle oliefyr er fjernet


Samtidigt har vi fjernet alle elradiatorer og erstattet med varmepumper, samt efterisoleret bygningen


Det sjove: 

  • Vi havde glædet os til også at gøre en lille forskel på transporten til denne vinter. Vi havde nemlig udskiftet vores skribenters benzindrevne Kia med en hybridversion af Kia Ceed, der skulle gøre udledningen af CO2 mindre end året før. Desværre satte corona en stopper for, at vi kom ud over Danmarks grænser for at besøge skiområder, så vores Kia har kørt meget få kilometer.
  • Medarbejderne ved Skisport.dk deltager i en intern cykelkonkurrence for at få flere til at vælge cyklen i stedet for bilen. 
  • Til vores SkiShop, kigger vi naturligvis også efter brands, som går forrest, når det kommer til miljø og bæredygtighed. Derfor har vi hvert år mere og mere fokus på at vælge miljøvenlige brands som eksempelvis: Kama, 2117 of Sweden, Helly Hansen, Holmenkol, Gogglesoc, Camelbak, Salomon, Ulvang, Rossignol, etc.



I en vinter med mange negative nyheder, må vi forsøge at fejre det positive


Fokuser på det positive

Desværre oplever de fleste af os nok en ærgerlig tendens på de sociale medier, hvor der bliver peget fingre, når virksomheder/personer/etc. forsøger at gøre en lille forskel. Her bliver fokus ofte på det negative, hvor der kommer kritik over, at der ikke gøres nok, i stedet for at se på den positive ændring som er gjort. 

INGEN af os kan gøre alt på én gang. Vi kan alle starte i det små og gøre de ændringer/ting, som vi har ressourcer til og mulighed for. Selv de små handlinger kan gøre en enorm forskel. Ingen er fejlfri og al ændring tæller. 

Vi er slet ikke perfekte! Men vi er i hvert fald ski’ stolte af at have nedbragt vores CO2-forbrug og klimaaftryk, og vi vil fortsætte den proces de næste mange år.


Medarbejderne hos Skisport.dk deltager i en intern cykelkonkurrence, hvor målet er at få flere til at vælge bilen fra


Dette blev "desværre" det tætteste vi kom på en skiferie i år