Skiguide 11/12

Sune Jensen 21/09 2010 20:00

Hej

Ved godt at jeg er meget tidligt ude men jeg afslutter HHX her til sommer og har tænkt meget på at søge en stilling som ski guide i sæsonen 11/12.

I den forbindelse vil jeg høre om nogen ved hvornår det er bedst at sende ansøgninger ? Og hvis nogen ved hvad selskaberne lægger vægt på at man skal kunne osv. for at få et guide job ville det også være rart at vide? (:

MVH. Sune

Kommentarer:
Der er i alt 7 svar i denne forumtråd.

Martin Langdahl 22/09 2010 00:21

Sv: Skiguide 11/12

Hvis du søger engang til næste forår så burde det være rigeligt - omkring maj.

Der er jo forskellige ting som er ret vigtige - man skal kunne lide mennesker, være åben og nem at snakke med. Desuden har skiløbet jo også en plads - ikke nødvendigvis at man er god, men at man synes det er sjovt - også efter 3 måneder. Der er jo også diverse forpligtelser omkring papirarbejdet, som er rart at man er ok til - men mit indtryk er at det ofte ikke er det man bliver ansat på.

Jeg tror en vigtig ting inden man sender en hel masse ansøgninger ud er at gøre op med sig selv hvorfor man vil afsted, og hvem man gerne vil arbejde med (hvilken målgruppe) og så ud fra det sende en ansøgning til de firmaer som passer bedst til ens profil.

Sune Jensen 22/09 2010 12:17

Tak for det gode svar.

Jeg er ikke i tvivl om at jeg ikke bliver træt af skiløb (: Har tænkt mest på at sende ansøgninger til team Benns, højmark og nortlander men har heller ikke noget imod at komme ind hos et mindre selskab.

Anders 04/10 2010 23:42

Jeg synes også det lyder som en genial ide at være skiguide i stedet for skibums, da det bare giver det der mere i sæsonen ..

Omkring valg af rejseselskab vil jeg også helt klart sige at Højmark ud fra deres højkvalitets-rejser er langt de mest interessante at være guide for (baseret på venners udsagn der har været på samme destination som højmark eller gæst hos dem) da man simpelthen får lov til at tage sig meget mere af gæsterne og give den skalle med fede arrangementer...

MEN!
Højmark har også en dark side.. Når du søger hos Højmark bliver du kaldt ind til en samtale.. Efter den går der en EVIGHED før du får svar på om du må komme med på deres guideseminar. Det er et 4 dages kursus hvor de ser dig an og først derefter får du at vide om du er købt eller solgt. De inviterer 50 med og udvælger 40 og giver resten muligheden for at være hotelpersonale eller sådan noget ...

Problemet er at seminaret ligger i september så hvis du søger hos Højmark og er en del af den uheldige 1/5del de ikke kan bruge så er det alt for sent at søge som skiguide hos nogle af de andre rejseselskaber...

Al respekt for firmaet Højmark, deres guider og deres produkt. Men måden de ansætter folk på med en Robinson-ekspedition sent på sæsonen DET ER BARE IKKE GODKENDT !

Ja surt opstød herfra men som i nok har gættet kender jeg en person der ikke kan være guide i år pga højmarks sene seminar.. og vedkommende fik endda fortalt at der skulle bruges 40 guider og der kun ville blive inviteret 42-43 stykker hvilket jo giver nogle lidt andre odds... spænd lige hjelmen højmark...

/Anders

Philip Karnøe 05/10 2010 04:12

Hej Sune

Jeg ville sende ansøgning til så mange som muligt.
Giver dig flere muligheder på hånden, og du kan jo altid takke nej til dem.

Samlet set så er guidearbejdet præcis det samme i alle selskaber, store som små, men der er dog stadig en del forskel blandt de forskellige selskaber.

Nogle selskaber kører med store teams (5-10 guider), mens andre også bruger alene guider. Der er selvfølgelig fordele og ulemper ved begge måder, men uanset hvad du måtte vælge, så kan jeg garantere dig en super fed oplevelse.

Som tidligere nævnt, så kan du godt sende dine ansøgninger ud, allerede fra Marts/April måned.

Hvad selskaberne lægger vægt på vil jeg nævne:
- gode samarbejdsevner
- dog også evne til at arbejde selvstændigt
- åben, positiv og energisk
- høj stresstærskel
- hvis du behersker fransk, italiensk eller tysk er dette et kæmpe plus

!Andre folk skal bare tilføje!

Hvis du ønsker yderligere beskrivelse af de enkelte firmaer eller bare spørgsmål omkring det at være guide, så skriv endelig:-)

Venlig hilsen

Philip

Sabine 06/10 2010 16:23

Hej Phillip.

Så lige din lille kommentar ;)

Hvordan går det ? ;)

Philip Karnøe 07/10 2010 01:51

Haaaajj Sabine:-)

Jamen det går sku da rigtig godt, selvom jeg bliver mere og mere ærgelig over ikke at komme afsted en hel sæson igen i år, men må nok hellere passe skolen.

Tager du ned til Siegi igen i år og leger i kinderland?

Ida 27/09 2010 19:37

Hej Sune!

Jeg venter utålmodigt på at vinteren skal komme, for der skal jeg nemlig afsted som skiguide for 2. år. Jeg er ansat ved Højmark Rejser, og det er det selskab, som jeg helt klart vil anbefale!
Det er det selskab, som jeg mener, gør mest for at finde de bedst kvalificerede guider, og ligeledes lægger de også meget stor vægt på fællesskabet blandt os guider, hvilket betyder utrolig meget. En sæson som skiguide kan nemlig til tider være ret krævende og udfordrende, og så er det rart at vide, hvor man kan finde opbakning henne.

Jeg synes, det lyder som en super idé, at du vil afsted som guide - det kan kun anbefales!
Stillingsopslagene kommer op til foråret, og så er det bare med at gå i gang med at søge :)
Jeg vil selvfølgelig anbefale dig Højmark Rejser.

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen