Skiferie i november

Klmn 30/10 2015 09:06

Vi er 3 drenge, som leder efter en skiferie i november, men vi er lidt i tvivl om hvilke destinationer, som har snegaranti og er "gode" i november - vi har selv kigget på Trysil, Hintertux og S?lden.
Det skal helst ikke være for dyrt. Vi har alle vores eget udstyr.
Vi har ledt og ledt hos diverse rejsebureauer, men vi har ikke kunne finde ret mange rejser i november.
Kan man med fordel arrangere rejsen selv?
Er der nogle, som kan hjælpe?

Kommentarer:
Der er i alt 11 svar i denne forumtråd.

Brian Lund 06/11 2015 17:53

Sv: Skiferie i november

Det fremgår som regel af lejebetingelserne! De fleste steder jeg har set eller lejet bil i Tyskland har dog været med fri km og i alle lande (EU/europa), men jeg har også set en enkelt af de billigste hvor man skulle betale et tillægsgebyr for at køre i udlandet.

Jesper P 09/11 2015 08:48

Vi har primært lejet bil hos Sixt (i nogle tilfælde gennem en broker, hvilket kan give en bedre pris) og der har ikke været nogle problemer med kørsel i Schweiz/Østrig/Tyskland. Jeg plejer dog altid at spørge ved skranken, men indtil nu har meldingen været, at så længe vi holder os fra de tidligere østlande, så er der ingen problemer.

Vinterdæk er vist blevet et lovkrav i de fleste lande, så de sidste mange gange har bilerne haft vinterdæk som standard. Snekæder har jeg sprunget over.

Du skal dog huske, at både Schweiz og Østrig kræver vejbetaling (vignette), som man kan købe på alle tankstationer i nærheden af grænsen. Det koster fra omkring 8 € men bøderne er urimelig høje, så det er risikabelt at snyde.

/Jesper

Jeanette 20/11 2015 22:09

Stubaier gletcheren kan helt sikkert anbefales fra november og det er super nemt at køre der til og meget billigt at bo her i lavsæsonen.

Jool 21/11 2015 09:25

hej klmn
giver du lige en tilbagemelding omkring jeres tur i november, jeg og garanteret andre er nysgerrig om det blev en dreng eller pige
hej jool

Claus Madsen 30/10 2015 09:36

Hej Klmm

Jeg ville helt sikkert gå efter et sted med gletcher hvis jeg var jer. Så er i, i hvert fald sikker på at få nogle meter i benene på noget fint sne. Forslag til dette kunne være

Hintertux
Sölden
2alpes
saas fee
Tignes
Zermatt
Kaprun /kitzsteinhorn

Jeg har selv arrangeret et hav af ture uden om rejsebureauer, men i dag synes jeg næsten at udvalget er så stort at jeg ligeså godt kan få rejsebureauer til at fikse det hele. Det sparer man også en helvedes masse tid på :) også gir man måske 500-1000 kr mere i alt end hvis man selv skal til at søge.

Prøv lige at slå destination og uge ind på startsiden af skisport.dk, så ved jeg der kommer en masse forslag.

I kan sagtens være heldig, at der falder en ordentlig røvfuld sne, så i ikke bare behøver at køre på gletcher, også kunne det være fedt at være ved Hintertux, hvor i kan lege i hele dagen. Dog åbner de fleste steder i Zillertal først d 28.11.2015, medmindre der falder meget sne inden.

Det samme gælder for Sölden, som byder på kæmpe område når det hele er åbnet.

Brian Lund 30/10 2015 10:10

Det er ikke dig eller en af dine kammerater der har skrevet følgende?
http://www.skisport.dk/forum/kort-pre-saeson-tur/

Hvis i kører selv kan i med fordel arrangere turen selv! Hvis i skal med bus eller flyver er det som regel nemmere igennem et rejsebureau synes jeg. Du kan prøve at kigge i toppen af siden her under "skirejser".

Jeg har ingen erfaring med Trysil eller Norge, men jeg har været i både Sölden i april og i Hintertux flere gange, på forskellige tider af året (senest i September).

Lige nu synes jeg udbuddet i Hintertux er lidt bedre end i Sölden.
Sölden åbner for vintersæsonen d. 13. November, lige nu er der kun åbent for området på gletsjeren. Efter d. 13. vil de åbne for resten af området, selvfølgelig afhængig af sne-situationen - lige nu ser det lidt magert ud, men der kan selvfølgelig ske meget på to uger, der er dog ikke andet end solskin i prognoserne de næste 8 dage!

Tager i af sted efter d. 13. November så er det lidt et spørgsmål om snesituationen hvor jeg helst ville være. Det er også værd at tage med at Obergurgl ved Sölden åbner sæsonen d. 12 November, du kan tilkøbe én dag i Gurgl på dit kort til Sölden, mener det koster 10€.

Tager i af sted før d. 13 November ville jeg nok sige Hintertux og efter d. 28. åbner Mayrhofen efter planen. Liftkortet til alle områder i Zillertal er fælles, det betyder at du kan stå på ski i Mayrhofen eller Hintertux som du har lyst, uden at betale ekstra.

Hvis det skal gøre rigtigt billigt så kan i overveje at bo i f.eks. Mayrhofen eller omegn og så enten køre til Hintertux eller tage bussen. Det tager selvfølgelig lidt ekstra tid, men skal i til Sölden skal i alligevel med bussen hvis det kun er gletsjeren der er åben.

Alternativer kunne være:
Tignes
Kitzsteinhorn
Stubai

Klmn 30/10 2015 10:28

Mange tak for de hurtige svar og hjælpen.
Det har helt sikkert fået os tættere på at finde en endelig destination.
Brian: det er ikke nogle af os, som har skrevet det indlæg som du refererer til.
Hvad har i af erfaringer med transport - er kør-selv eller fly bedst ? (taget prisen med i betragtningen )

Brian Lund 30/10 2015 11:19

Vi plejer altid at køre selv, en enkelt gang da jeg var selv af sted fløj jeg til München og har lejet en bil og kørt det sidste stykke... Men det var ikke fordi det var billigere og jeg havde heller ikke skiene med.

Flyver i hvor i selv arrangerer turen bliver det svært at finde en billet der kan hamle op med brændstofprisen til bilen (specielt hvis i skal have ski med) og når i sår står i lufthavnen skal i så også lige have taxa, offentligt transport eller lejebil til destinationen. Og billige flybilletter med så kort varsel er nok svære at finde! Hvis i vil flyve tror jeg et rejsebureau er bedste bud, evt. hvis i kan finde en afbudsrejse? Men det er nok ikke super nemt udenfor vinter sæsonen.

Hvis i har en nogenlunde økonomisk diesel bil til rådighed vil jeg skyde på at i kan komme frem og tilbage til de Østrigske alper for et sted mellem 500-750 kr per person i brændstof, lidt afhængigt af hvor tungt foden ligger på speederen. Hvis i bor på Sjælland kommer der også lige en bro eller færge oveni.

Jeg har lige hurtigt fundet lidt priser i Mayrhofen:
Dato d. 14-21 November
Lejlighed: Fra 700 kr per person (2088 i alt, booking.com)
Brændstof: 750 kr per person
Vignette til motorvej i Østrig: 22 kr per person (husk at købe, bøden er dyr)
Liftkort til 6 dage: 1800 kr

I alt cirka 3272 (inkl transport og liftkort)
Og hvis i laver maden selv, der var køkken i lejligheden, så er i da sluppet billigt af sted!

Jool 31/10 2015 11:29

Hej
jeg har været de fleste steder på listen i ydersæsonen, og snupper ligge en uge omkring jul/nytår i sölden, meeeeen min personlig favorit er Stubai når det gælder november/december, her er der super pister allerede fra medio november, her kan man møde flere landsholdløber som har deres ejet lille område hvor de træner, bliver man træt eller trænger til et lille hvil, så kan man se når de løber bla porte, der findes også en skole hvor østrigske talenter læser/træner, her kan man blive overhalet af en lille pige eller dreng men fuldfart og super teknik.
stedet er nemt at komme til tog eller fly til Innsbruck ,her kører der en bus hver time til stubaital, turen tager 3 kvarter, koster få eur, kør selv er også en mulighed.
PS.. snupper selv 4 dage slut november for tredeje gang i træk.

her kan i bo for ca. 40 eur incl halvpension super sted http://www.schallerhof.at/preise/preise.html
hilsen jool

Jesper P 03/11 2015 17:09

Jeg har flere gange været i Sölden og Ischgl i slutningen af november/starten af december med stor succes. Det er dog langt fra sikkert at de nederste pister er åbne og som sne-/vejrsituationen ser ud lige nu, ville jeg nok gå efter et sted med gletcher, fx Stubai, Hintertux, Sölden eller Kaprun.

Jeg bor selv i københavnsområdet og de gange, hvor jeg har været afsted på drengetur, er vi fløjet til enten München, Innsbruck eller Geneve, hvor vi har lejet en bil. Er man mere end to personer er det givetvis lidt billigere at køre selv, men hvis man kun er væk en forlænget weekend med drengene, er køreturen hele vejen til Danmark for uoverskuelig for os. Flybilletter koster typisk 1000-2000 kr. pr. person retur og en lejebil koster omkring 2000,- ekskl. brændstof for 5 dage. Hotelpriserne varierer meget efter destination og beliggenhed, men på en drengetur hvor der ofte kommer lidt alkohol indenbords vil jeg klart foretrække en central beliggenhed og så skrue lidt ned for hotelfaciliteterne.

Vi plejer alt tid at booke fly og hotellet selv, og det har aldrig givet anledning til problemer.

Rigtig god tur

/Jesper

Klmn 06/11 2015 10:27

Hvordan er reglerne mht til leje af bil, hvis vi flyver til München - må vi så godt tage den med til Østrig ?

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen