Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Anne 23/02 2011 23:45
Hej allesammen,
jeg vil rigtig gerne sydpå, som skiguide i 11/12 sæsonen - og tænker på, om nogle af jer, nuværende og tidligere, guider har lyst til at komme med lidt info, om de forskellige selskaber?
Jeg er 24 år til den tid, og tænker på, om jeg måske er ''for gammel'' til nogle
selskaber?
Jeg ved godt, at der er oprettet nogle tråde om dette enme tidligere - men de er lidt halv-gamle:)
håber I har tid og lyst til at skrive lidt:)
Anders 28/04 2011 14:00
Sv: Skiguide 11/12
Hey
Er der nogen der ved om man som 20 årige, kan komme til norge/sverige som skiguide?
Jeg fylder 20 til Juli, og er på dette tidspunkt lige blevet færdig på gym, og har et håb om at komme afsted som skiguide i den kommende sæson, men da jeg kun har haft tysk i få år, tænker jeg at norge/sverige ville være det sted med bedst mulighed for at blive skiguide.
Vil selv sige at jeg er rimelig god til at stå på ski. Kan køre på alt i god fart. Har ambitioner om at blive skiinstruktør hos DDS.
- Anders
Peter Halgadal 28/04 2011 14:48
jeg vil lige høre.
Jeg overvejer om jeg skulle tage afsted som skibumb/guide what so ever... eller bare afsted 1-2 måneder på ski. I sæsonen 2011-2012. Jeg fylder 19 til juli og har har til december arbejdet 4 i år i butik i bilka, det er min job erfaring. Jeg tænker lidt på at hvis man tager afsted og arbejdet for et rejsebureau som guide eller hotelpersonale, hvad kan man så forvente? Får man stillet skitøj til rådighed som skal bruges? er ophold og mad of liftkort inklusiv i lønnen? og vil man eventuelt få noget i løn udover det.
Hvor meget ski skal man forvente og få om ugen?
Og mindst af alt hvor meget har i sparet sammen inden i tager afsted, så man også har råd til nyt udstyr og generel overlevelse?
Rikke Olesen 28/04 2011 15:05
Anders: Jeg var guide for Dansk Fri Ferie (skiferie.dk) og ham jeg var guide sammen med var kun 19. Så selvom de skriver man skal være min. 20 så kan man godt prøve lykken alligevel. For mig var det ikke noget problem at man ikke kan tysk. Jeg var i Bad Gastein i Østrig og kan ikke klap tysk (og det kan jeg faktisk nærmest stadig ikke) og jeg var afsted i 4 måneder. Det gik altså helt smertefrit. Så du behøver ikke opgive drømmen om at komme til alperne(:
Halgadal: Som guide får du uniform (nogen forlanger man skal betale for sin uniform, eksempelvis Team Benns og den skulle ikke være helt billig). Vi fik også lidt andet tøj til rådighed end bare skijakke og bukser; vi fik en skipulli (fleece) og en polo. Alt med logo, så det skal man lige huske at behandle med den respekt som firmaet nu forlanger. Tror det er generelt for alle at liftkort (det skal man jo bruge i jobbet) og bolig er inkluderet. Mad er, mig bekendt, ikke særlig tit inkluderet. Men du kommer til at være et kendt ansigt meget hurtigt i hele byen, så man får hurtigt stablet en masse aftaler på benene så man spiser billigt (og drikker, for that matter). Jeg brugte lidt flere penge end jeg lige havde regnet med. Men jeg købte så også en masse tøj og udstyr, for man bliver meget grebet af miljøet og stilen der er på sådan en destination. Så jeg synes det er en god idé at have en lille slat penge med hjemmefra. Men du tjener jo penge dernede, og nogle firmaer har også en provisionsordning når gæsterne deltager på arrangementer så der er også lidt mere at hente. Jeg tjente 1600 kr om ugen (skattefrit), men det har jeg ladet mig fortælle er en god løn for en guide.
Med hensyn til egen tid på ski/snowboard, så havde jeg pænt meget tid til det. Men som jeg tidligere har skrevet var jeg et sted hvor der bare ikke var voldsomt meget at lave. Andre selskaber har noget mere travlt. Så som guide skal man ikke regne med at få en masse fritid hvis man kommer ind til de store selskaber (Danski, Højmark, Team Benns, Slopetrotter etc).
