Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Mikael 09/02 2011 15:16
Tak for alle de gode indlæg. HVAD gør man hvis ens datter på snart 6 bare ikke vil på skiskole, men være sammen med sine forældre på sin ferie? Hun vil ikke "afleveres" ligesom i en børnehave - som hun går i til daglig - men gerne opleve bakkerne med os forældre.
Vi er som forældre begge lærere og vant til at undervise børn, bare ikke på ski, selvom vi begge er habile skiløbere, både alpin og langrend. Jeg er blevet lidt skræmt af alle de artikler, som jeg finder rundt omkring som skriver om "håbløse forældre der ikke kan lære deres børn at stå på ski". Kan man ikke det som forælder?
Vi har aldrig selv været på skiskole, men også stået sammen med vores forældre fra vi var helt små, og vi er da ikke helt dårlige til det;-)
Jeg vil hellere end gerne lære mine børn at stå på ski og være sammen med dem i min skiferie, men hvordan skal jeg gribe det an på bedst mulig måde?
Findes der evt. gode råd på nettet?
Vi holder skiferie i Orsa Grönklitt i Sverige. Sidste år var vi også afsted men vores datter var ramt af sygdom stort set fra dag 1. Vi har efterfølgende været en dag ved Vallåsen med stor succes, hvor hun - med hjælp - kørte ned af de grønne pister.
Bedste hilsner
Mikael
Ke 09/02 2011 15:29
Sv: vil ikke på skiskole...
Jeg har selv en datter, der på nogenlunde samme alder som din absolut IKKE ville på skiskole. Jeg gav hende to muligheder: 1) deltage hver dag på skiskole 1,5 time eller 2) lade mig være hendes skilærer i 1,5 time hver dag (og så i øvrigt gøre som jeg sagde).
Ved ikke om det var særligt pædagogisk - men hun valgt far-modellen og var meget lærevillig (formentlig med tanken om alternativet - skiskolen).
Det gik utroligt godt. Hun har aldrig gået på skiskole siden, men har dog en storesøster, der har og har også lært der fra.
Jeg siger det kun i dette lille lukkede forum, men hun er i dag 17 og står på ski som om hun aldrig har gjort andet. Hendes far bliver sat grundigt til vægs.
Jo - det kan godt lade sig gøre at lære sine egne børn at stå på ski. En skiferie er for kort til daglig gråd og ballade.
Kenneth Hansen 09/02 2011 16:02
Hej afsender,
Der er et alternativ mere, som jeg klart ville overveje i Jeres sted.
På de fleste destinationers skiskoler, kan man til rimelige penge hyre en privatlærer til kun Jer 3. Når jeg skriver Jer 3 - så er det fordi at jeg i Jeres sted ville vælge at gøre det på denne måde. Så kan skilæreren efter aftale med Jer koncentrere sig primært om at lære Jeres datter så meget som muligt - men samtidig måske også lige pudse lidt af på Jeres løb.
Min erfaring siger mig at vi alle kan få noget godt ud af lidt instruktion iblandt.
God tur - håber at I får en dejlig skiferie / Og Jeres datter har da ret så langt, at det altid er en fornøjelse at kunne være sammen rundt i områderne. lyt til hende ;-)
Thomas 09/02 2011 20:40
Hey
Jeg har to døtre, den ene var med første gang lige fyldt 3 og blev afleveret i skibørnehaven i Zell am s. og jeg mener afleveret, noget med at vende ryggen til hendes bedrøvede øjne, det virkede, siden hen har hun været på skiskole med instruktører fra både Østrig, Holland og senest Sverige. Vi har altid være konsekvente og sagt at det var en betingelse for at komme afsted og vi har taget diskusionen om sommeren inden rejsen blev bestilt og ikke nede i for foden af pisten...
Den anden datter har været med i rygsæk, også alpint, så hendes tilgang er måske lidt anderledes, hun har jo også set storesøster skulle afsted, ergo har der aldrig været noget snak om at slippe.
I dsg er de begge habile løbere og vi er nu der hvor de rent faktisk gerne vil have privatlærer, tja er i klar på havd sådan en fyr koster? Vi kan alle følges ned af røde løjper og jeg er sikker ´på at det skyldes at ungerne har fået både teknik og regler ind med babystøvlerne..
