Val Thorens uge 7

Kristian Elholm 17/05 2012 16:36

Hej. Vi overvejer en tur til Val Th. i uge 7, det skulle være et super godt skiområde, men nu har min hustru hørt fra en skiguide at Val Th. i uge 7 er et rigtigt dårligt valg, pga. mange gymnasie elever og unge mennesker der gør alt for at ødelægge byen, er ubehøvlede og larmer 24 timer i døgnet og på pisterne skulle de være livsfarlige at være i nærheden af, ydermere skulle der være time-lange liftkøer, Uge 7 i Val Th. skulle ikke være et sted for almendelige mennesker.
Vi er 2 voksne ca. 50 år og vores tvillinge drenge på 15 og alle habile skiløbere, håber der er nogen herinde der har erfaring med Val Thorens i uge 7 og som har lyst at give lidt oplysninger om det er så dårligt endda.
mvh.
Kristian

Kommentarer:
Der er i alt 4 svar i denne forumtråd.

Pernille Hansen 10/06 2012 18:08

Sv: Val Thorens uge 7

Hej Kristian
Langt henad vejen er jeg enig med de øvrige svar på dit indlæg - Val Thorens er en kedelig by, der er fulde unge overalt (sidste sæson omkring 5000 stk), der desværre ikke har lært at begå sig alene i udlandet. Skiområdet er dejligt, og er blevet kraftigt renoveret de sidste 10 år - og jeg synes egentlig, at de forskellige dale hænger fint sammen.
Boligmæssigt er lejlighederne små, og det hjælper ikke rigtigt at gå efter de gode lejligheder - her er der også fyldt med feststemte unge, der sætter festen væsentligt højere end skiløbet.

Jeg faldt så lige over dette opslag: http://www.skisport.dk/forum/teenage-familier-til-chalet-med-pension-soeges-uge-7-i-de-3-dale/

og tænkte, at det kunne være noget for jer - jeg kender ikke det aktuelle chalet, men det er klart bedre at bo i Meribel-Mottaret - der er sågar en hyggelig hovedgade. Skimæssigt bor man mere midt i det hele, så det har altid været mit foretrukne.

Alternativt ville jeg nok overveje helt andre destinationer, fx. Valdisere, Serre Chevalier eller Sestriere...

Asbjørn Nissen 12/06 2012 18:55

Er meget enig med alle 3 ovenstående indlæg. Især Pernille. Man må klart anbefale at hvis man skal bo i de 3 dale bør man altid bo i Meribel. Byen er den mest hyggelige i de 3 dale, placeringen er langt bedre og et godt råd er hvis man bor i store ski områder bør man altid bo midt i området. Det er hul i hovedet at bo i den ene ende som f.eks i val t . Det gør at det mere eller mindre umuligt at benytte sig af pisterne i hele området. Fordi ligeså snart man er noget ud i den anden ende af skiområdet skal man til at tænke på at vende snuden hjem af igen. Med andre ord spil af penge på stort liftkort. Jeg kan dog sætte stort spørgsmålstegn ved om man til en uges skiløb har brug for mere end 150 km skiløb uanset niveau

Casper 17/05 2012 21:44

Hej Kristian.

Jeg var bums i Val Thorens sidste sæson og kan forstå din bekymring, men i og med at gymnasieeleverne drikker, så ligger de ofte og sover til langt ud på eftermiddagen. Der plejer altid at være god plads på pisterne og rigtig god plads, hvis du køber det store liftkort til hele området. Gymnasieeleverne kan selvfølgelig godt være til fare efter en picnic osv, men det er de også i alle andre gode områder, så det kan man aldrig gardere sig imod.

Jeg boede i Val T i 5 måneder og har aldrig oplevet en liftkø på mere end 20 minutter (ikke i uge 7), og det var altså ved en af de vigtige forbindelses lifter. Det er 10 år siden at man oplevede timelange køer i Val Thorens og resten af området.

Det er rigtigt at gymnasieeleverne larmer meget om natten, så sørg for at finde et hotel, hvor de ikke bliver indlogeret eller også skulle i vælge at bo i Les Menuires, da man slipper for larm og stadig bor rigtig godt i det store område.

Hvis i tager afsted for skiløb, så vil jeg anbefale jer, at bo i Les Menuires og så slippe for larm og gymnasieelever, men stadig bo helt kanont (jeg har tidligere boet der med min familie).

Vil i gerne have lidt by og lidt mere liv, så er Val Thorens at foretrække, men sørg for ikke at indlogere jer samme sted som gymnasieeleverne, for så kan det selvfølgelig ødelægge en god nattesøvn..

Mvh.
Casper

Nicolai 02/06 2012 13:36

Hej Kristian

Jeg har i 3 sæsoner været guide for gymnasieelever i Val Thorens og jo det er rigtigt... De larmer af helvede til, mest fordi de er glade og fulde, rigtigt fulde..... Dog synes jeg ikke man er synderligt generet af dem i løbet af dagen, da de (som Casper skriver) bruger det meste af dagen i sengen.
Så det er ikke på grund af dem jeg ville fravælge Val Thorens. Det ville jer derimod fordi det ikke er en hyggelig by og skiområdet er heller ikke synderligt imponerende..... Skiområdet hænger ikke særligt godt sammen og man bruger alt for meget tid på transport mellem dalene. I byen er det det samme. Man bruger alt for meget tid på transport mellem den nedre og øvre del.

Personligt ville jeg aldrig betale for at tage til Val T, men derimod vælge et område som måske er lidt mindre, men hvor man til gengæld ikke har følelsen af at spilde sin kostbare tid på transport og hvor byen havde bare et gran af hygge.

Hilsen

Nicolai

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen