Vedligeholdelse af ski

Sattack 13/12 2005 10:22

Så I kloge hoveder (Carver, Anders, Rene, Kean), frem med jeres hemmeligheder vedr. vedligeholdelse af ski.
Hvad skal / kan der købes ?
Vel sagtens lidt til sål og kant, og ikke mindst for at vokse ?
Gå helst i detaljer.
/ Sattack

Kommentarer:
Der er i alt 6 svar i denne forumtråd.

PowderAnders 13/12 2005 20:13

Sv: Vedligeholdelse af ski

Ja, jeg har kun ret så primitive svar... Hoveddelen af min erfaringer omkring ski kommer fra min tid som medarbejder i InterSport am Arlberg.

Hen over sommeren, når skien ligger på loftet:

Efter sæssonens sidste skiservice lader jeg altid voksen sidde vokse (skiservice UDEN efterfølgende polering). - På sålerne OG op ad kanterne - altså vertikalt op af kanterne. På den måde blev skiene beskyttet mod fugt og "tørke", skidt og snavs.

Hvad er mere ideelt at bruge end skiens eget addicted drug?

Under sæssonen:

Moderate mængder WD40 til bindingerne. Og det er elvfølgelig en god ide at efterspænde bindingerne og platformene en gang eller to i løbet af sæssonen.

En anden ting med vedligeholdelsen..

lad ikke kanterne blive slebet for ofte - på et tidspunkt er der altså ikke mere kant tilbage...

En sidste ting; jeg sover nogle gange med mine ski - bare for at gi dem lidt kærlighed, for det ka' de nemli' godt li'

Rene Jespersen 13/12 2005 22:29

Sv: Vedligeholdelse af ski

Emnet er et meget svært område at komme ind på.. Der er ikke kun en løsning til hvodan tingene gøres.. Det er en hel religion.. Men man kan følge en fremgangsmåde så man ikke ødelægger det arbejde man lige har lavet.. VIGTIGT: Sørg for at alle bevægelser sker i skiens løbsretning.. Jeg tager udgangspunkt i voks skala fra swix..

Ny ski:
Tricket for at få en hurtig ski er at give en ny ski en grundvoks eller kold voks hvor efter man fjerner overskydende med en sigling.. For at få skien hurtig køres der omkring 100 gange med grøn fibertex.. derefter 100 gange med hvid fibertex.. og evt 100 gange med en fin børste.. altså 300 gange i alt per ski.. Så har sålen en hurtig bund og kan herefter vokses på normal vis..

Vedligeholdelse:
1. Huller
Undersøg for huller, og udfyld med cofix.. Et godt trick er at opvarme sålen omkring hullet så det nye cofix smelter sammen med sålen.. Dette gør at reperationen ikke falder ud igen.. Her kan man evt. bruge en loddekolbe.. Derefter fjerner man det overskydende med en panserfil eller metalsigling..

2. Kanter
Sørg for at fjerne krater og grimme hak med diamant, slibesten eller gummisten for ikke at ødelægge filen.. Når de er nogenlunde fjernet er det tid til at gøre kanten skarpere, og her bruges filen.. Der kan fåes værktøj til at ændre vinklen på kanten.. alle ski kommer med en kant på 90 grader, hvilket er fint til almindeligt brug. Til konkurrenceski bruger jeg 88 i SuperG 87 i storslalom og 86 i slalom.. Når man bruger filen så sørg for at filen vender rigtig så man ikke ødelægger den..

3. Sål
Når man er blevet tilfredse med kanternes skarphed sørger man for at forberede sålen på voksningen. Hvis sålen har fået udfyldninger eller småskræmmer er det en god ide at rette op på strukturen.. Det kan gøres med en stiv bronzebørste så strukturen kommer igen.. Derefter kan fibertex og nylonbørster bruges for fjerne evt. gammel voks..

4. Voksning
Et almindeligt strygjern kan fint bruges.. dog har et dampstrygjern huller hvilket kan irritere.. Find et man kan stille graderne på, da voksen bedst varmes ind i sålen under den rigtige temperatur.. Står på æsken.. varm voksen på jernet og lad den dryppe ned på skien.. Hellere for meget end for lidt.. For lidt voks kan betyde du opvarmer sålen for meget, hvilket gør at limen i sålen opløses og sålen kan slå buler..

Til feriebrug vil jeg bruge enten en universal eller universal cold alt efter temperaturen.. Denne voks burde kunne holde sig i skien en uges tid, men er ikke så hurtig.. Til konkurrence bruges LF serien og til træning CH serien.. som oftest ikke holder ret meget mere end en enkelt dag..

Når du har varmet voksen ind i sålen lader du skien køle ned til den er kold igen.. Fjern overskydende voks med en sigling.. Her efter kan fibertex og børster bruges til at fjerne mere og mere voks og dermed gøre sålen hurtigere og hurtigere..



Find din egen måde at gøre tingene på, men følg i hovedtræk de 4 punkter.. så kan det ikke gå helt galt.. Hvis man lærer sit værktøj at kende og bruger fornuften finder man hurtigt ud af hvordan og hvorledes det er bedst..

Hvis man er glad for sine ski bør man passe godt på dem. I første omgang så lad være med lige at køre de ekstra 10 meter ned over stenene på parkeringspladsen.. For de 30 sekunder sparet bliver til 30 minutter ekstra på reperationsbordet.. Lav dine ski ofte, så man undgår at skaderne bliver så store de ikke kan rettes op på.. Jeg laver mine ski efter hver dag og kan dermed nøjes med: 2 strøg med børsten, 2 strøg med filen og en gang voks.. tager under 5 minutter for et par ski..

Når en ski kører varmer den sneen op og der kommer et lag vand. Sålens struktur gør at sneen/vandet bliver transporteret ned af skien hurtigere.. Tjek hver dag om sålerne er blevet hvide.. Det betyder at de er tørre og mangler voks.. Hvis ikke de bliver vokset brænder man bogstaveligt sålen af ved at køre på den.. Det betyder at strukturen bliver grynet og kan dermed ikke lede vandet.. Hvis dette er sket skal der en ny struktur til med en evt. stenslibning..

Puha.. var en ordentlig smørre som folk nok ikke får så meget ud af alligevel, og har sikkert glemt det meste.. men blev jo presset til det ;-) Men bare mit budskab går igennem er jeg glad.. Brug din fornuft og leg med det.. Det er ikke så farligt at give sig i gang med.. Så finder du nok en måde at gøre tingene på efter dit temperament..

Kean 14/12 2005 00:17

Sv: Vedligeholdelse af ski

Som et par små tilføjelser til den i forvejem meget lange udredning (som ikke kan fortælles kortere, jeg er helt enig) vil jeg lige nævne at man som tommelfingerregel bør indstille strygejernets temperatur netop så varmt at voksen ikke ryger, hvis den ryger er jernet for varmt. Sørg for at bevæg strygejernet frem og tilbage under voksningen og varm ikke for længe på samme sted, så bobler sålen og skien er i værste fald ødelagt. Hvis det skal gøres grundigt, bør man varme voksen ind i skien indtil man kan mærke at varmen er trukket igennem skien (mærk efter med jævne mellemrum på oversiden af skien hvor skien er tyndest både for og bag), så sikrer man at sålen har åbnet sig og voksen kan trænge godt ind.
De angivne vinkler til konkurrence brug er naturligvis overflødige for de fleste, men skulle der sidde nogle derude som kunne tænke sig at give sig i kast med at tune raceskiene, kan jeg tilføje at man også bør slibe undersiden af kanten i en bestemt vinkel. Her skal dog bruges et specialværktøj. I GS slibes de som regel i 1 grad og SS 0.5 grader. De nævnte vinkler i ovenstående indlæg er de hyppigst anvendte så brug dem som udgangspunkt.
Sørg også for altid at bruge en god fil, og lad den ikke ligge og rode rundt sammen med voksklumper. En god lille fin fil er ofte alt hvad man har behov for. Og så skal man ikke presse med djævlens vold og magt på filen når man filer. Hvis man ikke føler filen tager fat, kan det være fordi stålet er hærdet, enten pga stenslag eller voldelig slibning, så må man slibe lidt med en sten først for at fjerne de hærdede punkter. Det kan også skyldes en sikkerhedkant som sidder lige over selve kanten. Hvis den er for langt fremme, vil filen køre oven på denne og ikke tage fat i stålkanten. Sikkerhedskanten kan som regel fjernes med spidsen af en panserfil og ellers findes der også specialværktøjer til at fjerne nemt.
Af redskaber til at fasthold file i den rette vinkel, kan det anbefales begyndere at starte med en klassike fil-holder, hvor filen bliver spændt fast i en rille og som har en fast vinkel fx 90 grader. For de mere entusiastiske vil jeg klart anbefale et setup med et vinkel jern og en klemme. Med dette setup har man langt bedre føling med filen da man holder filen på plads med tommelfingeren og dermed kan mærke hvordan den tager fat. Og så har det den fordel at man kan bruge vinkeljern til alle typer af file og sten.
Undgå at bruge metalsigler hvis de er bøjelige, da de kan lave ujævnheder i sålen.
Og med mindre man har bindinger fra det 20. århundrede så lad være at begynde at sprøjte WD40 i dem, i værste fald kan man ødelægge nogle plastik dele i bindingen. De fleste bindinger får rigelige mængder fedt de kritiske steder når de bliver samlet og denne fedt risikerer man også at opløse med diverse rustløsningsmidler, så bedste råd; lad vær' at gør noget ved bindingerne. Man kan godt skrue bindingerne i bund når de lægges i hi, men jeg tvivler på at det med moderne bindinger har nogen effekt. I gamle dage blev fjedrene trætte, men det problem har de forskellige producenter efterhånden løst.

Thomas Olsen 14/01 2007 22:35

Sv: Vedligeholdelse af ski

Anders og Kean, det er nogle virkelige gode indlæg I har skrevet.

Hvis I kan hjælpe mig, jeg vil gerne vide hvilke mærke / fabrikater I kan anbefale, da jeg gerne vil ud og købe i mit eget værktøj, holder, og voks. ” kort sagt ” så jeg har alt hvad jeg behøver for at ordne mine ski.

Hvis I tilmed ved hvor man kan købe det, så vil det også være en stor hjælp, dog ikke er most.

Hilsen Thomas

Thomas Olsen 14/01 2007 22:40

Sv: Vedligeholdelse af ski

UPS... Rene din tekst var også god :-)

Thomas

Ivan Rafn 15/01 2007 09:49

Sv: Vedligeholdelse af ski

Jeg kan tilslutte mig det som er skrevet.

Der findes et utal fabrikater af udstyr til at ordne ski med. Jeg benytter selv Kunzmann. Det er et tysk mærke af god kvallitet. Det fås hos bla. Pistase og SnowFun. Det kan kendes på den grønne farve.

I Østrig har alle skibutikker, som regel, et godt udvalg af forskellige fabrikater.

Bemærk at du sagtens kan købe en skifil i f.eks Silvan. Her hedder den en møllefil (i gamle dage blev den kaldt en sletfil). Den er karakteriseret ved at den ikke er krydsskåret.

En bemærkning til base og sidevinkel:
Hvis du er alm. turistløber, så lad være med at sætte basevinklen under 1,5gr.. Det er rigtigt at man benytter 0,5 og 1gr. til konkurrencebrug, men skien bliver meget responsiv, og som turistløber vil du føle at skien kører som på togskinner og let fisker. Det kræver faste støvler med høj flex for at kunne udnytte konkurrenceskiene.

De fleste turistski er sat med 1,5gr. på basen. Freestyleski og brede ski kan være sat med 2gr..

Man kan godt blive snydt lidt af base og sidevinklerne:
Hvis basen er sat med 1gr., og siden er slebet 89gr., så har man en resulterende kantvinkel på 90gr.. Hvis basen er 2, og siden er 90, så er den resulterende kantvinkel 92gr.!
Jeg vil anbefale at man ikke bruger mindre en 88gr. på siden.

Det betyder; at hvis du køber en fast vinkel, så få den i 88gr.. Ligeledes med justerbart kantværktøj, få et der kan indstilles til 88gr..

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen