Kim 22/08 2008 13:27

Hejsa.

Min hustru og jeg har de sidste 5 år, skiftevis været i Italien og Frankrig. Egentligt har vi hvert år kigget efter Østrig, men har syntes at selve rejsen som regel har været dyrere end til de to ovenstående lande.

I år har vi så fået lokket min søster, svoger og 3 årige niece med på en kør-selv ferie (ingen af dem har været på skiferie), og jeg var begyndt at sidde og kigge efter mindre byer i østrig, så vi ikke skulle køre alt for langt.

Jeg "kommer tilfældigvis" til at kigge lidt på St. Anton, og ser er priserne er ok for en ferie lejlighed til 5 pers.
Der er enda en del blå pister på pistekortet.

Mit spørgsmål er så hvordan andre har oplevet området set for en førstegang skiløber? Jeg er den eneste habile skiløber i gruppen, og min søster tager lige så meget med for naturoplevelsen, og er ikke sikker på at hun er til skiløb.
Hvordan er prisniveauet i St. Anton? Det skulle helst ikke være for dyrt, da jeg gerne skulle sælge idéen om flere kommende skiferier. Dog samtidig heller ikke så billigt, at de andre ikke får oplevelsen af at komme på "rigtig" skiferie

Den oprindelige aftale var egentligt at vi skulle tage til Val Morel i frankrig (området er helt ok, dog lidt lille by og meget små lejligheder, hvis vi skal bo 5 sammen).

Har desuden kigget lidt på Gargellen i montafon området.

Hører også gerne om andre forslag, som jeg kunne se nærmere på.

Med venlig hilsen

Kim (som snart har surfet hele nettet igennem for at få den bedste skiferie til den bedste pris)

Kommentarer:
Der er i alt 9 svar i denne forumtråd.

Søren Hjelholt 28/08 2008 15:12

Sv: st. anton

Hej Kim

Jeg tror det meste har været sagt. St. Anton er super for den øvede skiløber, men jeg ville bestemt ikke tage nybegyndere med dertil, tærrenet er for svært. Der ser ud til at være mange blå pister, men oftest er det transportstykker, som krydses af røde/sorte pister, så det er ikke optimalt.

Wagrain/Flachau/St. Johan området kan imidlertid sagtens anbefales til begyndere. Det er store brede boulevard pister, som er super til begyndere. De er røde, da de kan indholde enkelte stejle stykker, men da de er så brede, er det ikke noget problem.

Hvis i vælger Wagrain, så snyd ikke jer selv for at tage en tidlig tur op med Flying Mozart liften op til Flachau området. Man kan ofte nå en tur eller to på de helt brede boulevarder, inden der når ret mange derop.

Jeg har selv fået min skiopdragelse i Østrig, primært i Schladming, som også er et super område for begyndere.

mvh.

Søren Hjelholt

Kim 31/08 2008 14:12

Mange tak til jer alle.

Så er der booket en lejlighed i wagrain, tæt på flying mozart.

Thomas Jensen 22/08 2008 13:54

Hej,

Man kan sige rigtigt meget godt om St. Anton... men lige præcis særligt begyndervenligt eller billigt vil jeg langt fra kalde det. Måske endda næsten tværtom.

I stadigvæk fin ok køreafstand ville jeg anbefale Livigno i Italien eller Wagrain i Østrig (der er et hav af andre men de to er oplagte som jeg læser jeres ønsker/behov).

Man får klart mere indkvartering for pengene i Østrig end i Frankrig.

Vh
Thomas - http://alpeferie.dk/

Hasselhof 22/08 2008 14:03

Nej - St Anton er fantastisk for en erfarene skiløber, men helt elendig for en førstegang skiløber (for mange folk, dyrt liftkort, stejle piste osv). Og St Anton er mega-dyrt i forhold til mange andre steder i Østrig.

Af andre byer i Østrig vil jeg anbefale Zell am See, Saalbach, Elmau/Brixen/Westendorf, Bad Gastein, Wagrain. I Frankrig - La Rosierre.

Kim 22/08 2008 14:49

Mange tak for svaret.

Ligvigno har vi konen og jeg besøgt nogle gange, og ville gerne finde lidt i samme stil. bare på "Østrigst".

Jeg synes også at hver gang jeg hører om wagrain, så lyder det så børnevenligt. Det er bare når jeg kigger på pistekort, og ser at det kun er røde pister der kører fra top og helt ned til byen, at jeg bliver lidt skeptisk.

Det sjove er at der er så meget "blåt" på St. Antons pistekort. Men jeg ved godt at det er umuligt at bedømme udfra pistekort alene. Jeg vil dog følge din anbefaling og droppe planer om St. Anton og kigge nærmere på Wagrain.

Thomas Jensen 22/08 2008 15:03

Hej,

Det er min påstand at det er turistbureauet i St. Anton som har farvet nedkørslerne blå... netop fordi de ved - det i al fald tidligere - har været en reel problemstilling at få mindre øvede skiløbere ned af bjerget der :)

Begyndere har det med at gå pokkers meget op i de farver .)

En af nabobyerne til Wagrain er hedder Flachau... alene bynavnet indikerer vist hældningsgraderne på pisterne der :)

vh
thomas - http://alpeferie.dk/

Birgitte Olsen 22/08 2008 15:43

Hejsa

Jeg har været i St. Anton flere gange og en gang var der en begynder med. Hun havde ikke en sjov uge i Anton og endte med at at stå meget lidt på ski. Jeg vil ikke anbefale det for begyndere - St. Anton er til gengæld fedt for den øvede skiløber og for off piste enthutiaster :o)

Hilsner
Birgitte

Gitte 22/08 2008 19:37

Hej - er selv forholdvis ny på ski - synes St. Anton er superlækker, men svær for begyndere. Har selv haft nybegyndere med og det kræver meget mod, bare at komme ned af bakken til "børneliften".
Vi prøver selv Kleinwalsertal i år. Kort afstand til Danmark.

Jan 24/08 2008 00:57

Dav Kim.
Jeg er meget enig med andre indlæg her.
Undgå østrig hvis du har begyndere med, jeg var der sidste år med datter og søn, min datter stod på ski ca.20 minutter det var simpelthen for dårlig anlagt. og det var trods alt hendes anden uge ialt. Østrigerne har ikke fundet ud af at det ikke er smart at blande pisterne sammen i en stor pærevælling, ment på den måde at en enkelt piste både indeholder blå røde og sorte nedkørsler, i St. Anton hvor vi boede, var forholdene for begyndere simpelthen, ja, af helvedes til. Wagrein er fint, brede pister, dog indeholder de stejle passager for det meste. Du skal tænke seriøst om du overhovedet skal tage til østrig da områderne ligger meget lavt og derfor kan man ikke altid køre "i bund". Jeg syntes dog priserne var rimelige, sammenlignet med Frankrig og Italien (-Livigno).
Jeg vil råde dig til at tage til Avoriaz, det er vildt børnevenligt og områderne omkring byen (som er en lille smule Charmerende af en Satelitby af være), er perfekte til nybegyndere. Turen dertil er nok den nemmeste kør selv, samt afstanden er den korteste til et fransk eller italiensk skisted (måske er canazei tættere, dette sted minder meget om østrig, bare enorm større skiområde, men lille alpeby, dog dyre supermarkeder). Dog er fransk indkvartering noget være noget med mindre du vil betale ekstra.
Mine børn fik selv deres første skioplevelse i Avoriaz, med stor succes, jeg tror ikke du går galt hvis du vælger den løsning.

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen