Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Nanna 20/12 2010 19:55
Kære alle
Jeg har været i kontakt med en lang række rejsebureauer da jeg ønsker at være guide næste sæson.
Dog skal jeg ud og rejse 4mdr efter sæsonen, og kan derfor ikke tage et selskab hvor jeg ingen løn overhoved får.
Kan nogle af jer komme med forslag, ideer og erfaringer til hvilke selskaber der er 'bedst'?
jeg forventer ikke at tjene en masse, jeg gør det udelukkende for oplevelsen, og fordi jeg brænder for det, dog er mit krav at jeg ikke skal have tabt penge efter månederne :)
På forhånd tak, Nanna
Philip Karnøe 10/01 2011 00:31
Sv: Skiguide sæson 11/12, hos hvem?
Hvis du kun går efter højest løn, så er Best Travel guider dem der er bedst betalt. Og nu er hvert firma meget forskellige, men uge programmerne for alle guider minder stort set om hinanden.
Men at østergaard arbejder hårdest vil jeg nu ikke sige. De har godt nok pistevisning hver dag, hvor de fleste andre holder helt fri en dag om ugen, men nu kommer det også an på hvor stor et guideteam man har.
Østergaard har så vidt jeg husker, altid rimelig store guideteams, så selvom de har aktiviteter hver dag, så har man stadig en fridag minimum.
Nu er det også værd at nævne, at Italien er et godt sted at være guide i. Med dette mener jeg, at man får langt bedre priser og spiser langt bedre for en billigere penge generelt.
Jeg ville nok regne med, at gå i 0 efter en sæson, da det kommer meget an på hvordan man selv er. Nogle behøver ikke mere udstyr og fint tilfredse med deres udstyr, mens andre udnytter de rabatter man nu får i sådan en grad, at man kommer hjem med et minus.
Alt i alt syntes jeg, at du skal fortælle lidt mere om dig selv, hvordan du er, hvad du ønsker af dit forløb osv. For selvom ugeprogrammerne er meget ens, så er der stor forskel på firmaerne og deres guider.
Når du har fortalt lidt om dig selv, så er det nemmere at fortælle hvilke firma du burde prioritere.
Bjarke 20/12 2010 23:30
Hej Nanna
Så vidt jeg har hørt kører flere guider med underskud, og lange og dårlige arbejdstider.
Overvej i stedet at leje en lejlighed dernede og find et job - det skulle efter sigende være en bedre forretning.
Og med mindre du brænder for det at være guide, så er det da federe at kunne bruge nogle aftener på at ordne ski (eller vaske op) frem for lange dage og nætter med transport af gæster, og ikke kunne komme afsted på ski!
jeg skal selv nogen uger afsted med www.alpservice.com og de virker virkeligt fede. Prøv at smid dem en mail med dine ønsker og se hvad de svarer :D
God tur!
Pernille Hansen 21/12 2010 08:16
Hej Nanna
Uanset hvor du søger job i alperne er det ikke noget du bliver rig af - med mindre du vil arbejde 70 timer om ugen eller hele liftåbningstiden.
Som guide tjener du ganske rigtigt ikke ret mange penge, men sammenlignet med at leje en lejlighed og søge et job er du ofte bedre stillet - du får betalt transport til og fra destinationen, bolig, forsikringer, skileje og liftkort.
Oveni det kan man på de fleste destinationer lave gode aftaler med barer og restauranter, som gør hverdagen billigere.
Hvis man så tilmed arbejder på en destination, hvor rejsebureauet har eget hotel, får man også mulighed for billig personalemad - ofte ikke noget specielt, men dog mad.
Som eksempel, jeg betalte 30 euro om ugen for morgenmad og aftensmad hver dag - det kan du ikke få mange baguettes for i de franske alpebyer.
Jeg har været på sæson en del gange, og hver gang er jeg kommet hjem med et underskud, som præcis passede til udgiften til udstyr, som jeg mente jeg ville have - ikke noget jeg havde brug for, da man sagtens kan køre på skiudlejningens ski gratis en hel sæson. Flere af mine kolleger på de mindre destinationer kom hjem med overskud, helt op til 10.000 kr på en sæson.
Så mit råd vil være: søg hos de selskaber, som betaler bolig, liftkort og transport for dig - også selvom du måske vil hjem før tid. Sørg for forsikringerne er i orden (det er dyrt at tilkøbe det selv) og at der er en god aftale med den lokale skiudlejning.
Dette er vist standard hos de fleste selskaber, men spørg for at være på den sikre side.
Og som sammenligning: hvis du skal leje en lejlighed og købe liftkort selv samt transport, skal du regne med en udgift på ca. 15-20.000 kr + mad og øl. Til det kan du tage en standard bartenderløn i alperne er ca. 700-1000 euro pr. måned ved en arbejdsuge på 50 timer, 6 dage om ugen - så jeg tror nu ikke der er den store fortjeneste ved at rejse sådan istedet.
Nanna 21/12 2010 10:01
Hej begge to
Tusind tak for jeres forskellige svar.
Når jeg har valgt at ville være guide, et det med henblik på mit videre cv, hvor 'bums' nok ikke har den store værdi ;)selvom det selvfølgelig vil være det fedeste.
Som sagt behøver jeg ikke have overskud, det skal bare gå i nul når sæsonen er slut, da jeg ikke har penge til at tabe på at være afsted.
Jeg er allerede tilbudt at komme til samtale til foråret hos nortlander, team benns og højmark.
Jeg har ikke brug for udstyr, eller leje da jeg har alt.
Jeg vil nok overveje at kigge på alpservice, og se hvad der er af muligheder.
Pernille, hvem arbejdede du for?
Pernille Hansen 21/12 2010 12:56
Hej Nanna
Jeg har arbejdet for Nortlander en del år og har før det arbejdet for Sne & Snö samt Dansk Fri Ferie. Er bestemt tilfreds med at arbejde for Nortlander, der er mange forskellige destinationer og jobfunktioner.
Smid gerne en mail, hvis du vil vide mere.
pernille_dh@hotmail.com
Clemens Jensen 21/12 2010 22:43
hej Nanna
smilede lige over din sætning
"Jeg har alt"
den troede jeg også på indtil man står i skibutikkernes kæmpe udvalg og gode rabatter... jeg vil næsten lægge hovedet på blokken og sige du indkøber en god slat udstyr i løbet af en sæson
/Clemens
Michelle 08/01 2011 11:29
Jeg har været afsted i Canazei for Østergaard 08/09 og vi var de højst lønnede af alle burauerne. Fik 176 EUR i diæter i ugen. Jeg var altid med i byen, levede godt (men omkostningsbevidst). Dit hoved var røget hvis det var mig du væddede med Clemens. Jeg købte hjelm, goggles og handsker fordi jeg manglede, alt andet havde jeg og følte ikke jeg behøvede andet.
Jeg havde ca. 10000-11000 med hjem og jeg sluttede min sæson 1 md før de andre, ellers havde jeg nok haft 15000 med hjem. Så det kan lade sig gøre.. Men til gengæld vil jeg sige at Østergaard også var den der arbejde hårdest af alle. Hvis det rent er løn kontra timer ville jeg vælge et bureau med mere frihed og så lidt mindre løn.