Forsinket fly eller færge? Så meget kan du få i kompensation

Forsinket fly eller færge? Så meget kan du få i kompensation

Du bliver nok overrasket over, hvor meget du har krav på, hvis flyet eller færgen er forsinket. Se dine rettigheder her.

Ingen synes, det er fedt at sidde i en lufthavn eller på et færgeleje og vente i timevis, fordi flyet eller færgen er forsinket.

Men der vanker gratis mad og penge oven i hatten, hvis forsinkelsen er tilpas lang.

Vær dog opmærksom på, at vejret ofte spænder ben for økonomisk kompensation. 

Flyrejser

Flyet er forsinket mellem 2 og 4 timer

Er flyet forsinket fra 2-4 timer, skal flyselskabet betale mad og drikke i ventetiden. Beløbene per person er:

  • Morgenmad 80-100 kr.
  • Frokost: 100-125 kr.
  • Aftensmad: 125-150 kr.
Her er nuancerne i reglen: Skal du flyve kortere end 1.500 km, kan du få maden betalt efter 2 timer. Flyver du over 1.500 km, får du maden betalt efter 3 timer.

Flyver du ud af EU og længere væk end 3.500 km, får du først mad og drikke betalt efter 4 timers forsinkelse.

Flyet er forsinket mere end 5 timer

Hvis forsinkelsen varer over 5 timer SKAL flyselskabet tilbyde at give dig alle pengene tilbage for billetten.

De skal også tilbyde dig en fri rejse tilbage til dit første afgangssted, hvis du for eksempel er fløjet fra Billund til Kastrup for at skifte fly.

Flyet er forsinket til dagen efter 

Hvis du vælger at vente på det forsinkede fly og ikke få pengene retur, kan det være nødvendigt at tage en overnatning. 

I det tilfælde skal flyselskabet betale overnatning på hotel, forplejning og transport frem og tilbage.

Ankommer du over 3 timer for sent?

Så kommer det, som mange nok ikke vidste: Kommer du mere end 3 timer senere frem, end der står på billetten, kan du søge en pænt stor kompensation i kroner og øre.

  • Under 1.500 km: 1.500 kr. i kompensation.
  • 1.500 - 3.500 km: 3.000 kr. i kompensation.
  • Over 3.500 km: 4.500 kr. i kompensation.
Træerne vokser dog ikke helt ind i himlen.

Du har ikke krav på kompensation (økonomisk godtgørelse), hvis forsinkelsen skyldes usædvanlige omstændigheder. Det inkluderer ekstremt vejr, krig/terror, visse typer strejker og skjulte fabrikationsfejl.

I de tilfælde skal flyselskabet stadig sørge for forplejning, hotel mv. efter reglerne, men de kan afvise at udbetale de standard kompensationsbeløb.

Læs mere hos Flypassager.dk.

Regler ved pakkerejser

EU’s flypassagerrettigheder gælder også ved pakkerejser, men med et par vigtige nuancer.

Hvis flyet er forsinket eller aflyst, og det går ud over hele din rejse, har du både ret til kompensation fra flyselskabet og mulighed for at klage til rejsearrangøren.

Rejsearrangøren har ansvaret for hele rejsen, så hvis der f.eks. er ekstraudgifter til hotel, måltider eller transfer på grund af flyforsinkelsen, er det rejsearrangøren, du skal kontakte først.

Du kan ikke få dobbeltkompensation for det samme tab, men du må gerne søge kompensation hos flyselskabet og samtidig kræve erstatning fra rejsebureauet for f.eks. tabte feriedage.

Færgerejser

Pressebillede - Copyright © Stena Line

Færgen er forsinket over 1,5 timer 

Hvis din færgesejlads er mere end 90 minutter forsinket, kan du kræve, at operatøren giver dig gratis snacks, måltider og forfriskninger “svarende til din ventetid”.

Du kan også kræve at få den fulde billetpris tilbage samt returrejsen til dit hjem.Vælger du at fortsætte rejsen, forpligter
transportøren sig til at få dig frem til din destination “ved først givne lejlighed” og uden omkostninger for dig.

Ret til overnatning

Bliver en overnatning nødvendig på grund af forsinkelsen, skal rederiet arrangere gratis indkvartering (hotel eller ombord) i op til 3 nætter samt transport mellem havn og logi.

Vigtigt: Hvis forsinkelsen skyldes alvorlige vejrforhold, der gør sejladsen usikker, gælder retten til gratis indkvartering ikke.

Færgen er forsinket ved ankomst:

Du er berettiget til en kompensation på 25 procent eller 50 procent af billetprisen, hvis færgen kommer senere i havn end forudset. 

Du kan kræve 25 procent, hvis du ankommer: 

  • 1 time for sent – hvis rejsen ifølge fartplanen varer op til 4 timer.
  • 2 timer for sent  – hvis rejsen ifølge fartplanen varer 4 - 8 timer.
  • 3 timer for sent – hvis rejsen ifølge fartplanen varer 8-24 timer.
  • 6 timer for sent  – hvis rejsen ifølge fartplanen varer over 24 timer.
Du kan kræve 50 procent, hvis du ankommer: 

  • 2 timer for sent - hvis rejsen ifølge fartplanen varer op til 4 timer.
  • 4 timer for sent - hvis rejsen ifølge fartplanen varer 4 - 8 timer.
  • 6 timer for sent - hvis rejsen ifølge fartplanen varer 8-24 timer.
  • 12 timer for sent - hvis rejsen ifølge fartplanen varer over 24 timer.
Der er dog et par undtagelser. 

  • Hvis du blev informeret om forsinkelsen, før du købte billetten.
  • Hvis dårligt vejr er skyld i forsinkelsen.
  • Hvis færgen skal anløbe en anden havn med en syg person.
  • Ekstraordinære omstændigheder. Det kunne være brand ombord.

Læs mere hos Søfartsstyrelsen.

Vil du læse mere?

Tjek de her relevante artikler om fly og færge. 

- Skiferie med fly
- Færge til Norge
- Færge til Sverige

Udgivet af: Jesper Svennum

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen