Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Bruno 05/01 2013 12:12
Hej!
Jeg har efterhånden gået med en drøm om at blive skiguide i nogle år, men desværre har eksamenerne på uni altid ligget i vejen. Jeg bliver dog færdig med at læse inden for det næste år, og har derfor højst sandsynligt mulighed for at tage afsted i sæsonen 13/14. Nu er jeg så småt begynde at kigge på de forskellige skibureauer og læse i diverse foraer. Jeg er dog bare nervøs for, at være for "gammel" ift. andre guider, da det kunne være fedt at komme afsted med folk på ca. min egen alder. Jeg fylder 26 i december 2013. Derfor ville jeg høre, om der er nogen, der kan sige lidt om, om der er nogle bureauer, hvor guiderne er meget unge eller meget gamle??
Desuden er det ikke sikkert, at jeg kan være afsted helt frem til april. Er der nogen, der har erfaring med, om det er muligt at tage hjem en måned tidligere??
På forhånd mange tak!
Pernille Hansen 05/01 2013 12:34
Sv: Skiguide... Alder???
Hej Bruno
Ja, der er mange unge guider - men der er bestemt også nogle, der er på din alder. Jeg var selv 24, da jeg var afsted første gang, og nu, 12 år senere, er jeg stadig afsted et par uger hvert år.
Jeg arbejder for Nortlander og har i 5 år været med til at uddanne deres guider. Der er stor aldersforskel, de yngste er 18 og de ældste omkring 30.
Du skal nok overveje, hvilken type gæster du gerne vil være guide for - på den måde finder du også den type destination, som passer dig.
Det er da ingen hemmelighed, at Val Thorens i mange år har været præget af unge gæster, og dermed er mange unge guider rigtigt glade for festlighederne i byen. Selv er jeg fan af destinationer med danske hoteller, hvor gæsterne er lidt mere etablerede, men der stadig er mulighed for mange kolleger og en god bytur ind imellem.
MEN - i sidste ende betyder alder ikke så meget. Jeg har mødt 18-årige guider, der var de mest seriøse, voksne og dygtige guider - og har også mødt det modsatte.
Send ansøgninger afsted til de alle de rejsebureauer du kunne forestille dig at arbejde for - og tag den så derfra.
At du gerne vil hjem tidligere burde ikke være noget problem - antallet af gæster falder i løbet af marts, og der er sikkert nogle destinationer, som slet ikke holdes åbne så længe (af de danske rejsebureauer).
God fornøjelse - du vil ikke fortryde det! (måske nok nærmere komme til at bruge al din ferie de næste mange år som guide)
Philip Karnøe 05/01 2013 18:12
Sv: Skiguide... Alder???
Hej Bruno
26 er på ingen måde for gammel, langt fra kan jeg kun sige. De fleste selskaber har præcis som Pernille siger, et ret bredt spænd når det kommer til alder.
Var selv afsted som 26årig, dog som ene guide, men havde det helt fantastisk med de andre guider fra de andre selskaber.
Hvis du nu alligevel gerne vil afsted med "lidt" ældre personer, så tag et kik på Sne&Snö. De har i hvert fald en min. alder til deres guider. (24 mener jeg, men hæng mig ikke op på det).
Mange hilsener og tag så at gør det
Philip