Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Thomas 01/06 2016 18:42
Hej. Nogen der har erfaring med sommerski??? Hvor får man det bedste sommerski/påklædning/er det let at leje udstyr osv??? Vi (far, mor, børn 8/11 år) vil snuppe nogen dage i Østrig til sommer - på vejen til Italien.
Vh. Thomas
Rene Knudsen 30/08 2016 14:34
Sv: Sommerski i Østrig
Rigtigt ærgerligt i ikke kom på ski, men det er jo risikoen ved gletcher skiløb.
Som et alternativt input til diskutionen og noget som er værd at overveje hvis man ønsker en kombineret sommer/ski ferie.
Prøv Hintertux i forbindelse med helligdage i det sene forår. Feks. Starten af Maj.
Jeg havde et par dage i år i forbindelse med Kristi Himmelfart.
Skiløbet er en hel anden størrelse end i høj sommeren med 4-5 bjergsider og nedfarter helt ned til 1950 moh. Sneen blev kun tung fra 2650 og nedefter.
Temperaturen var vel fra ca -2 til +10 afhænging af hvor på bjærget man befandt sig.
Efter endt skidag kunne jeg så køre ned til Mayerhofen og sidde ved poolen i 20 - 25 graders varme. Køre turen tager ca 20 min. (Jeg vil ikke anbefale at man bor i Tuxer Tal da "sommerferie" elementet forsvinder)
Overnatning var overraskende billigt på dette tidspunkt da det er mellem to sæsoner, hvilket selvfølgelig modsat betyder at der er en del restauranter mm. der har ferie lukket.
Selvfølgelig var jeg heldig med vejret hvilket jo altid er en risiko og nok mere end det er i højsommeren, men pointen er at det er muligt kombinere rigtigt godt skiløb med sommer temperaturer.
Hvis man har skole børn er det selvfølgelig også op ad bakke, men kan man få det til at hænge sammen kan man sagtens få to typer ferie i en ferie.
Stine 06/06 2016 00:14
Hej Thomas.
Hintertür gletscheren i Tux er ikke et dumt bud på noget sommerski til jer på vej til Italien. Sneforholdene er nok ikke som i vinter-højsæsonen, men bestemt et besøg værd, hvis I skal den vej alligevel. I kan let finde overnatningsmuligheder på booking.com eller på www.hintertuxergletscher.at.
Der ligger udlejningsmuligheder af skiudstyr for foden af gondolen, der tager jeg op til gletscheren. Så alt i alt er Hintertux en ganske nem afstikker til lidt sommerski.
Mvh
Stine
Thomas 06/06 2016 09:37
Hej Stine
Tak for det - vi vil se på sagerne!
Vh. Thomas
Brian Lund 08/06 2016 23:24
Hintertux, som Stine skriver om, er den gletsjer der typisk har det største tilbud om sommeren og området er åbent hver dag, hele året. Der er normalt 4 eller 5 pister åbne hele sommeren ind til en gang i November. De skriver godt nok at der er 18km piste åbent, men det er vist lidt en overdrivelse, når jeg måler pisterne op på google earth kan de lige snige sig op på 7,6 km - altså ikke det helt store udbud sammenlignet med hvad de fleste er vant til fra vinteren.
Hintertux består, om sommeren, af nogle meget stejle røde pister. Der er en anden rigtig god, jævn mellem stejl rød piste samt den varierende røde nedkørsel til mellemstationen "Tuxer Fernerhaus", som er nederste åbne punkt om sommeren. Der er også to fine blå pister overfor de stejle røde, dog _skal_ du ned af en af de stejle for at komme der over.
Er man ikke så vild med stejle pister så er man altså lidt begrænset på Hintertux om sommeren da man så reelt går glip af nok halvdelen af området, mindst! Men du får svært ved at finde et større udbud, i hvert fald i Østrig.
Du kan helt problemfrit leje ski/board/støvler i Hintertux. Tøj har jeg ikke set til leje, men er det en varm solskinsdag kan du nærmest nøjes med skiundertøj, med evt et par regnbukser, jakke og et par tynde handsker til at tage vinden der godt kan være kølig i den højde. Jeg kørte d. 2 august kun i skiundertøj og skibukser (skalbukser uden foring). Der er normalt heller ikke vildt mange besøgende, så der er ikke noget der hedder liftkø!
Men på grund af det begrænsede udbud af pister ved jeg ikke om i kan få mere end én dag til at gå med skiløb, til gengæld er der masser af andre ting at se på i nærheden, på selve gletsjeren er der f.eks. en ishule man kan komme ned og se. Cirka en times kørsel derfra er Østrigs kraftigste vandfald, Krimmler Wasserfälle, hvilket også er ret imponerende og smukt, der kan man nok også få mindst en halv dag til at gå med at vandre op til toppen af vandfaldet og ned igen.
Brian Lund 08/06 2016 23:37
Et andet sted jeg selv har stået på ski er Mölltaler gletscher, der var dog kun én lift og to pister åbne da jeg var der sidst i juli. De to pister var reelt to paralelle pister på den samme bjergside.
Fint nok til lige at prøve det, men man skal virkelig være skinørd for at synes det er sjovt at køre ned af den samme bjergside mere end 4-5 gange i streg... Jeg nåede 10 ture i løbet af et par timer ;) - Havde liften som er en gammel åben 2-sæders lift, kørt hurtigere havde jeg nok nået væsentligt mere. Til gengæld var jeg HELT alene på pisten i over en time! Der er altså absolut plads til jer hvis i skulle beslutte jer for at tage der hen.
Da jeg var der bestod de åbne pister af en rød og en blå piste, som dog var meget tæt på hinanden i sværhedsgrad/hældning. I alt vist en 2-3 km piste.
Udstyr lejede jeg i en by i Innerfragrant på vej op. Kan ikke huske om det også var muligt at leje der oppe, men jeg stoppede også bare det første sted der så ud til at være åbent. Det lå i øvrigt lige ud til vejen, så det var ikke til at overse.
Rene Knudsen 15/06 2016 14:11
Hej Thomas
Som både Stine og Brian forslår er Hintertux ikke noget dårligt bud.
Har selv prøvet 3 forskellige gletschere is Østrig og her er hintertux den klart bedste.
Mht påklædning vil jeg anbefale skibukser og evt en soft shell/normal skijakke.
Jeg tror udbuddet af pister varierer fra år til år for jeg husker det større end det Brian nævner.
Da jeg var der første gang som var i slutningen af Juni var der:
4 Nedfarter på gefroende wand (De stejle røde som brian nævner)
3 nedfarter på Olperer (Blå)
1 Nedfart til Tuxer Fernerhaus som kunne kombineres med hvilken som helst af de 7 førnævnte.
Det skal nævnes at slæbeliftene lukker kl 13.30 hvilket også vil sige at derefter er der ikke noget skiløb på Olperer. Når det er sagt bliver føret temmeligt tungt over middag.
Mht påklædning ville jeg nok vælge skibukser og jakke/soft shell.
Eneste område jeg kan komme i tanke om der kunne være et alternativ er Stubaital. Det er det eneste Gletscher område i Østrig på nogenlunde samme størrelse der samtidig har åbent. Da jeg var var 1 lift åben men det er mange år siden og kan sagtens have ændret sig.
Thomas 15/06 2016 22:11
Hej -og tak!
Det bliver så på Hintertux, vi skal afprøve sommerski...... Jeg skal nok skrive et lille indlæg her om hvordan vores dag på gletsjeren gik!
Endnu engang tak - Thomas
Stine 16/06 2016 01:11
Fedt Thomas! Det glæder jeg mig til at høre om. Jeg overvejer selv en tur derned i midt august, så er meget interesseret i en rapport dernede fra :)
Rigtig god ferie!
Thomas 01/08 2016 16:41
Hej igen.
Kom desværre ikke på sommerski - det var simpelthen så tåget deroppe, mens vi var der, at liftkortsælgeren ikke kunne anbefale os det.........Slet ikke med børn.
Vi havde så nogen fine dage på mtb. i Mayrhofen og i skiområdet med downhill kørsel og det hele.
Hvis nogen får en dejlig dag på sommerski, vil jeg meget gerne høre om det (prøver måske igen til næste år)
Vh. Thomas
Stine 01/08 2016 18:31
Hej Thomas.
Tak for update. Hvor ærgerligt at I ikke kom på ski, men det var da dejligt at I kunne køre lidt MTB i mayrhofen i stedet. Det lyder bestemt heller ikke dårligt.
Sommerski har jeg iøvrigt også selv måtte aflyse i år, men mange jeg kender er i Tignes og er ganske tilfredse. Så det er helt sikkert en mulighed jeg selv overvejer til næste år.
Mvh Stine
Ivan Rafn 16/08 2016 21:41
Hvis man er meget skitrængende, kan jeg anbefale Bispingen indendørs ski i Tyskland. Den ligger ca. 50Km syd for Hamborg. Var der selv for 14 dage siden :-)
Det er ikke noget man kan bruge mere end en dag på, men meget sjovt i sommervarmen.
De har en stor snowpark, en standard slalombane, en begynderbakke, og en kælkebakke.
Der er -4gr. i hallen, og der er rigtig sne, en restaurent med tyrolerstemning, og alt udstyr, inkl. tøj kan lejes.
Vær opmærksom på familietilbud tirsdag og onsdag.