Håber jeg fik svaret på det hele, ellers spørger I bare igen(: Kan kun anbefale en vinter sæson. Jeg skal i hvert fald afsted igen næste år!!!
Jvestergaard 23/03 2011 18:03
Hej.
Jeg har en jærlighed til skiløbet, som er helt udmodståeligt og vil derfor gerne forenes med det næste år.
Jeg fylder 21 i år(4.april) og har derfor valgt, tidspunkt skulle være denne sæson. Jeg er en god skiløber som kan gøre ned af det meste og har været mange steder i østrig. Der udover har jeg været i frankrig og italien, så jeg har prøvet lidt af det hele.
Mit problem kommer lidt i jeg er spejlblank hvad jeg skal skrive i min ansøgning så jeg er sikker på de vælger mig?
jeg har afsluttet handelskolen i sommer og har arbejdet i en sfo indtil nu. Jeg har så efter ntår været afsted 3 gange på ski ferien i år. Jeg har været i 3 lande, Frankrig(samoens), østrig(bad gastien)og italien(canazai).
Så jeg har prøvet det hele, men hvad skal jeg skrive og hvad skal man lægge vægt på i sin ansøgning?
Sune Jensen 24/02 2011 11:10
Jeg lytter lige med (:
Vil også gerne vide hvornår man skal søge?
Philip Karnøe 24/02 2011 16:28
Først og fremmest vil jeg sige at du på ingen måde er for gammel:) altid en super fed oplevelse, men når det så er sagt, så har Nortlander ret unge guider og måske ikke lige noget for dig.
For at kunne hjælpe dig/jer, så må i meget gerne skrive lidt mere om jer selv og jeres forventninger, for der er nu lidt forskel på selskaberne.
Venlig hilsen
Philip
Sune Jensen 24/02 2011 17:42
Hej Philip
Jeg er 19 (20 til april) og går med en lille drøm om at blive guide i sæsonen 11/12.
Jeg er mest interesseret i at vide hvornår div. selskaber begynder at tage imod ansøgninger.
Ydermere kunne jeg godt bruge lidt hjælp til om man søger online altså mail osv. eller om det foregår på gammeldags manér med brev.
Har du ellers nogle råd ang. det at blive guide vil jeg kun blive glad (:
MVH. Sune Jensen
Pernille Hansen 24/02 2011 20:33
Hej Anne (og andre)
Det bedste råd jeg kan give er, at du skal søge hos forskellige selskaber, og være i god tid. Mange selskaber går igang med de nye ansættelser allerede efter påske.
Forbered dig godt til samtalen, så du kan spørge ind til firmaets værdier og samarbejdet mellem guider og kontoret - det er altafgørende, at man har god opbakning hjemmefra.
Jeg er uenig i, at alle Nortlanders guider er unge - selv var jeg 24, da jeg startede hos dem - og jeg tager stadig afsted for dem ind imellem her 10 år efter. De har mange forskellige destinationer, og dermed også mange forskellige typer af gæster - lige fra den unge gymnasieelev til familier og voksne par.
Jeg fik i sin tid afslag på min ansøgning hos Danski, fordi de mente jeg havde for meget erfaring (havde været guide før) - meget mærkelig fornemmelse, som nok ikke ville ske idag...
Så igang med ansøgningerne, forbered dig grundigt og beslut dig for, hvilken type arbejde du søger.
Held og lykke med det!
Anne 24/02 2011 21:13
Tak for jeres svar:)
For lige at fortælle lidt om mig selv, så er jeg sygeplejerske og har ikke tidligere guide-erfaring. Jeg er en nogenlunde habil skiløber, men ikke ekspert.
Jeg tænker at det kunne være fedt, at være hos et selskab med ''blandede gæster'', altså både unge, samt børnefamilier. Derudover synes jeg det ville være fedt, hvis man var en del af en større gruppe guider på destinationen.
Håber det hjalp lidt:)
Anne
Philip Karnøe 25/02 2011 12:20
Var på ingen måde ment som noget negativt om Nortlander, kun at deres gennemsnits alder af guider, normalt er lidt yngre end hos andre selskaber.
Men helt rigtig som Pernille siger, så begynder rigtig mange selskaber, at søge efter næste års guider omkring påske.
De forskellige selskaber har næsten altid en blanket eller anvisning på deres hjemmeside, som man kan udfylde.
Hvis du vil være sikker på, at være en del af en større gruppe, så er Højmark en mulighed. Når de bruger guider, så gør de det næsten altid i store grupper.
Det skal så siges, at alle selskaber sender store guidegrupper afsted til deres største og vigtigste destinationer, så det er på ingen måde udelukket, bare fordi du vælger et andet selskab.
For dig Anne, så ville jeg klart lægge vægt på, at du er sygeplejeske! Et genialt kort at kunne spille på, og det kan give dig flere valgmulighedder end andre.
Spørgsmålet er også hvor i vil hen, om det er Frankrig, Østrig, Italien eller Norge/Sverige?
Vil i også være skilærer (flere selskaber uddanner deres guider til at være skilærer, som en del af guidekurset).
Venlig hilsen
Philip
Anne 25/02 2011 12:45
Jeg vil rigtig gerne til Canazei, der har jeg selv været, på ferie, flere gange og elsker området! Og nu det lige handler om destination, hvordan foregår det så oftest med placering - har man mulighed for at ønske?
Jeg har tænkt Højmark, derigennem er skilærer-uddannelsen, også obligatorisk, ikke?
Derudover har jeg kigget på mulighederne hos Trier ski. Kender I noget til disse selskaber?
A 27/02 2011 13:24
Hej Anne
Ja Canazei er også et fantastisk område med god mulighed for både masser af skiløb og godt byliv...
jeg har selv været guide for Trier ski flere gange og kan kun varmt anbefale dette firma, da det er et hyggeligt familie firma hvor der altid er god kemi imellem kontoret der hjemme og guiderne på destinationerne og man snakker både arbejde og om alt muligt andet løst og fast med dem.. så jeg vil helt klart anbefale at sende en ansøgning til Kalle som er ham som ansætter guiderne for trier.. det er jo bare at sende den han modtager sikkert allerede nu ansøgninger.. og med hensyn til alderen så ansætter trier ofte guider som er omkring din alder og lidt ældre da det ofte er en fordel med lidt mere modne guider. og så er Trier jo også det største selvskab som er i canazei med en 8-10 guider, og rigtig mange gæster. så der er gode muligheder for at komme derned hvis det er det man ønsker
håber du kunne bruge dette til noget
Anne 27/02 2011 20:14
A, tak for dit svar.
Kan du måske fortælle en lille smule om hvordan det foregår hos Trier, i forhold til guidekursus, placering på destination og sådan noget? Og hvor tidligt får man at vide, om man er ansat?
Anne
A 27/02 2011 22:33
Ja det kan jeg helt sikkert...
De afholder et guidekursus i silkeborg engang midt i november, hvor man fra lørdag til torsdag får en masse informationer og gode input til en god sæson som guide samt man selvfølgelig laver en masse sociale aktiviteter for at blive rystet sammen med de andre guider, og slutter gerne dagene af med at få en masse øl og hygger sig sammen guider og kontor imellem, super hyggelig og lærerig uge... om torsdagen tager man så til Hintertux hvor man får stået på ski om dagen og hygget sig om aftenen...
man har gode muligheder for selv at ønske hvilken destination man vil på og tror faktisk næsten altid folk får deres ønske opfyldt, dette får man oplyst lige inden guide kurset så man til kurset ved hvem man skal afsted med...
jeg ved faktisk ikke hvor hurtigt man får af vide om man er ansat men vil tro det er engang i september måned eller sådan noget måske, men det må du ikke hænge mig op på...
men ihvertfalde et super hyggeligt familie firma som er ejet af to brødre.. og kontoret er altid behjælpelig når du er der nede 24 timer i døgnet hvis der er brug for hjælp i pressede situationer... jeg har aldrig oplevet at de ikke ville hjælpe lige med det samme
håber du kan bruge dette ellers må du endelig skrive igen
Anne 28/02 2011 11:56
Hej A,
tak for et grundigt svar, det gav et godt billede af forløbet:)
Har I nogle forslag til, hvilke spørgsmål, der er relevante at stille til en samtale?
