Val Thorens vs. Canazei

Anders Visby 16/01 2008 10:41

Hej,

vi er to drenge der står mellem at skulle vælge mellem at tage til Val Thorens eller Canazei hele næste sæson.. derfor vil vi gerne høre om jeres erfaringer med disse to skiområder.. meget gerne sammenligninger!

Vi vil gerne høre om:

- Prisniveau (på afterski og i supermarkeder)
- Skiløbet
- Afterski
- Lejligheder (komfort og plads)

Mvh. Anders og Martin

Kommentarer:
Der er i alt 5 svar i denne forumtråd.

Anders Visby 16/01 2008 10:44

Sv: Val Thorens vs. Canazei

og vi vil forresten også gerne høre jeres erfaringer omkring liftkøer!..

Le Pisteur 16/01 2008 13:51

Hej Anders,

Det er jo ikke de værste steder du har fundet. Har selv være tre gange i Canazei, og har boet 2 gange i Val T (Er i de tre dale HVERT år men bor i St. Martin de Belleville syd for Val T), så jeg mener at kunne udtale mig nogenlunde om de ting du gerne vil have svar på. Så here goes

- Prisniveau (på afterski og i supermarkeder):
Val T: Dyr afterski, dyre supermarkeder, dyre pisterestauranter
Canazei: Ikke meget billigere på afterski, og hellere ikke VILDT meget billigere i supermarkeder.....MEN pisterestauranterne har langt bedre priser, og skal du I spise en pizza eller pasta på restaurant el. take-away om aftenen så kan der spares en del her i forhold til Val T.

- Skiløbet:
Val T: Der er en grund til at jeg tager tilbage til dette område hvert år. Og det er at der næsten ikke findes nogen kedelige nedfarter, men det er jo kun min personlige holdning (nu kender jeg jo også området ret godt og ved lige hvor jeg skal køre hen for at finde den gode sne)
Canazei:
Gigantisk område, men lad jer ikke snyde af de 2200 km pister (jo, de er der....men måden de hænger sammen på gør at man kan bruge meget tid på transportpisterne. Men for al del...der findes også nogle helt uhyggeligt fede nedfarter her. Og så er det som sagt skønt at man med god samvittighed kan tage flere pit-stops og få en hurtig kop kaffe på en pistekafe uden at skulle have den store tegne-dreng frem.

- Afterski
Val T: Helt suverent. Noget for enhver smag og også et fint natteliv for dem der kan holde til diskoteker udover natten.
Canazei: Tag ikke fejl, her er også megen gang i den...men det dør bare hurtigere ud senere på aftenen.

- Lejligheder (komfort og plads)
Val T: Hvis vi taler om et helt almindeligt prisleje på 3000 kr så får du den klassiske franske skilejlighed med 6 personer på ca 30 kvm
Canazei: Her kan du få langt større lejligheder til den samme pris.

- Liftkøer
Val T: Frem til og med uge 5 (sidste uge i lavsæsonen) er der dejligt tomt ved liften. I uge 6 eksploderer antallet af mennesker og man kan bruge en del tid ved de stpore lifter (men er man tidligt på disse om morgenen og er først kommet op i tærrenet så skal man bare holde sig fra de store knudepunkter. Også omkring frokost tid. Men Liftkapaciteten er generelt helt i top.
Canazei. Stort set samme problematik. Mne her kan man køre endnu mere uden at ryge ind i de vilde køer da området er så stort geografisk.

Begge destinationer er gode, og i vil ikke kede jer nogen af stederne. Men er I under 25 så tror jeg at I helt sikkert vil få den fedeste totaloplevelse ved at tage til Val T (.....men så har i også lidt færre penge når i kommer hjem)

Held og lykke med det, og god tur.

Anders Visby 16/01 2008 16:42

Mange tak for det meget fyldestgørende svar!.. kan vi helt sikkert godt bruge..

vi er begge begge under 25.. (20 helt præcist).. men hvorfor spiller det ind?.. er der aldersgrænser eller?

Simon 21/01 2008 14:26

Nej, det er ikke aldersgrænser. Men der er bare flere unge i Val T, også gennem sæsonen. Og især som dansker finder man hurtigt sammen med de andre danske bumser, og så ender man med at hænge ud ved bumse-bordet på Cafe Snesko eller tigge mad på John's ;-)

Jeg har godt nok ikke været i Canazei i mange år, men skulle jeg have valgt mellem de to steder som bums i en hel sæson dengang i mine.... yngre dage, så havde jeg også valgt Val T. Er i øvrigt lige kommet hjem derfra i går, solen skinnede i fem af de 8 dage, og offpisten var som flødeskum på en varm kakao. Så god tur til dem der skal afsted!

Mvh.
Simon

Jesper Nørgaard 21/01 2008 19:15

Nu skal jeg skynde mig at sige, at jeg ikke har været i Canazei, men godt kan bidrage med lidt generelt.

Val Thorens havde jeg "fornøjelsen" af at besøge i uge 10 i 2005. Området er sammen med De tre Dale kæmpestort, så der er masser at vælge imellem. Til gengæld er der radikal forskel på den måde franskmændene og italienerne behandler deres sne på. I Italien er de rigtig gode til at præprerere deres pister, hvilket altid sikrer gode forhold. I Val T var de mere eller mindre ligeglade og selv over frostgrænsen gad de ikke komme. Skuffende.

Mængden af bumser/guider vil jeg vurdere til at være nogenlunde ens på de to destinationer. Val T, en klassisk satellitby i 2400 m højde udelukkende med boboelse og restaurationer. Omvendt, Canazei, verdens største skiområde, vrimler med guider fra alverdens selskaber og bumser på de mange barer.

Canazei har virkelig mange barer, så hvis det er den vej I vil gå, er der gode muligheder. I Val T er mængden mindre, men som Simon påpeger har de Cafe Snesko som så absolut må betegnes som top-5 over verdens fedeste afterski. Canazei skal man prøve på et tidspunkt, men på trods af den dårlige oplevelse med sneen, tror jeg ligesom Simon jeg ville vælge Val T.

Det var blev vidst en sludder om lidt af det hele! Hvad end I beslutter Jer for må I have en fantastisk tid!

/Jesper

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen