Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Alexander 22/10 2009 18:20
Hej alle.
Jeg står pt. i et lille dilemma og håbede at der var nogen her som kunne hjælpe mig.
Vi er en lang række mennesker som skal på skitur i uge 13, jeg har aldrig stået på ski før og ved derfor ingenting om steder, tidspunkter osv. Mit problem er følgende: Jeg har snakket med nogle nære mennesker som bruger meget tid på skiferie, og de har informeret mig om at uge 13 vil være for sent at tage på skiferie, rejsemålet er Østrig, St. Johann. Er der nogen som har erfaring indenfor dette område og evt. kan komme med et råd?
mvh. Alexander jessen.
Danni Jacobsen 22/10 2009 20:43
Sv: Skiferie uge 13
Hej Alexander
Ved ikke lige hvad begrundelsen ligger i de siger det er lidt forsent, det som jeg kan komme i tanke om er snesituationen. Har selv været guide i Østrig og det som man oplever i de sene uger er at meget af sneen er smeltet på de nedereste pister, men der stadig er sne længere oppe på bjergene.
Men hvad er problemet så med der er mangler sne i dalen ? - det er her de fleste nybegynder piste ligger, og oppe på selve bjerget bliver sneen hurtigt tø-sne.
Men det er så forskelligt fra destination til destination, nogle steder i Frankrig er det først heromkring der er meget sne, men ja sidste år, havde de fleste skidestinationer utrolig mange mængder med sne, så her ver der ikke noget problem.
Og nogle skiskoler har ikke danske instruktører efter uge 12.
Ellers må du høre hvad problemet præcist er ved at tage afsted i uge 13.
Håber du kunne bruge mit svar til noget
Rigtig god skiferie
Med venlig hilsen
Danni Jacobsen
Morten Piltoft 23/10 2009 09:31
Er det St. Johann Pongau eller St. Johann Tyrol? Prøv at undersøge det alexander.
Susan Nymann 23/10 2009 12:05
Hej
Vi tager altid på ski i Påsken som ligger i uge 14/15 - det er ikke noget problem med sneen - det er korrekt at der som reglen ikke er sne i dalen og man kan kun stå på ski til kl. ca. 13-14 da solen har stor magt.
Jeg ville ikke undvære mig skiferie i Påsken da den har mange fordele.
Godt vejr - ikke så mange mennesker - rabat på skikort m.v.
Rigtig god fornøjelse
Susan
Søren Hjelholt 23/10 2009 12:06
Uge 13 er på ingen måde for sent at tage på skiferie, skal selv afsted i den uge, og har været af sted i påsken de sidste mange år.
Har dog bevæget mig i Frankrig, og i primært i de højere liggende områder.
Sidste år var vi afsted i uge 15 og 16, og vi fik faktisk ok med snefald i uge 16, i hvert fald i den del af området der lå over 2000 meter.
Og det er jo hele humlen omkring de sene uger. Det er forår i dalene, men i højden kommer der stadig sne, og skiføret kan være ganske fint.
Der er masser af områder i østrig der tilbyde godt skiløb i uge 13, men man må som andre skriver være forberedt på at den nederste del af området kan være lidt sjappet sidst på dagen.
Alexander 23/10 2009 12:44
Tusind tak for alle jeres svar. Vi har besluttet og tage "chancen", og hvis vi skulle være så uheldige at der ikke er sne i dalen, så må vi jo hoppe direkte på den sorte ;-)
endnu engang tak.
- Alexander.