Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Anders 26/05 2006 15:37
Jeg påtænker at blive skiguide i sæsonen 06/07 og har i den forbindelse søgt job hos 12 ski selskaber.
I den forbindelse vil jeg meget gerne have nogle inputs fra folk med erfaring fra jobbet som ski guide og hvilke råd de evt. måtte kunne give :-)
Ydermere vil det være fedt at høre hvilke af selskaberne der giver de bedste forhold for deres skiguider.
Andre kommentarer er meget velkommen
Mvh
Anders - måske kommende skiguide
Katrine Simonsen 09/08 2006 00:00
Sv: Skiguide ?
Jeg kan kun give de to piger ret.
overvej virkelig hvad du har lyst til. Der er mange muligheder for job "i sneen".
Skiinstruktør
Guide
Hotelmedarbejder
job i skiudlejningen
Det er bare nogle af mulighederne
Der er fordele og ulemper ved alle jobs, vær sikker inden du vælger hvad du har lyst til.
Venlig hilsen
Katrine
Kate 12/10 2006 01:03
hi katrine
tak for dit indlaeg - ved ik om du er activ i forum iojeblikket?
du naevner ski instruktoer - det er hvad jeg har lyst til
men hvordan bliver man ski instruktoer i - norden el italien. nok de bedste lande for kan ik tysk el fransk. god til engelsk og skandinavisk.
jeg har hoert om et kursus i lindvallen men kan ik finde noget paa internettet.
er meget god til ski og er ude som animatoer-guide i oejeblikket. jeg har ik saa meget lyst til ski guide job men ville gerne undervise boern paa ski da jeg har god boerne 'skills'
mange tak for any gode raad!
kate
Mogens 12/10 2006 16:18
Hej Prøv her, det er i Oslo Norge. De tilbyder også ansættelse som børneskilærer
http://www.tryvannskiskole.no/kurs/
Kate 13/10 2006 02:35
tusind tak mogens - super site og jeg vil ringe til dem idag!
Pernille 27/05 2006 09:45
Hej Anders
Nu skriver du ikke hvor gammel du er og hvilke kompetencer du kan tilbyde, men du skal overveje hvad det er du vil - er det unge mennesker, familier, voksne, hotelgæster? Hvilket land og hvor meget arbejde vil du lægge?
Jeg har været guide et par år for forskellige selskaber, og har helt klart bedst erfaring med at arbejde for Nortlander, men der er meget stor forskel på hvor meget arbejde der er på de forskellige destinationer, og derfor kan andre have meget anderledes erfaringer end jeg har.
Du skal gøre op med dig selv om du VIRKELIG vil være guide, eller om du vil afsted udelukkende for at feste om natten og stå på ski om dagen. Det er der også tid til som guide, men du er på arbejde hele tiden. Det er hårdt arbejde med mange opgaver.
Men hvis du synes det er fedt at snakke med nye mennesker hver uge, at lave arrangementer, feste med gæsterne, køre på ski med gæsterne og hjælpe dem når der opstår problemer, så er guidejobbet meget givende og udfordrende.
Håber det kan hjælpe dig lidt, og ellers er du velkommen til at skrive hvis du har spørgsmål.
Held og lykke med jobjagten.
Mvh Pernille
anders 27/05 2006 16:33
Hej Pernille
Mange tak for dine gode råd.
Jeg er 20 år og bliver student næste måned.
Jeg har allerede fået tilbudt samtaler hos både Danski og TEAM BENNS. Dog er det hos nogle af selskaberne et problem at jeg kun er 20.
Hvad er din erfaring omkring mulighederne for ansættelse - kan man vælge og vrage mellem jobtilbud eller er det meget attraktivt at blive skiguide?
Har tysk på højniveau så påtænker at blive guide i Østrig - nogle destinationer du kan anbefale?
Endnu engang mange tak for dine råd ;-)
Mvh Anders
Anne-Katrine 08/06 2006 20:30
Var selv guide i Østrig i vinters og det var superfedt, specielt fordi jeg var guide i en stor by med masser af socialt liv, fedt skiløb og masser af skibumser.
Jeg er kun 19 men præsterede alligevel at få tilbudt et par jobs fordi jeg gennem CV og anbefalinger beviste at jeg var moden og ansvarlig på trods af min unge alder. Men du må gøre op med dig selv hvorvidt du selv føler dig klar til at tage en masse ansvar, og især også om du virkelig gider. For du pisser på dit firma og dine kommende guidekolleger hvis ikke du har drive nok til at komme igennem de sure dage...
Rejsebranchen er nu engang rejsebranchen og de er ikke kendt for de bedste forhold til deres guider, hverken hvad angår løn eller generelt. Men hvad jeg har hørt har Dan Ski, Dansk Fri Ferie og tildels også Nortlander rimelig godt tjek på det. Men tænk også over hvilke gæster du vil have småbørnsfamilier, festglade gymnasieelever, folk i 30'erne osv. Både rejsebureau og destination har nemlig en betydning her.
Du siger du gerne vil til Østrig. Vil klart anbefale Ischgl og St.Anton - de to bedste/største steder i Østrig. Er du til vild afterski så er Saalbach også et godt bud, men ved ikke helt hvor godt skiløbet er.
Mht til ansættelse som skiguide. Du er tidligt ude, sæsonen starer jo først til december men det er en kæmpe fordel for dig. Jeg kender både folk kæmpede men som aldrig fik et guidejob og folk som fik masser af tilbud. Det handler om at sælge dig selv (ja du ved hvad jeg mener;)). Gå ind på jobsektionen og læs hvad de forskellige firmaer kræver af en guide. Det giver et godt billede af hvordan en "perfekt guide" er og det giver dig en fornemmelse af hvad dine bedste kvalifikationer er.
Held og lykke!
Mvh Anne-Katrine
PS: Nogen der kender til firmaer der søger "ugeguider" for kun 2-3 uger