Skiinstruktør

Jonas Sejersdal Thomassen 25/09 2012 14:35

Jeg er i den situation, at jeg rigtig gerne vil være skiinstruktør i denne sæson, men det virker umiddelbart en smule kompliceret at blive det. Jeg har haft kontakt til blivskiinstruktør.dk, som umiddelbart lød til ikke at have flere pladser på de hold, de sender på anwärteruddannelsen i Salzburg.

Mit spørgsmål er derfor; Er det muligt at blive skiinstruktør udenom blivskiinstruktør.dk, hvis ja - er der så nogen der hurtigt kan gennemgå, hvordan man skal gå frem?
Derudover vil jeg høre, hvad Jeres mening om BSI1-uddannelsen ved DDS er? Er den tilstrækkelig til at få job?

Håber på hurtigt svar.

Med Venlig Hilsen
Jonas Thomassen

Kommentarer:
Der er i alt 9 svar i denne forumtråd.

Torben Gregersen 10/10 2012 14:46

Sv: Skiinstruktør

Hej Jonas,

Skriv til Skischule Arlberg på info@skischule-arlberg.com og sig at Torben har sent dig. Både er der ikke nogle begrænsninger på hvormange anwärtere de uddanner i december, men du er mere eller mindre garanteret arbejde som dansker, da du formentlig har gode sprogkundskaber.

Som Nick rigtig nok skriver er BSI uddannelse igennem DDS helt sikkert også vær at overveje, men den vil tage dig længere tid at gennemføre. Og hvis du alligevel har planner om at ville arbejde i Østrig er du bedre stillet med en Anwärter, skulle du så senere ønske det, kan du konvertere til et af de danske niveauer afhængigt af hvilket niveau du kommer op på i Østrig.

Du er velkommen til at skrive tilbage til mig.

p.s. Jeg arbejder i St. Anton, dog ikke i skiskolen mere, men nu som selvstændig og jeg er også uddanner for DDS.

Mikkel Arvedsen 25/09 2012 23:19

Hey Jonas

Selvfølgelig er det muligt uden blivskiinstruktør.dk. Ofte langt billigere og men i nogle tilfælde kræver det måske at man selv tør tage nogle valg.
Ønsker du arbejde i Østrig vil det i hvertfald i Tirol være et krav at de har en anwärter. Du vil måske kunne få arbejde på en BSI1, men det er ikke anset... De vil komme til at undervise meget på tysk og hvis du ikke kan de tyske termer, så er dine chancer bedre med en anwärter. Det i hvertfald mit indtryk.

Skriv ned til nogle skiskoler hvor du har lyst til at tage hen. Du er jo ikke den første som henvender sig, så mange af dem vil meget gerne hjælpe på vej.

Har selv været afsted 2,5 skisæson som skilære og kan kun anbefale det. Kom bare afsted. Anwärter giver basis også får man gennem erfaringen og ved at deltage i skilærertræning et par gange om ugen udvikler man sig helt vildt.

Hvis du skulle være interesseret i at høre noget om hvor jeg har været henne o.s.v. er du velkommen til at sende en mail.

Med venlig hilsen
Mikkel Arvedsen

Jonas Sejersdal Thomassen 26/09 2012 12:46

Mange tak for svaret. Men hvilken rækkefølge skal jeg gøre det i? Jeg er vel nødt til at have et job på forhånd, inden jeg melder mig til anwärter, er det ikke forstået rigtigt?

Med venlig hilsen
Jonas Thomassen

Mikkel Arvedsen 26/09 2012 13:00

Ikke nødvendigvis, men at have en forhåndsaftale med en skiskole om at hvis man består en anwärter og derefter kunne få job er jo en fordel. Der bliver uddannet masser af nye instruktører hvert år og skiskolen mangler altid skilærer.

Min mail er: m.arvedsen@gmail.com

Hvis du kunne tænke dig eventuelt vil i kontakt med dem jeg har været ved.

Mikkel

Theodor Høgagård 26/09 2012 14:54

Hej Jonas
Kan anbefale St.Anton Skischule Am Arlberg. Jeg tog en Anvärter hos dem sidste år og de er meget grundige og professionelle. Vi var tre der bestod ud af 8, fra Danmark, og fik vi alle tre undervisningsjob umiddelbart efter eksamen.
VH
Theo
doctheo@dadlnet.dk

Nicholas Elston 26/09 2012 19:47

Hej Jonas

Den danske skiskole kan helt klar anbefales. Men da de kun afholder kurser i uge 42 og 18/19 kan du ikke rigtig nå at bestå inden du reelt skal på sæson. Kurset er allerede fyldt for i år. Jeg har selv BSI 1 og skal på BSI 2 i efteråret. Jeg har fået job hos Wagrain Ski und Snowboardschule og kan kun anbefale dig at søge og se hvad der sker... Så vidt jeg har forstået skal man have en aftale med en skiskole inden man kan melde sig på antwärter.

Charly som er indehaver af skiskolen i Wagrain er rigtig hjælpsom. Så prøv ihvertfald der :)

Jeg håber du finder en løsning. Ellers må du "nøjes" med et andet job syd på og bare stå på ski uden at være instruktør :) Det er også en fed nok oplevelse!

Man ved aldrig- det kan være vi ses i Wagrain til winter :P

Lars 26/09 2012 20:10

Hej Jonas,

Jeg har selv taget en anverter i Østrig, i kirchberg nær kitzbuel. Herefter skilære i westendorf en sæson hvor der kommer mange danskere.

Tirol skilære verband forkortes vist tslv, jeg fandt lige link til undervisning hos Tslv men måske er der flere anverterkurser end dem de skriver, det ved jeg ikke.

http://www.snowsporttirol.at/index.php?id=termine

Jeg fik først fat i skiskolen i Østrig for et job, de hjalp mig så med at blive tilmeldt kurset, boede hos skilærer mens jeg gik på kurset, måtte dog betale for logi.

Held og lykke og god fornøjelse

Med venlig hilsen

Lars

Ida Brinck-lund 16/10 2012 08:48

Hej Torben.
Efter to sæsoner i chamonix og 18 års skilløb siden 2-3D årligt (37 år i alt) med undervisning flere gange har jeg besluttet jeg vil ændre mit jobliv og blive skinstruktør hjemmefra, kombineret med arbejde hjemme. Elsker at udvikle mit skiløb og har i de sidste år tænkt jeg gerne ville gøre mere ud af min passion, som instruktør. Er mor til datter der går i skole og gift, så en hel sæson er desværre ikke mulig længere. Der var ikke plads på dds i år inden jeg tog den store beslutning. Tror du stadig jeg kan uddanne mig gennem arlberg når jeg ikke kan committte mig til en hel sæson? Og i så fald må jeg så også gerne hilse fra Torben?
Vh ida

Bastiangaardahl 18/10 2012 11:46

Det er korrekt at med en anwärter kan du let og hurtigt komme til at undervise i Østrig. Jeg har undervist 2 sæsoner i østrig. Som BSI 1+2 hos DDS. (Har nu PSI 3) Hvis man søger de rigtige steder er de mindst lige så tilfredse med DDS som anwärter. I mange tilfælde måske endda endnu mere, hvilket skyldes at alt for mange anwärtere ikke kan stå på ski. Det er simpelthen pinlig at se på hvordan underviseren i nogle tilfælde er på samme niveau skimæssig som kunden. Hvis man tager en uddannelse hos DDS er man med garanti en bedre skiløber. I slutningen af min sidste sæson underviste jeg voksne fortsættere, som normalt kun tildeles Landes 2 skiinstruktører netop fordi niveauet hos DDS er meget højt.

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen