Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Lars Kristian Jensen 28/07 2009 04:28
hej med jer, vi har lige bestilt skiferie til Valmeinier 1800. Først vil jeg lige høre, om der er nogle der kender til anmeldelser af stedet, det ser rigtigt hyggeligt ud, og dejligt, det ligger lige ud til pisten.
Findes der dansk skiskole dernede`???
Hilsen
Lars Jensen
Asbjørn Nissen 28/07 2009 22:18
Sv: Valmeinier
Jeg har været der. Der er bestemt ikke hygeligt i byen det er en satelit by når de er værst. Om der er dansk skiskole jeg tvivler det er i Frankrig! Liftsystemet er meget gammeldags og området omkring valminer 1800 er lidt grønt. Men når alt dette er sagt vil jeg sige at jeg har haft en fantastisk skitur i ¨Valminer. Perfekt sne hele ugen der kom 10-20 cm hver aften, høj sol hver dag undtagen den første. Pistene i hele området er meget varieret til alle niveauer og der er god mulighed for offpist. Det lidt som humlebien den burde ikke kunne flyve, men der er ingen der har fortalt den det og den gør det alligevel. Hvis i får en ligeså god tur som min i Valminer 1800 kan i godt glæde jer
Lars Kristian Jensen 29/07 2009 03:05
Hej Asbjørn tak for dit svar. Jeg har aldrig selv prøvet en satellitby før. Det der lokkede var, at det ligger ud til pisten, der var meget varieret skiløb, så der var lidt for enhver smag og det var billigt.
Jeg går ud fra, man kan køre ud til civilisationen og handle ind, hvis man skulle få lyst til det?
Dansk skiskole er ikke et must men meget rart til vores søn, men det går vel nok. Nu hvor vi snakker områder i Frankrig, hvad ville i så anbefale af følgende. Valfrejus, Avoriaz, Alpe D'huez eller Valmeinier/Valloire.
HIlsen
Lars
Asbjørn Nissen 31/07 2009 07:34
Ja du kan godt køre ned til Valminer der ligger længere nede af bjerget og der kan også kørers til Vallorire. Der er dog indkøbsmuligheder i Valminer 1800 så det er ikke nødvendigt.
Vallorire er en lidt mere hyggelig by ofte har de nogle store statuer lavet af is som står i centrum af byen og de er uhyggeligt flotte.
Mine farvorit destinationer i Frankrig er Valdisere og Val Thorens. Valdisere er overraskende nok utrolig hyggelig. Byen har invisteret en kæmpe sum penge på at forvandle deres beton byggeri til hyggelige træhuse.
Desuden er ski området helt i top. Lifterne er gennerelt meget moderne, der forekommer dog enkelte smuttere, hvor man hovedrystende tænker de er ikke rigtig kloge de franskmænd.
Val Thorens bliver jeg også nød til at nævne. Byen er ikke særlig charmerende, men skiområdet er simpelhen fantastisk. Personligt synes jeg ikke området bør besøges før uge 10 da vejret tidligere på sæsonen kan være ret barsk i Val Thorens. I Frankrig har man fået den ide at det er en fordel at bo så højt som det er muligt og dette holder måske så længe det er godt vejr, men alle der har været på ski ved at der er koldt på toppen.
Alpe D huez er et udemærket skiområde jeg synes måske heller ikke dette sted er super hyggeligt men skiområdet er gennerelt af høj kvalitet. Desuden er det ret smart at de lette pister generelt er tæt på byen mens de svære ligger længere væk fra byen. Jeg er ikke så vild med Alpe d´huez som Val thorens og Valdisere.
Avoriaz har sin charme ved at byen er gjort bilfri og man tilgengæld kører rundt med hestevogn som taxi. Desuden er man heller ikke i tvivl om der har lagt en del planlægning i bebygelsen. Skiområdet er udemærket, især den del der ligger i Schweiz er god.
Jeg har aldrig været i Valfrejus og har meget begrænset kendskab til stedet og vil derfor ikke udtale mig.
Min personlige mening er dog, at Frankrig har noget godt skiløb at byde på. Jeg mener dog ikke at det er bedre end i Østrig, Schweiz eler Italien. Tilgengæld sytes jeg de andre 3 lande gennerelt har noget mere hygge og charme at byde på. Hvis folk siger skiløbet er bedre og svære i Frankrig spørger jeg. Har du været i ST. Anton?
Det er dog en smagssag altsammen. Jeg vil dog kraftigt anbefale Valdisere og Val Thorens
Anders Visby 03/09 2009 14:29
Hej Lars-Kristian..
Jeg var guide i Valloire hele sidste sæson for Danski.. Det er rigtigt som Asbjørn siger; Valmeinier er absolut ikke andet end hoteller og restauranter..
Derimod er Valloire en utrolig hyggelig by.. der er meget mere "hverdags-liv".. Som Asbjørn også siger, er der hvert år em i is- og sneskulpturer i Valloire.. Dette foregår omkring uge 5-6-7 stykker.. Helt klart et kig værd!
Området er også ganske godt.. det er ikke det højeste område, men pisterne hænger rigtig godt sammen, og der er noget for enhver smag.. I ugerne 2-9 burde der absolut ikke være problemer med sne..
Desværre er liftsystemet langt fra det nyeste.. Men alligevel er der sjældent ret lange køer til lifterne..
Til spørgsmålet omkring skiskole.
Nej, der er ikke dansk skiskole i Valmeinier, men det er der tilgengæld i Valloire.. Det tager selvfølgelig lidt tid at stå på ski over til Valloire, men det er bestemt muligt at få dansk skiskole.. Sidste år var det www.skischoolonline.dk der havde den danske skiskole (kan jeg se de også har i år).. Så det er muligt at få dansk instruktør..