Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Nikolaj 30/12 2007 22:40
Hej
Jeg var så uheldig at beskade mit ene knæ i sommers(korsbånd/sideledbånd).
er så småt kommet mig over det og begyndt til sport igen her det sidste halv andet månedstid, men frygter at mit knæ ikke kan klare en skitur. har et neoprenbind jeg skal bruge, men tænkte så om jeg skulle leje et kortere sæt ski for at skåne knæet eller om jeg skal tage den "normale" størrelse ski.
venlig skihilsen fra
nikolaj
Anna 31/12 2007 09:29
Sv: Skilængde ?
Hejsa
Jeg har kørt nogle 120'ere twintip funski for sjov, og jeg må sige at de umiddelbart var lige så hårde for benene og knæene som de længere RX8'ere jeg normalt kører. Så det er måske ikke helt nok med at gå ned i længde, måske skal du prøve kræfter med en decideret blød ski? :-)
mvh
Anna
Troels Kastrup 31/12 2007 10:20
Hej
Jeg ville låne skiene i samme størrelse! men stille udløserne lavere (ca. det halve) på skien til det sarte knæ. Så har du en ski der kører som sidste år, du skal ikke vende dig til en ny type ski! Du kommer nok til at tabe skiene oftere, når udløseren stilles lavt, men det er jo bedre en et nyt vrid i knæet!
Nikolaj 31/12 2007 13:24
tak for svarene...
men jeg prøver så at justere min bindinger lidt "løser" på min ene ski og køre med det så. Det er nok bedere at tabe skien farten og så gå op efter den igen end at ødelægge knæet endnu mer !
Arne Bonnesen 01/01 2008 20:03
Er dit problem risiko for skade eller problemer med ømt knæ efter sport?
Jeg har selv en gammel korsbåndskade, og løber på normal skilængde.
Mine bindinger er altid stillet, så jeg selv kan trække støvlen ud af forbindingen. Det samme da skaden var ny.
En kamerat har det andet problem med ømme hævede knæ efter sport.
Han kan kun løbe på snowblades. Måske er det løsningen for dig?
v.h. Arne
Nikolaj 02/01 2008 10:15
jeg har ikke problem med hævet knæ, men selvfølgelig kan det være ømt efter lang tids belastning kan det være øm, men ikke så det er et problem for mig.
Hvordan er det jeg tjekker at min forbinding er lidt "løs", og hvad med den bagerste binding skal der være normalt justeret ?
Har du nogen form knæ bind på når du er på ski ?
Arne 02/01 2008 13:13
Hej Nicholaj
Du tjekker din forbinding ved at vride støvlen ud af forbindingen.
Du finder hurtigt ud af, hvor meget/lidt kraft du skal bruge.
Vis du taber skien ved normalt løb, skal bindingen strammes lidt.
Selvtesten finder du på:
http://www.skiportal.dk/2003/selvtesten.asp
Bagbindingen har jeg altid haft stillet noget strammere. Det er irriterende og ikke ufarligt, hvis bagbindingen slipper, blot du kører lidt aggresivt i opkørt sne og pukler.
Jeg bruger et elastisk knæbind. Det har nok ingen særlig støttende funktion, men hjælper til at knæene ikke bliver for kolde i liften.
Neoprenknæbind kan også bruges, hvis du kan finde et tyndt, som ikke sidder for stramt. De tykke kan være generende.
Neopren er vandtæt, og derfor bliver de våde af sved, og kommer hurtigt til at stinke slemt.
Jeg har haft en Donjoy knæskinne, men aldrig brugt den til skiløb.
Som du nok ved er muskelstyrken og god koordination det væsentligste for at stabilisere knæet.