Forsinket fly eller færge? Så meget kan du få i kompensation
Du bliver nok overrasket over, hvor meget du har krav på, hvis flyet eller færgen er forsinket. Se dine rettigheder her.
Ingen synes, det er fedt at sidde i en lufthavn eller på et færgeleje og vente i timevis, fordi flyet eller færgen er forsinket.
Men der vanker gratis mad og penge oven i hatten, hvis forsinkelsen er tilpas lang.
Vær dog opmærksom på, at vejret ofte spænder ben for økonomisk kompensation.
Flyrejser
Flyet er forsinket mellem 2 og 4 timer
- Morgenmad 80-100 kr.
- Frokost: 100-125 kr.
- Aftensmad: 125-150 kr.
Flyet er forsinket mere end 5 timer
Flyet er forsinket til dagen efter
Ankommer du over 3 timer for sent?
- Under 1.500 km: 1.500 kr. i kompensation.
- 1.500 - 3.500 km: 3.000 kr. i kompensation.
- Over 3.500 km: 4.500 kr. i kompensation.
I de tilfælde skal flyselskabet stadig sørge for forplejning, hotel mv. efter reglerne, men de kan afvise at udbetale de standard kompensationsbeløb.
Regler ved pakkerejser
EU’s flypassagerrettigheder gælder også ved pakkerejser, men med et par vigtige nuancer.
Hvis flyet er forsinket eller aflyst, og det går ud over hele din rejse, har du både ret til kompensation fra flyselskabet og mulighed for at klage til rejsearrangøren.
Rejsearrangøren har ansvaret for hele rejsen, så hvis der f.eks. er ekstraudgifter til hotel, måltider eller transfer på grund af flyforsinkelsen, er det rejsearrangøren, du skal kontakte først.
Du kan ikke få dobbeltkompensation for det samme tab, men du må gerne søge kompensation hos flyselskabet og samtidig kræve erstatning fra rejsebureauet for f.eks. tabte feriedage.
Færgerejser
Pressebillede - Copyright © Stena Line
Færgen er forsinket over 1,5 timer
Du kan også kræve at få den fulde billetpris tilbage samt returrejsen til dit hjem.Vælger du at fortsætte rejsen, forpligter
transportøren sig til at få dig frem til din destination “ved først givne lejlighed” og uden omkostninger for dig.
Ret til overnatning
Færgen er forsinket ved ankomst:
- 1 time for sent – hvis rejsen ifølge fartplanen varer op til 4 timer.
- 2 timer for sent – hvis rejsen ifølge fartplanen varer 4 - 8 timer.
- 3 timer for sent – hvis rejsen ifølge fartplanen varer 8-24 timer.
- 6 timer for sent – hvis rejsen ifølge fartplanen varer over 24 timer.
- 2 timer for sent - hvis rejsen ifølge fartplanen varer op til 4 timer.
- 4 timer for sent - hvis rejsen ifølge fartplanen varer 4 - 8 timer.
- 6 timer for sent - hvis rejsen ifølge fartplanen varer 8-24 timer.
- 12 timer for sent - hvis rejsen ifølge fartplanen varer over 24 timer.
- Hvis du blev informeret om forsinkelsen, før du købte billetten.
- Hvis dårligt vejr er skyld i forsinkelsen.
- Hvis færgen skal anløbe en anden havn med en syg person.
- Ekstraordinære omstændigheder. Det kunne være brand ombord.