Sprinklervæske

Jesper G. K. Jensen 20/01 2011 11:44

hej,
Hvis man gerne vil have sprinklervæsken frostsikret yderligere end de minus 20 gr den normalt er sikret til, kan man så blande den med kølervæske uden problemer? Jeg tænker på måske at blande 1 del køler med 2 dele sprinklervæske? Hører gerne Jeres kommentarer...tak

Kommentarer:
Der er i alt 4 svar i denne forumtråd.

Andreaslongjonsson 20/01 2011 12:10

Sv: Sprinklervæske

Hej

Her er en artikel der giver nogle råd til hvad du kan gøre

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_anmeldelser/article1274515.ece

Alex 20/01 2011 12:59

Du kan blande den med noget almindelig 98% sprit fra brugsen.
hilsen
Alex.

Thomasdk 20/01 2011 13:12

Kølervæske og sprinkler væske er slet ikke det samme, det skal du nok ikke begynde at blande sammen. Sprinkler er frostsikret med sprit, og kølervæske med glykol som er mere sukker end sprit. Der kan også være tilsat smøremiddel, for kølervæske skal ikke bare frostsikre, men også arbejde i høje temperaturer. Den skal både modvirke frost og kogning.

Men hvis du bor i nærheden af Biltema, Aalborg / Odense / Næstved / Malmø, kan du købe koncentreret springlervæske i 4 eller 10 liters dunke. Den har i 1:1 (50%) en frostsikring til -30, 1:2 til -15 o.s.v. En svensk bilkæde er jo vant til kunder der bor hvor det er rigtigt koldt, og de benytter i stor stil det med at hjemme blande.

Jeg gør det at jeg køber -12 i silvan eller thansen i 10 liters til 60 kr.og hælder ca 3-4 liter fra, og topper op med 3-4 fra den koncentrerede. Så fryser den bestemt ikke på ruden, men den lugter til gengæld også effektivt af sprit. Jeg spekulerer ikke så meget over prisen, men vil bare have noget der virker. Bruger den også kun til vores Østrig/ Norge kørsel når det er rigtigt koldt.
Her ligger man på en godt 10 kr literen.

Den koncentrerede er også god til dage hvor det pludseligt bliver meget koldt i DK, så kan man lige give sin billige -12 et ekstra hidsigt skvat ned i sprinkler beholderen.

Jesper Bennedbaek 21/01 2011 23:53

Hæld for alt i verden ikke kølervæske i sprinklervæsken!
Kølervæske er noget giftigt (og klistret) stads, som for øvrigt også ødelægger lakken på bilen.

Mvh.
Jesper

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen