Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Heidi 01/01 2007 11:27
Vi skal til Zell am See i uge 7. Vores pige på 5 skal på skiskole for første gang. Der er ingen garanti for en dansktalende guide, det er jeg som mor lidt nervøs over, hvordan klare man den? har de ordentlig styr på børnene når de ikke taler samme sprog hvad hvis de bliver væk osv ja ja jeg ved jeg er pyldremor men kan nogle hjælpe mig lidt på vej og give os nogle gode råd hvis i har prøvet det med jeres børn.
Ben Zee Knees 02/01 2007 19:32
Sv: skiskole
Sprogbarrieren er ikke noget problem for børn da de bare lærer ved at se på instruktøren - og med småbørn bruger jeg aldrig udtryk som "vægten på dalskien" da de tit ikke forstår konceptet, og motorik og koordination er tit ikke til det. Børn lærer mens de leger, så i min klasser laver vi masser af 'lege med ski på'.
Jan 01/01 2007 14:33
Sv: skiskole
Kære Heidi
For snart mange år siden lærte vor datter på samme alder som jeres netop at stå på ski på skolen i Zeel am See - og hun har elsket det siden. Det med sproget et ikke noget problem. Som regel er der andre danske børn på skolen - og dels er skiskolens folk super gode til at vise tingene og forklare sig. Men en god ide, som vi selv havde stor glæde af, var at mødes med skiskolen og så spise frokost sammen med dem og forklare evt. "sprogproblemer". Spørg f.eks.læreren om der er gloser/ting/instruktion, som han/hun har opdaget at ungerne ikke helt forstår og oversæt det så til dem. Det kan f.eks. være "vægten på dalskien", "plov" osv. Men når de er ude på ski med skiskolen, så lad dem klare det selv. Står du og kikker på, så kan unherne godt tabe modet - og vil hellere hen til mor og far. Skal du se, hvordan det går, så gør det på stor afstand så du ikke bliver "opdaget". Iøvrigt var jeg sidste år efter år i Frankrig atter tilbage i Zell am See og mener, at der da var både danske og svenske lærere på skiskolen.
Hav og god tur. Jan