Anne
Philip Karnøe 01/03 2011 15:53
Vil bare lige give A helt ret. Trier er også et godt firma, og tror de vil passe dig rigtig godt Anna:-)
Men hvad jeg har forstået, så kan du godt sende en ansøgning til dem allerede nu. Mener nemlig, at Trier er dem, som først lukker for optagelsen af guider, da de får en del.
Signe 02/03 2011 14:50
Hvordan er det lige med de forskellige rejsebureauer?
Har set flere steder at man min. skal være 21, men det kan da ikke være sådan alle steder?
Er der nogen der kan anbefale nogle steder hvor det er acceptabelt man er 19/20 år?
Philip Karnøe 02/03 2011 15:02
Højmark, Nortlander, Slopetrotter, Team Benns, Østergaard.
Men vil da råde dig til at skrive til dem alligevel, for det er slet ikke umuligt at komme ind, selvom man ikke lige er helt gammel nok.
Hilsen
Philip
Signe 02/03 2011 15:04
Inde på Østergaards hjemmeside stod der min 21 år ?
Philip Karnøe 02/03 2011 15:10
Hvilket beviser, at man sagtens kan blive guide selvom man ikke opfylder alderskravet. Har en god ven der var guide for dem sidste år i Wagrain og han bliver først 21 i år.
Danski skriver det samme, men der har jeg også oplevet dem lidt yngre.
Man kommer bare ikke alene afsted, men sammen med en større gruppe, af ældre og mere erfarene guider:-)
Anne Overholm Eriksen 02/03 2011 16:29
Hvor lang er en sæson som guide typisk?
Philip Karnøe 02/03 2011 22:25
Selvo sæsonen er for de fleste selskaber fra midt december til start April. Kan dog svinge lidt fra selskab til selskab.
J 15/09 2011 10:40
Hej RikkeO
Hvilken destination var du på som guide? - og hvor skal du hen i år?
Jeg er en dreng på 19 år, som også MEGET gerne vil have en hel sæson i Alperne denne vinter. Problemet er bare at jeg endnu ikke har fået et job, og jeg er egentlig også stadig i tvivl om jeg vil afsted som bums eller guide.
Hvad vil du anbefale?
Og ved du om dit rejseselskab evt. har brug for endnu en guide? ;)
MVH.
Rikke Olesen 15/09 2011 11:29
Hej Midjord,
Jeg var guide i Bad Gastein i Østrig. Min økomoni har ikke tilladt at jeg kan tage en hel sæson alligevel, men jeg tager en måneds tid som bums, igen i BG(:
Det synes jeg er svært at anbefale. Jeg var heldig at Dansk Fri Ferie som jeg var ved ikke var nogle af dem hvor vi havde stressende travlt. Jeg så nogle af de andre guider have så meget at lave at de ikke fik stået særlig meget selv - kun med gæsterne. Og det synes jeg ikke er fedt. Jeg fik lidt at det hele, oplevelsen at være guide, bumsemiljøet og tid til at stå på snowboard/ski.
Hvis man er bums, har man typisk noget job på barer eller skiudlejning og de har tit ikke de fedste arbejdstider. Men det er meget et spørgsmål om hvad man er til. Det fede ved guide er også at du typisk får betalt mere; bolig, udstyrleje, liftkort og den slags. Det er værd at tage med når man skal være der så længe.
Skriv endelig hvis du har flere spørgsmål(:
- Rikke
Rikke Olesen 19/04 2011 11:53
Hej!
Jeg var afsted i sidste sæson og er lige kommet hjem fra en fantastisk sæson i Bad Gastein i Østrig! Så jeg skal uden tvivl afsted igen næste sæson!! Nu var jeg guide for et selskab som ikke havde voooooldsomt meget at lave så vi havde masser af tid til at stå selv og nyde opholdet. Så jeg har nok været lidt af et luksus-dyr(; Jeg så nemlig alle de andre guider fra Team Benns, Højmark, Slopetrotter og STS have sindsygt meget at lave og man så sjælent dem stå på ski selv - altså det var virkelig begrænset hvor meget fritid de havde så de kunne stå selv. Det skal man lige huske når man vælger at blive guide(: Men ellers er det bare en kanon oplevelse og man skal forberede sig på at man rigtig gerne vil afsted igen året efter(;
Held og lykke med det(:
- Rikke