Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Casper Ravn 28/11 2010 17:00
Vi er et par drenge der efterhånden kender vores ski, evner og Val Thorens' pister som vores hjemby.
Derfor overvejer vi at bruge noget af vores tid hernede på at give undervisning
Da vi tog tanken videre slog det os om dette kunne være ulovligt eller om der bare så lidt skævt til det?
Er der nogen der har erfaringer på området eller har en ide om hvorledes de franske instruktører vil reagere?
Skibumser fra Val Thorens
Pernille Hansen 28/11 2010 18:32
Sv: Uautoriseret skiundervisning
Hej Casper
Der er meget strenge regler for undervisning, specielt i Val T. Officielt må guiderne for rejseselskaberne kun køre pistevisning fordi de samarbejder med skiskolerne i byen. Her er der danske instruktører, som har en lang uddannelse bag sig.
Før denne aftale kom i hus, var det helt normalt, at guiderne blev anholdt på pisten for at køre pistevisning, som franskmændene mente var undervisning.
Jeg kan derfor forestille mig, at det vil være en meget dårlig ide at begynde at undervise uautoriseret i Val T - straffen, hvis man bliver taget, er fx. et par dage bag tremmer, konfiskering af liftkort eller en retssag - og det er vel egentlig ikke det værd??
Jeg ved ikke, hvor skrappe de er længere, men det er da kun et par år siden jeg blev stoppet og udspurgt om, hvorfor jeg kørte med gæster og om jeg underviste...
Ben 28/11 2010 21:33
1) Bar fordi man selv mener at man er gode til at køre på ski betyder ikke at man er i stand til at undervise andre - derfor er der en uddannelse til instruktører som giver 'skills' og ret til at undervise andre.
2) I Frankrig (og i bl.a. Canada, Italien og Østrig) er det ikke tilladt at undervise uden uddannelsen og tilstræklig ansvarsforsikring, som normalt kan kun findes gennem skiskolen/ rejseselskabet.
3) Som Pernille skriver, I Frankrig risikere du et par dage bag tremmer, konfiskering af liftkort (og ski osv) eller en retssag... og en bøde ... og en tur med Gendarmerie til banegården. For et par år siden hørte man om folk der fik bilen smadret eller var udsat for andre 'uheld' hvis de bliver opdaget.
Men her er måske en kunde til dig - http://www.youtube.com/profile?user=NativesUK#grid/uploads
Asbjørn Nissen 29/11 2010 12:25
Kan kun fraråde det især i Frankrig og Italien, hvor de er ret hårde. Har 2 kammerater, som har brummet den i Frankrig på grund af undervisning udenfor skiskolen. Har selv haft en mindre samtale med det Italienske politi i Canazei, da jeg hjalp et par studiekammerater. Der lod de mig gå fordi vi kunne påvise, at vi alle 3 havde et studiekort fra Handels -og ingeniørhøjskolen i Herning. Er sikker på jeg havde overnattet i en celle hvis vi ikke havde haft det!!
Jeg er uddannet skilære så det er ikke teknikken der mangler, men jeg er jo selvfølgelig ikke forsikret. Desuden havde jeg heller ikke modtaget nogle penge eller ville gøre det. Det var en simpel vennetjeneste.
Mit råd er altså lad være!!!!