Frederik 10/02 2011 00:02
Når børn er i den alder (normalt omkring 4-10 år) er det meget svært at lære dem noget i skiskolen som du ikke bare kan lære hvis du sætter dig lidt ind i teknikken bag, og da du jo allerede har den pædagogiske baggrund er det svære jo klaret (foruden at du er hendes far hvilket helt sikkert giver et ekstra plus) :)
I starten handler det altså bare om at komme ud og stå noget plov. Du behøves ikke koncentrere dig om andet da din datters muskler nok ikke er udviklet nær nok til at hun kan stå fx. parellel endnu (der er dog få undtagelser i den alder). Jeg lærte selv at stå på ski af min far og kunne uden problemer stå røde og blå pister efter 4-5 timer. Jeg var godt nok også 13 år dengang. Men min pointe er at det i starten bare gælder om at komme igang og vænne sig til skiene, støvlerne og sneen. Man kan lære andre at komme igang med et meget basalt kendskab til indlæring og teknik og jeg ser derfor ikke skiskole (eller privatlærer) som en nødvendighed. Selvom det måske kan være en god idé at læse lidt op på basal teknik samt at snakke med nogle der ved noget om det (kender du ingen der har kendskab til det?).
Nu kender jeg ikke selv dit nivau, men det vil selvfølgelig være en fordel hvis du kan stå baglæs (bare plov) og støtte hende og sådan nogle gange. Ellers kan du lave mange andre øvelser hvor du rækker hende en stav og lignende på de lidt sværere stykker. Den danske skiskoles alpin manual har mange gode øvelser og fine afsnidt om skiteknik og indlæring - http://dendanskeskiskole.dk/shop/produktvisning/?backPID=455 (indrømmet - den er dyr, men det betaler sig hvis du vil lære at lære andre at stå på ski).
Jeg er ikke selv skilærer (mangler den praktiske prøve, som jeg dumpede). Men jeg har 2 års erfaring med at lære folk (både gamle og børn, alle nivauer) at stå på ski. Derudover har jeg en hel del teknisk basalviden fra da jeg var på instruktør kursus (den del bestod jeg trodsalt ;)).
Jens Lindrup 10/02 2011 00:07
Nu skal jeg ikke sidde her over nettet og bedømme andres niveau og evne/mulighed for at lære deres egne børn at stå på ski. Jeg vil blot fortælle om mine egne erfaringer:)
Jeg har to brødre der er 9 og 11 år ældre end mig, vi har i min familie altid taget på skiferie, mine brødre røg i skiskole og da jeg så var blevet født og gammel nok til at stå på ski røg jeg i skiskole i 2-3 år hvorefter min far sagtens mente han kunne lære mig at stå på ski. Lykkedes det så? Tjaeh, jeg kan ihvertfald stå på dem, men jeg har en elendig teknik og kæmpede konstant med det sidste år da jeg var på sæson. Så hvis i aldrig har modtaget undervisning kan i nok ikke undervise jeres børn, der er kæmpe forskel på at kunne stå på ski også være god til det/have god teknik.
Jeg læser det som om jeres datter er begynder og intet har prøvet før? Jeg vil foreslå at i bliver i nærheden af der hvor jeres datter undervises, ikke noget med at gribe ind i undervisningen, i skal bare være der så hun kan se jer. Så kan i evt. lige gå lidt engang imellem(sig i skal på toilettet eller lign.), efter 2 timer er hun klar til frokost også tager i over og spiser sammen. Her burde hun allerede være så tryg ved hendes lærer og resten af holdet at i kan få eftermiddagen fri, evt. komme forbi efter en times tid og sige hej.
Egentlig skal i gør det efter samme koncept som da hun som baby skulle overvindes hendes separationsangst og lad så være med at tage for langt væk(hvis i gør det), der er ikke noget mere irriterende som skilærer end en stortudende unge der vil have sin mor/far ;)
Frederik 10/02 2011 00:35
Lindrup: har du læst hvor gammel hun er? Med alt respekt for andre folks færdigheder vil jeg mene at MEGET få i den alder kan lære noget teknik af betydning. Når du har brug for at lære ski teknik hænger det i høj grad sammen med at man skal lære at stå parallel. Hvilket hun ikke kan lære før hun får opbygget tilstrækkelig med muskelmasse. Det er yderst sjældent at det lader sig gøre i en alder af 6 år...
