Skiferie i december

Martin Haagen 26/05 2013 18:30

Hejsa

Vier nogle gutter der skal afsted på skiferie i start-december, men er lidt bekymret for om der er ordentlig sne.

Er der derfor nogle der har gode erfaringer med steder, hvor der er god sne i Europa i december måned.

På forhånd tak

Martin

Kommentarer:
Der er i alt 8 svar i denne forumtråd.

Jool 27/05 2013 08:47

Sv: Skiferie i december

vent med at købe til så sent som mulig, følg lidt med i vejret fra sidst i oktober, brug evt Yr.no som jeres vejrguid, kik efter de steder hvor i kan løbe på ski over 2000 meter, mit foretrukken sted på denne tid ag året er sölden, her er der masser af pistekilometer og garanteret skiløb, men også dette sted kan have sin begrænsning når det drejer sig om pistekilometer hvid sneen ikke er kommet i tilstækkelige mængder, Val thoren kunne også være stedet, eller livigno det sidste sted er der gratis lifkort hvis man køber sin overnatning hos de som er på listen over gratis pistekort listen kan du finde på deres hjemmeside.

Flere af de steder som har tidlig åben, kører med begrænser service på pisterne ind til jul, pister kan være lukket, pisterne bliver ikke passet, lifte er lukket dette gælder særlig livignoe

Asbjørn Nissen 28/05 2013 17:11

Meget enig med Jools forslag men derudover er det svært at komme uden om Obergurgl/Hochgurgl, Hintertux og Kitzsteinhorn i Østrig. I Italien er Cevinia med Europas højest skiløb også svært at se bort fra. I Frankrig ligger der en masse høj alpint skiløb som ligeledes er ret snesikkert.
Ellers lyt til Jool

Martin Haagen 28/05 2013 17:17

Hej igen.

Tak for svarene. Jeg vil undersøge de nævnte steder og satse på vi er heldige med vejret et af d steder;-)

Michael Alstrup Andersen 28/05 2013 18:38

Hvis I ikke har lagt jer fast på et bestemt sted i Europa, har I da de fedeste muligheder!

Start december er udenfor sæsonen hos alle skiområder, derfor kan i få nogle rigtigt gode tilbud og alt er næsten ledigt. Derfor vent til sidste øjeblik og rejs efter det vejr I ønsker.

Brian Lund 05/06 2013 16:30

+1 for Hintertux her fra!

Jeg har godt nok ikke været der i start-december før, men har været der i februar, marts, sidst i april og start august! Ok, der er ikke meget sne i august, men der er >noget< og de har helårs åbent!

Jeg mener deres vinter sæson officielt begyndte d. 8 december sidste år?
Jeg kan i hvert fald se på deres webcam arkivbilleder at der var sne og skiløbere på de nederste præparerede pister i 2100m, netop d. 8 december!
Fra 2100m og ned til dalen i 1500m er der kun skirouter som kun er åbent hvis der er sne nok (ingen kanoner).

Jeg kan rigtigt godt lide stedet så har derfor de sidste par år fulgt lidt med i snesituationen og start december har de sidste par år været fint med en del åbne pister. Men der er jo "kun" 90km pister i alt når alt er åbent, inkl en del skirouter. Så man kan hurtigt komme til at køre de samme pister en del gange, men pisterne er til gengæld meget fine og de er gode til at præparere dem!

Eller hvad med Sölden? Det ligger også højt så deres sæson starter også tidligt mener jeg?

Jool 05/06 2013 16:55

hej her i sommervarmen

lige en lille kommentar, problemet med gletcher skiløb, kedelige løjper, der som ofte er lige op og ned, dette gælder også Hintertux, hvis der ikke er åben ned til den mellemste station, sölden er også kedelige, hvis det kun er de 2 gletchere som er åben, gletcherskiløb er noget man gør fordi man ikke kan vente til der bliver sne nok de andre steder, eller fordi man har lidt teknik der lige skal finpudses, gletcherskilløb på de nævnte gletchere kan højest dække 2-3 dage så kører man død.

så vent og se hvor der sner.

PS jeg tager lige en dag eller to på hintertux, nu når jeg alligevel er der i Juli, men det kan være en noget blandet fornøjelse

Brian Lund 05/06 2013 20:42

Ja de øverste pister, ned til mellemstationen i hvert fald, på Hintertux er for det meste næsten snorlige, til gengæld er de ret stejle men også ret brede. Jeg kan godt lide de store brede og lige pister hvor jeg kan overskue det hele, så føler jeg mig mere sikker og kører hurtigere!

Den dag jeg var på Hintertux i august var det kun nogle af pisterne på Gefrorene wand og Olperer der var åbne. Det eneste sted der var nogenlunde godt at køre var også på Olperer, hvor der var blød våd sne, men der lukkede lifterne vistnok kl 15 (jeg kom først kl 11 mener jeg). Alle andre steder var det is man kørte på og der var næsten ikke noget greb! Det sidste stykke ned mod mellemstationen var der også mere klippe end is tilbage at køre på!

Men jeg er enig i at man i hvert fald på Hintertux nok hurtigt bliver træt af stedet, med mindre man godt kan lide at køre de samme pister flere gange hver dag hele ugen! Der er ikke det helt store udvalg, specielt ikke hvis det ikke er alle pister der er åbne!

Martin 07/06 2013 20:14

Hej Martin

Jeg kan helt klart anbefale Ischgl, især i starten af December.
Ischgl åbner hvert år i slutningen af November. Største delen af området ligger over 2200 meter. I November 2011 var der ikke faldet noget sne i store dele af Østrig, alle skiområder havde problemer. I Ischgl brugte de 1 mill € på kunstsne på 80% af deres pister, så de kunne åbne i slutningen af November. Da der er 238 km piste i Ischgl, er 80% ganske godt. Ellers kan jeg også varmt anbefale Obergurgl/Hochgurgl, de har dog kun 110km piste.

Så hvis du/I vil bestille en tur i god tid, er Ischgl et godt bud.

(I starten af December er der generelt ikke problemer med overfyldte pister / hoteller, så man kan godt vente til "last moment")

MVH

Martin

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen