Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Kasper 31/05 2011 21:38
Hej Alle.
Kan se der allerede har været en tråd oppe at køre omkring - det at være skigude- i den kommende sæson.
Er der nogen der har erfaring, eller ved noget om brachen. Hvor er det godt ? og hvor er det mindre godt.
Har på baggrund af en utrolig positiv omtale af højmark rejser sendt dem en ansøgninig.
Men er der andre der er værd at bruge kræfter på ? hvis man vil være guide ved de bedste ?
Kunne godt tænke mig at høre fra nogen derude, som måske har noget erfaring omkring dette.
Ps. er det ikke noget med at man selv skal betale sin uniform ved slopetrotter og team benns ?
Hilsen Kasper.
Mikkel Kejser 05/06 2011 16:00
Sv: Skiguide 2011/2012
Hej Kasper
Jeg har været i branchen nogle år nu og tænkte at jeg lige ville kommentere dit indlæg.
For det første er jeg glad for at høre at du tænker på at tage afsted som guide, du vil Ikke fortryde det.
Da jeg selv har været ansat hos Slopetrotter er det dem mit kendskab begrænser sig til og mine kommentarer til andre selskaber er derfor udelukkende på baggrund af betragtninger i samarbejdssituationer m.v.
Jeg vil starte med at anbefale dig at ansøge hos Slopetrotter.
Det er et super selskab hvor man virkelig kan få lov at leve det fede guide liv. Det kræves blot at der er styr på alle ens opgaver, at man er ansvarlig og pligtopfyldende. og er du flexibel er de det også. Det er et ungt team, også selskabet og det er med til at gøre det rigtig fedt. Der er som udgangspunkt ingen grænser for hvor frie tøjler man får og igen. Man får lyst til at arbejde når man er afsted for Slopetrotter.
Jeg vil meget gerne svare yderligere men kunne være fedt at høre hvad du forventer dig af at skulle være guide, hvorhenne evt. osv.
Til sidst kan jeg supplere med at du hos Slopetrotter betaler for et opstartskursus. og det er sådan set det eneste. Pengene dækker som du nok kan regne ud, et opstartskursus hvorpå alle regler, arbejdsopgaver, rutiner, osv bliver gennemgået, der er mange aktiviteter og man bliver virkelig rystet godt sammen med resten af kursisterne.
Når man nærmer sig sæsonstart er der endnu et kursus, opsamling og et par lektioner. Det foregår i Bad Gastein i Østrig hvor man også får mulighed for at løbe på ski.
Mht. uniformer stiller Slopetrotter fuld uniform til rådighed. DU skal ikke betale noget. Du underskriver et stykker papir på at du har fået den udleveret og hæfter med et beløb hvis du ikke passer ordentligt på den.
Du får ikke lov at beholde den men min holdning til det er at man alligevel ikke gider rende rundt med et rygmærker når man engang ikke er guide længere.
At arbejde hos Slopetrotter er i sammenligning med Team Benns, Nortlander og Højmark (de selskaber jeg arbejdede mest sammen med) meget frit. Hos Slopetrotter skal man naturligvis løse alle de samme opgaver som de andre og servicen er hvis ikke bedre, så MINDST lige så god. det skal men have fokus på. Når det er sagt.. efter at opgaverne er løst kan man gøre som man vil og det betyder faktisk ikke så lidt mere fritid til fx. skiløb end hos de andre selskaber.
Det er vigtigt at pointere at trods det mere frie liv og mere fritid går Slopetrotter ikke på kompromis nogen steder. Det kan lade sig gøre ved at have gode teams afsted der arbejder godt sammen og løfter i flok. Slopetrotters guideteams er meget vellidte og det sættes der pris på. Også hjemme. det er en vigtig del af at fungere i et hvert lokalsamfund i alperne.
Hvis du har flere spørgsmål til alt lige fra guidelivet, arbejdsopgaver, team osv må du endelig sige til. Jeg uddyber meget gerne.
Philip Karnøe 19/06 2011 19:47
Som du selv skriver, så er der allerede en tråd med det at være guide og en lille beskrivelse af selskaberne.
Om du i sidste ender vælger Højmark, Slopetrotter, Nortlander eller en helt anden, så kan du være sikker på, at du får en super fed oplavelse.
I det hele taget er der ikke den store forskel på alle firmaerne, enkelte skiller sig selvfølgelig mere ud end andre, men ikke i det store hele.
At sige, at man har mere fritid hos f.eks Slopetrotter, passer nu ikke helt, for det er helt op til guiderne på destinationen til at lægge deres program. Nogle har aktiviteter alle dage, mens andre har taget nogle fridage i stedet.
Arbejdsdagene og lønnen er stort set også ens for alle selskaber.
Nogle områder skiller selskaberne sig dog lidt ud fra hinanden:
Højmark: Sender oftests store guidegrupper afsted og kan derfor afskære sig fra andre selskaber, da de har nok i sig selv (ikke negativt ment).
Guiderne kan ved siden af guidearbejdet også skulle køre skiskoleundervisning.
Team Benns: Holder mest til i Norden og Østrig, så hvis du vil til Italien eller Franktig, så burde du nok overveje et andet selskab.
Ligesom Højmark, så kan guiderne også være tilknyttet en skiskole, hvor de så skal undervise deres gæster.
Østergaard: Tager bruger også kun store guidegrupper når de sender guider afsted, og de holder sig derfor lidt for sig selv. Med det mener jeg, at man ikke laver arrangementer med dem, men sagtens kan hygge, tale og feste med dem.
Uniformen skal man nogle steder betaler for, men f.eks hos Team Benns får du også løn under din 21 dage guideuddannelse, som så stort set betaler den. Ellers vil du oftests få en udleveret hos alle selskaber.
Men kik på den anden tråd, for der står endnu mere omkring guidelivet og eller bare skriv igen:)
Venlig hilsen
Philip
Mikkel Kejser 20/06 2011 12:14
Hej igen..
Mht. fritid hos Slopetrotter så er det kalrt at alle arbejdsopgaver skal være løst forinden.
Mange selskaber, heriblandt Højmark og Team Benns (mener jeg) har prioriteret hotelbesøg morgen og aften.
Der er ingen tvivl om at spørger man MIG vil jeg til en hver tid anbefale at man søger hos Slopetrotter. Det er naturligvis til dels på baggrund af min egen ansættelse men ikke mindst på baggrund af mit ikke så ringe kendskab til arbejdsgangen hos et par af de andre bureauer.
Jeg er sikker på at du får en god tur/sæson uanset hvad du vælger. Og det skal på intet tidspunkt blive til en snak om fritid hos de enkelte bureauer. Det er et arbejde, et hårdt et af slagsen og tror man at man bare kan fede den af skal man som udgangspunkt søge et andet job (er min holdning) :)
/Mikkel
Philip Karnøe 21/06 2011 17:15
Rigtig nok, at højmark har hotelbesøg morgen og aften, de steder de har deres egne hoteller, men de har også oftests flere guider på de destinationer.
Det er en time at guiderne skal sætte en eller to guider af til dette, men så er der tilgengæld også lækker aftensmad og hygge med gæsterne.
Mit råd, er at søge ind hos en masse forskellige selskaber og så tage de samtaler du bliver kaldt ind til. Tag en snak med selskabet og se hvad hver enkelt kan tilbyde dig og så vælge den, som passer dig bedst.
Alle guider jeg kender og arbejdet sammen med, har altid haft den fedeste sæson, uanset hvilket selskab de arbejder med, og jeg har efterhånden arbejdet sammen med alle og arbejdet for mange (inklusiv Slopetrotter).
Hilsen
Philip