Horst 10/02 2011 00:41
Hej Mikael
Hvad gør du når dine elever i skolen sig "vil ikke"? Dit svar burde besvare hvad du skal gøre med din datter.
Spørg Uhrskov om hvem der skal undervis - ikke forældrene - og ikke fordi de er umulige skilærere - men fordi det funker langt bedre når børnenegår på skiskole.
Og så er jeg af den opfattelse at det skal være "de indfødte" der skal undervise børn, - tænk blot hvordan dette udvider deres horisont. Sporg er bare en biting i denne sammenhæng.
Det der er langt vigtigere at de har tøj på så de ikke fryser og kan lege i skiskolen.
Nogle gang må man tage det svære valg til gavn for ens barn: tving hende på en pæn måde!
Hyst
Else Frisk 10/02 2011 12:55
Hej forældre.
Jeg er mormor og tager nu afsted hvert år med 1 - 4 børnebørn. Vi er heldigvis over det stadie nu, for jeg har haft samme problem.
Børnene skal på skiskole. De har også forskellige evner kunnen og villen til at lære at stå på ski, men lige i starten har de behov for en skilærer. Det gavner dem på flere måder. Så kan man køre med børnene om eftermiddagen.Det er kun lige et par år, så er det overstået og de voksne kan så få løbet noget mere igen (sammen med børnrne).
Hilsen Else
Rikke Fuglsang 10/02 2011 13:19
Kære Mikael - og mange af jer andre som har svaret på denne tråd.
Dette rammer mig helt i hjertet og jeg håber du kan bruge mit svar.
Som kort info ejer og driver jeg en lille dansk skiskole i Solheisen og Hemsedal. Jeg har en bachelor i pædagogik fra KU og har arbejdet i skiskole i 6 vintre, hvoraf de 3 har været som min egen skiskole.
Jeg oplevede hurtigt i starten at skiskolen var både et godt og et dårligt tilbud, hvilket jeg gerne vil forklare yderligere.
Først og fremmest skal du som skientusiat være glad for at dit barn rigtigt gerne vil stå på ski. Det er dejligt at kunne dele den glæde det er at stå på ski og holde ferie sammen.
Skiskolen er som sagt både et godt og dårligt tilbud. Det er korrekt som flere også påpeger, er det ikke optimalt at det er forældrene der står med hele læringsopgaven, da de ofte har svært ved at formidle det så barnet forstår det. MEN - jeg er på den anden side helt uenig i at man skal tvinge sit barn på skiskole eller på anden måde "aflevere det", som var det almindelig hverdag. Det får man intet godt ud af hverken for dit barn eller for dig.
Jeg oplevede hurtigt dette "problem" med skiskolen. Der hvor jeg ser problematikken er at man vil kombinere "skolen" med praktisk læring. Vi skal huske at skolen er et slags arbejde for børn, ligesom vi voksne er på arbejde i hverdagen. På ferien, vil vi gerne være sammen - det er vel i grunden det ferien handler om - at være sammen og have det sjovt og samtidig få gode og lærerige oplevelser der udvikler skiløbet.
Med dette mener jeg at skiskolen skal kunne rumme dette. Skiskolen skal ikke være en skole, men et sted, hvor lærerige oplevelser og udvikling finder sted.
Derfor valgte vi med baggrund i min uddannelse og vores erfaring at udvikle et produkt der netop sætter jeres families ønsker og behov op på første prioritet.
"Familien på ski" er produktet hvor hele familien er på "skiskole" samtidig. Vi ved godt at hvis du som voksen vil have optimal udvikling må du vælge en privatime, men det som du forklare Mikael, ser og oplever vi gang på gang. Børnene er uvandte over nye skisportsteder, ferien generelt og det at skulle afleveres i en gruppe med 8 fremmede børn og en måske ikke dansk talende instruktør.
"familien på ski" er derfor udviklet til jer som familie, hvor I gerne vil være en del af hinandens udvikling. Vi giver værktøjer og tips til forældrene og sammen med dem skaber vi de rammer der skal til for at barnet lærer at stå på ski og udvikle sig. På den måde bliver læringen heller ikka afbrudt, som den gør på almindelig skiskole. Her aflevere du dit barn og får det tilbage evt. med instrukser om at træne på det og det, men fordi du som forældre ikke selv har været med, kan det let være svært at forstå, hvad der må gøres og hvordan jeg som forældre skal forholde mig til forskellige udviklings og læringsproblematikker.
Derfor kan jeg på det kraftigste anbefale dig at tage på skiskole sammen med dit barn. Jeg ved at vi er de eneste som tilbyder dette produkt i denne udgave, for den er udviklet specielt for vores "skiskoletilgang".
Vi tror nemlig ikke skolen kan lærer børn at stå på ski, men at det er praksis' opgave. Med dette mener jeg bestemt ikke at skiskole er en dårlig ting, for det er skilæreren som skaber de rammer, der gør at barnet eller den voksne lærer noget i praksis.
Et barn har ikke den samme opfattelse af ting som vi voksne. Det kan være skræmmende for børn at skulle i skole, mens andre glæder sig til det.
Mange børn synes det er urimeligt at de skal i skole, selv når de er på ferie. Hvis man overvejer sine ord og forklaringer kan skiskolen bliver super attraktiv, men jeg tror at fordi den hedder noget med skole, forbinder vi den ikke med det jeg forbinder og tror mange forbinder med ferie.
Idet jeg oplever dette problem gang på gang og ser konsekvenserne af det, og idet vores lille skiskole kun er placeret i Hemsedal/Solheisen, er jeg pt i gang med at udforme materiale til alle forældre i din situation. En guide og en værktøjskasse til skiferier med børn, hvor forældrene gerne vil tage aktiv del i deres udvikling. Forstå den og hjælpe til!
Dette materiale skal på ingen måde være afløser for skiskolen og det den kan give, men være et redskab for alle de forældre som dig, der føler sig fanget mellem dit barns ønske og dit ønske for barnets udvikling, og det faktum at du måske ikke føler dig tilstrækkelig til at kunne give barnet den optimale udvikling på ski.
Jeg elsker mit job og glædes hver dag over de mange familier som finder os, bestiller "Familien på ski" og oplever den glæde det er at udvikles sammen. Jeg kan som skiinstruktør ikke iscenesætte jeres interne relationer i familien og fordi jeg fra pædagogikken ved hvor meget disse betyder, ser jeg det som enormt vigtigt at have store dele af familien med, når I skal udvikles på ski. Alt andet lige, så udvikles man bedst når man føler sig tryg. Om det opnås hos en fremmed skilærer eller sammen med sine forældre er i høj grad individuelt.
Mange skiinstruktører kan godt føle sig "overvåget" og vil gerne sende forældrene væk, hvilket jeg finder yderst problematisk. Inddrag hellere forældrene - er skilæreren god, skal han/hun nok kunne fange barnet og forældrenes opmærksomhed og ikke bare lære barnet at stå på ski, men også give forældrene en introduktion til læringen, så de kan fortsætte det efter lektionen.
Jeg vil gerne rådgive dig yderligere, hvis du har brug for det Mikael. Jeg kan sagtens sende gode råd og øvelser til dig og dit barn sammen.
Du er velkommen til at kigge på www.skeasy.com og sende mig en mail.
Jeg håber dette har kunnet hjælpe dig lidt videre. Børnene er det bedste vi har og jeg forstå virkelig godt forældres ønske om at kunne tilbyde det bedste til dem, for de fortjener gode og lærerige oplevelser når de er på ferie.
Med venlig hilsen
Rikke Fuglsang
Nina 13/02 2011 12:25
Hej Mikael
Jeg vil ikke begynde at rådgive om hvad der er rigtigt at gøre i din situation da jeg som 15-årig skiløber ikke har erfaringer nok omkring børn og skiløb til at kunne det.
Jeg vil dog hellere end gerne fortælle kort om min egen opvækst med ski, da det kan være med til at give jer et billede af hvad jeg som 'barn' tænker.
