Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Casper Ravn 28/11 2010 16:59
Vi er et par drenge der efterhånden kender vores ski, evner og Val Thorens' pister som vores hjemby.
Derfor overvejer vi at bruge noget af vores tid hernede på at give undervisning
Da vi tog tanken videre slog det os om dette kunne være ulovligt eller om der bare så lidt skævt til det?
Er der nogen der har erfaringer på området eller har en ide om hvorledes de franske instruktører vil reagere?
Skibumser fra Val Thorens
Nikolaj G 06/12 2010 15:12
Sv: Uautoriseret skiundervisning
Og vil så lige fortælle, hvis i skulle gøre mere ud af idéen, så kræver det fransk skilærer-eksamen, for at undervise i Frankrig. Det vil sige, at du ikke bare kan åbne din egen skiskole, fordi du har bestået kurserne i DK. Du skal klare de tests som ESF afholder, for at kunne gøre det. Hvis man består de prøver, så har man stadigvæk et problem. For hvis man ikke kører som skilærer for ESF, må man stadigvæk ikke starte sin egen skiskole.
Der er dog en undtagelse. Du må gerne lave skiundervisning, hvis du har passende eksamener, for dine egne gæster. Det vil sige, at hvis du arbejder for et rejsebureau, må du kun lave undervisning for rejsebureauets gæster.
Simon Krabbe 30/11 2010 17:51
Hej Casper.
First off, don't do it. -Det er der flere grunde til.
Det at være skilærer kræver meget mere end at kunne blæse ned af de sorte sammen med alle de andre pros. Hvis du blev set efter af en skilærer, er du så overhovedet sikker på at din stil er perfekt?
Hvad med angst? Selvom du ikke tror det, så er det en kæmpe del af jobbet. De fleste elever (voksne) er vildt bange, nu hvor de er ude at prøve noget for første gang. Altså - for første gang i mange år er de begyndere igen. Hvordan vil du håndtere det?
Hvad med umulige elever/slow learners - vil du kunne se lige præcis hvad, som er glat med deres stil, så du kan fejlrette dem? -Det er trods alt det de har betalt for.
Pistepersonalet (skiskoler, redningsfolk), som du nævner, vil heller ikke bare stå og se på. -Tænk på, at det er penge i tager direkte ud af deres lommer, og så er det desuden pissefarligt. Jeg er selv skilærer, og vi ser desværre alt for ofte uprofessionelle undervisere, som ikke har den fjerneste ide om hvordan man lærer fra sig. Disse folk kan sagtens være glimrende skiløbere. Så vidt jeg ved er det dog ikke ulovligt - bare uansvarligt!
..... Flere gange er jeg gået så langt som til at fortælle vedkomnes "elever", at det de lige nu får at vide vil få dem slået ihjel, hvis de tager længere op på bjerget. Det er mit professionelle ansvar. Jeg ved at de fleste af mine kollegaer gør det samme, og det er en pinlig oplevelse for denne "lærer" ..........
HOWEVER - tag da uddannelsen! Det er en vildt cool oplevelse, og du bliver 100% sikkert MEGET bedre til at stå på ski.
Håber du følger mit råd :)
/Simon
Casper 01/12 2010 22:58
Hej alle
Tak for svar, vi har droppet vores ellers gode ide.
Tak for hjælpen, vi tager uddannelsen når i har tid:)
,vh
Casper
Jim Hegner 03/12 2010 18:46
Som Yderligere info er det også forbudt i frankrig at undervise folk på ski hvis ikke man har den korrekte eksamen.
Ligeledes i Italien og Østrig
Har Guide kollegaer der der blevet anholdt fordi de lavede pistevisninger, og politiet opfatttede det som undervisning