Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Lars 02/01 2009 19:21
Jeg tænker på at blive skiguide et sted i Østrig til næste års sæson.
Jeg er har kun tysk fra 9. klasse, så jeg er lidt i tvivel om det kræver tysk kursus inden.
Hvilke krav stilles der fra de forskellige steder, angående tysk sprog?
Ville man kunne blive guide uden at kunne tysk fra start?
Jeg håber at få lidt svar på mine spørgsmål og vil også meget gerne have lidt råd til hvordan man bliver ski guide.
På forhånd tak.
. 04/01 2009 17:01
Sv: Skiguide i Østrig
.
Charlotte Fjord Jensen 25/01 2009 14:04
Hej. Jeg overvejer også at blive skiguide til næste sæson, men har også lidt problemer med hvordan man gør det hele, også med hensyn til uddannelse. Så hvis du finer ud af noget nyttigt, vil du så ikke kontakte mig på: challe_girl@hotmail.com
Hilsen Charlotte
Line 26/01 2009 20:38
Hey Lars,
Jeg har selv været guide i Østrig og da jeg kom derned havde jeg heller ikke haft tysk siden 9. kl. og kunne ikke huske noget som helst. Det kom dog hurtigt og jeg begyndte at tale en del tysk. På min destination var der mange af de lokale der ikke talte engelsk, så var nødt til at klare en del problemer på tysk. Det er da en god idé at tage et tysk-kursus og det giver sikkert bonus ved rejsebureauerne, men ikke en nødvendighed.
Med hensyn til det med en guideuddannelse, så er det sjældent nødvendigt som skiguide. De fleste bureauer afholder selv et kursus op til sæsonstart. Jeg har selv haft tre sæsoner som guide, herunder en vinter, og har aldrig været på kursus.
Håber at dette var svar nok og hvis du har flere spørgsmål, vil jeg med glæde prøve at besvare dem.
Line
Lena 02/01 2009 20:04
Hej
Jeg har selv været "kort tids" guide i Østrig, hjalp til da der var flest gæster på destinationen.
Der er forskellige kriterier fra selskab til selskab, men ens er egentligt at du skal være kunde mindet, og hvis du kan komme ned af en pist med parrelle ski (snowboard er no go) og for dit vedkommen tysk og engelsk og mod på at tale med folk (gæster og indfødte) så du kan begå dig. Jeg selv havde kun det tysk jeg havde lært i folkeskolen og det var helt fint, mit engelske var tilgængæld ret godt (for godt til de indfødte havde let ved at forstå mig, da jeg taler med australsk accent). Dit sprog bliver væsentligt forbedret hurtigt.
Hvis du patu vil til Østrig så bør du søge ind ved et selskab som er Østrig eksperter fx Ø'erne eller højmark.
Men ellers er der en guide skole du skal igennem som oftest bliver afholdt i efteråret fx i tignes hvor der er helårs skining. Den koster dig penge, men som regel bliver alle der er med godkendt og ansat til at arbejde i den komne sæson.
Du kan blive flyttet til anden destination i løbet af en sæson.
Men ring og hør de forskellige selskaber ad, og skal du på skiferie i år så hør guiderne ad hvad de har gjort.
Lena