Jeg blev slæbt med på skiferie for første gang allerede som 2 årig. Mine forældre har altid været bidt af en gal langrendsløber, så det var med det jeg begyndte. Med årene blev jeg så god til at løbe langrend at min far som 6-årig synes jeg også skulle prøve min evner af på alpinbakken. Uden skilærer og alpint udstyr vel at mærke. Fint gik det, ned ad den korte børnebakke på langrendsski. Jeg var helt vild med det. Så gik er yderligere et par år. Så var jeg blevet så glad for den børnebakke der at min vi besluttede at gå ned og leje noget ordentligt alpin-udstyr så jeg kunne prøve kræfter med lidt 'vildere' bakkere. Sådan blev det de næste 4 år. Ud af en uge i Norge kørte jeg langrend med mine forældre 6 dage, og alpint med min far en enkelt dag. Men så vinteren 2008, da jeg var fyldt 13 skulle det være anderledes. Vi havde booket et hotel hvormed der fulgte fem dages liftkort. Det skulle jo udnyttes. Dette år blev det ikke til megen langrend. Desværre skete også det at jeg blev bange for at løbe alpin. Ikke fordi der var sket noget der havde 'traumatiseret' mig. Næ, jeg var bare kørt 'fast'. Rykkede mig ikke. Kunne ikke andet end plove og blev rædselslagen for at prøve kræfter med den røde bakker som jeg ellers tidligere havde været vild med. Min far var ganske vist en super skiløber og prøvede at lære mig det ene og det andet, men jeg kunne ikke.
Året efter var vi afsted med min venindes familie. En familie som var startet med skiløb 2 år forinden, og selvom jeg var lidt bange for de alpine ski havde jeg sundet mig i løbet af sommeren og min veninde og jeg var nu cirka på samme niveau. Ingen af os havde udstyr, så vi måtte leje det hele. Det usædvanlige var at det var billigere at købe en pakke hvori der indgik 4 timers skiskole end at leje udstyret alene. Men den dag var jeg sur. For var der noget jeg bare IKKE ville så var det på skiskole - delme nej! På den anden side skulle min veninde jo med så hende havde jeg at støtte mig til. Det endte med at mine forældre sagde til mig at jeg hvert fald skulle prøve det en enkelt dag, så måtte jeg droppe det hvis det ikke sagde mig noget. Men det skal jeg godt nok lige love for det gjorde. Hende vores skilærer hev os med ud på det hele, og jeg ville jo ikke stå tilbage - jeg havde jo trods alt kørt længere tid på ski end min veninde!(; Den ene time gjorde mig tryg ved skiløb igen og så kunne der arbejdes. Dagen efter hev hun os med på off-piste. Vi var trods alt kun et 'let-øvet' hold, så nogle af de andre deltagere sagde fra men igen var der jo min veninde og hun var ikke bleg for noget - så afsted med os. Daamn det var fedt - og daamn det gav selvtillid at have prøvet noget så 'vildt' når man to dage forinden havde været bange for at løbe på ski.
Året efter (sidste år) var i afsted med dem igen, og selvfølgelig skulle min veninde og jeg på skiskole. Jeg lærte at køre paralelski,var i terrænpark og tog sågar nogle af de hop og mærkelige 'rails' ikke engang min ellers så modige veninde turde tag. Jeg lærte også at carve hvilket jeg siden hen har benyttet mig en del af. Da jeg var afsted her i nytåret, var jeg for en gang skyld ikke på skiskole da vi kun var der tre dage, men for delan jeg er rykket på tre år. Jeg har virkelig styr på mine ski nu!
Når vi tager afsted her i uge 9, skal jeg selvfølgelig også på skiskole, jeg elsker det!!
Jeg har yderligere udviklet en skøjtekompetence på langrendsski så jeg er efterhånden en ret habil allround-skiløber.
Havde det ikke været for skiskolen var jeg aldrig kommet på alpin igen. Og både min forældre og jeg kan i bagklogskabens klare lys se, at jeg uden tvivl skulle have været på skiskole fra starten. Alle mine veninder der har været på skiskole fra begyndelsen brokker sig altid over hvor kedeligt det har været og at de aldrig skal på skiskole igen. Jeg har virkelig lyst til at sige til dem at det kun er fordi de ikke har prøvet ikke at være på skiskole som lille, for havde de ikke det tror jeg på ingen måde de ville være ligeså glade for skiløb som de er. Jeg ved ikke... Når jeg forhåbentlig en dag for børn, så er det vist og sikkert at de skal på skiskole - det andet duer ikke.