Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Mortenman 13/12 2011 17:30
Hej alle.
En skiferie til Val Thorens med fly i uge 2 med liftkort for 5000.. Er det noget man skal sige ja til??? Jeg kender intet til stedet?? Kan der være noget sol dernede allerede i uge 2?? Og så er der noget med der er opdelt liftkort, men det almindelige kort til Val thorens 140km pister skulle vel også være nok til 6 dage på ski... Og hvad med sådan noget som tøvejr og sjap sne???
Mvh Morten
Simon Markussen 13/12 2011 22:45
Sv: Val thorens
Hej Morten.
Val Thorens er kendt for at være det højstbeliggende skisportssted i Europa, og et af verdensstørste sammenhængende skiområder.
- I og med, at det er højtbeliggende, så er der (7-9-13) ALTID garanti for masser af sne. - Det er i hvert fald den største garanti du kan opnå i Europa :-)
Jeg var selv afsted på sæson sidste år, hvilket, desværre, var en sæson, som ikke bød på særlig meget sne... :( - Dog skal det siges, at jeg har ladet mig fortælle, at der ikke har været så lidt sne siden engang i 80'erne, så jeg var bare ekstrem uheldig.
Så, hvad angår sneen ville jeg BESTEMT ikke være urolig, men man kan jo aldrig vide sig 100% sikker på vejrguderne..
Derudover plejer der at være masser af sol hele sæsonen, men ja.. Bed til vejrguderne :)
Pt. vælter det ned med lækker sne, og det skulle eftersigende sne så meget, at folk dernede slikker sig om mundet, drikker fadøl, og ellers bare venter på at komme ud i den lækre pudder!
Jeg vil mene, at 6 dage er fint (især i uge 2, hvor der ikke er særlig mange andre mennesker afsted), men det er jo en smagssag. Man kan imidlertid bare udvide liftkortet dernede, hvis man en dag vil ud på en "3-dale-tur". (mener det koster 22-25 euro)
Tjek evt. www.valthorens.com for snerapport, priser på liftkort osv...
Hvad angår prisen på 5000, kan jeg ikke sige andet end prøv at sammenlign med andre bureauer :)
Håber det kan hjælpe,
Simon
Mortenman 14/12 2011 21:20
Rigtig mange gange tak for svar.. I må meget gerne byde ind hvis i har noget at sige.. Ja vejret, Kan man jo aldrig regne helt med, men er der nogen herinde der kan give en meldning om hvordan det var sidste år i uge 2-4??? Eller forrige år er også helt fint med mig.
på forhånd tak..
Mvh Morten
Mark 17/12 2011 16:07
Jeg var der i uge 3 sidste år, der var solskin hele ugen bortset fra en enkelt dag med sne, så det var jo nærmest perfekt hvis du spørger mig ;)
Rolf Trap 17/12 2011 21:32
Det kommer selvfølgelig an på hvor meget sne der er faldet for nyligt. Jeg var Val T i uge 10 2008. Der var ikke faldet sne i 2 uger og derfor var mange af løjperne meget skrabede og der stak klippe frem på mange af løjperne.
Jeg var i 2 Alpes sidste år i uge 2 og var MEGET heldig. Da vi ankom til byen var der nærmest ingen sne at se. Det stormede og alle lifte var lukkede. Vi var mildest talt temmelig skuffede... men så om aftenen begyndte det at sne og det fortsatte i 2 dage. Der faldt en halv meter og vi kørte noget at den sjoveste offpiste jeg har prøvet. Senere på ugen kom solen frem og til sidst blev det så varmt at vi kunne ligge og sole os i sneen. Hvis ikke det var begyndt at sne da det gjorde havde turen været noget nær en fiasko.
Så som sagt kommer det an på vejret. Hvis man vil booke turen i god tid er det altid en risiko man må løbe.
Jeg er i den heldige situation at jeg i år kan vælge at tage afsted når jeg har lyst så derfor vil jeg vente indtil ugen før med at beslutte mig.
Rolf Trap 17/12 2011 21:33
5000 lyder som en fair pris. Jeg regner med at skulle give 5000-7000 kr.