Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Lars Jensen 17/08 2009 16:22
Vi er en familie på 2 voksne og fire børn (alder 7 - 15) som planlægger at tage på skiferie. Jeg har i tidernes morgen været af sted i 12 sæsoner. Min kone og børn har aldrig været afsted. Vi overvejer at tage til Berchtesgaden i Tyskland, da det ser ud til at være væsentligt billigere end andre destinationer.
Er der nogen som har erfaringer med Berchtesgaden, og som enten kan anbefale eller fraråde at tage dertil?
Eller forslag til andre områder, som ikke vil ruinere os?
Og hvad med tidspunktet, er det for tidligt at tage afsted i uge 4?
Turen skulle helst blive en succes, så jeg kan få familien lokket med fremover.
Thomas Jensen 17/08 2009 23:55
Sv: Skiferie uge 04/2010
Hej,
Jeg har aldrig selv været på ski i Berchtesgaden. Men jeg dog været der forbi et hav af gange.
I min optik er det ikke en skisportsby :) ... det er en by hvorfra man kan køre i bil/bus til forskellige meget små områder/liftsystemer i nærheden.
Afhængigt af hvad I vægter højt kan det måske være helt fint... men forvent ikke et hotel/hytte som ligger lige ud til en piste hvor børnene kan lege i sneen.
vh
thomas, http://alpeferie.dk/
Michael E. S. Larsen 18/08 2009 07:58
Jeg har været i Berchtesgaden henover julenferien - ingen sne, hvilket vist nok er det største problem - et vennepar til mig har været på skiferie i Berchtesgade først i januar og der var heller ikke sne - men der er dog mulighed for at køre til de nærliggende østrigske destinationer.
Hellere vil jeg anbefale den ca 300 km længere tur til enten Canazei eller Livigno, som er særdeles snesikre og heller ikke meget dyrere.
prisen i Berchtesgaden hænger jo også sammen med de usikre sneforhold og det meget lille område.
prøv at kigge på skisme.dk, besttravel.dk og trierski.dk
mvhmich
Gl 18/08 2009 11:34
Vi har haft 3 skiferier i Berchtesgaden og mindes dem med glæde. Vi har prøvet alt fra for meget sne til ingen sne. Men et dejligt område og rigtig hyggelig by med stort vandland. Er man klar til at "satse" lidt er det et superbilligt sted og skulle sneen svigte kan man på 30 min. køre til f.eks. St. Johann im Pongau. Man skal dog vælge kør selv og har så mulighed for at køre ud til de forskellige destinationer. Prøv det.
Rasmus Alenkær-jørgensen 18/08 2009 11:36
Jeg har med stor success været af sted i uge 2-3 stykker de sidste par år. Man kan ikke være 100% på super meget sne men har dog aldrig været helt uden muligheder for at stå på ski.
Hvis det skal være billigt, og der evt skal være noget til Børnene når de keder sig lidt på ski er jeg lige faldet over La GinaBelle i chamonix. Det er forholdsvist nybygget og har egen Pool tilknyttet. Jeg overvejer det kraftigt til påsketuren.
Det gode ved det er at man ikke skal transporteres for at stå på ski. Børnene kan selv tage hjem når de ikke gider mere eller ud ind de voksne står op. Det synes jeg er en frihed der er værd at tage med.
man kan bla finde det på Nortlanders Hjemme side.
Mogens 18/08 2009 12:14
Når det nu skal være billigt og godt, så prøv lige at tjekke SKITOTAL med Valmorel Frankrig. De annoncerer med nogle helt vildt billige ture i 4 sengs lejligheder tirs - tirs med fly tur retur. Alsidigt område hvor der er noget for enhver smag og så er det ski ind/ud og bilfri by.
Ole Nielsen 18/08 2009 12:48
Hej Michael,
Her er mit bud på en skiferie hvor du ikke behøver gå på kompromis.
Stod i nogenlunde samme situation for nogle år siden og skulle finde et sted til vores familie på 5.
Vi kan køre selv, og det er selvfølgelig en fordel.
Det var vigtigt for mig at finde et sted der både var billigt men også opfyldte kravene til størrelsen og beliggenheden af skiområdet.
Udgangspunktet var alperne, alene fordi det er økonomisk overkommeligt og Norge og Sverige er sku´ for kedelige... (nu får jeg nok på puklen :-))
Valget faldt på Galtür (www.galtuer.com) som er en lille by der ligger meget smukt i bunden af Silvretta dalen i Østrig. Mange danskere kender sikkert ikke Galtür, men nok bedre Kappl der ligger længere nede i dalen (og knap så smukt og med lidt dårligt skiområde) Udover Galtür og Kappl ligger der i dalen bla. Ischgl og See.
Byen Galtür ligger ret højt i 1500m og har derved ret god snestatestik. Nogle husker måske Galtür som var udsat for en stor lavineulykke i 1999 men området er efterfølgende blevet sikret for XXX millioner for at undgå en gentagelse.
Skiområdet ved Galtür er dejligt varieret og er på størrelse med Trysil i Norge og er OK til en familie der har så forskelligt erfaring som jeres.
Liftkort kan erhverves til jeres familie til ialt ca. 3200 kr. i uge 4 og meget fine lejligheder til 6 kan findes til 6-7000 og det tror jeg faktisk ikke du kan finde billigere andre steder i den kvalitet.
Liftkortet kan købes til hele Silvrettadalen (Ischgl, See, Kappl og Galtür) men så begynder det selvfølgelig at koste derefter.
Lige meget hvor i vælger at tage hen anbefaler jeg at i bestiller direkte ved udlejeren som oftest kan findes på byens hjemmeside.
Udover www.skisport.dk kan jeg kun anbefale www.bergfex.at der giver et godt overblik over de forskellige destinationer i alperne.
obs. Uhrskov har for øvrigt lavet en video om stedet, der vist stadig findes på youtube
mvh
Ole