Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Anders Bagger 08/02 2010 13:53
Hejsa.
Netop hjemvendt fra minitur til Ulrichehamn (6 voksne og 6 børn - alle børn mellem 5 og 1 år) med stor succes har nu mod på mere til fornuftig pris.
Derfor ville jeg høre om der var nogen som kunne anbefale nogle gode steder i Østrig, Italien eller helt andre steder..
Forbehold som skal opfyldes:
- pris - gerne billigt
- Hytte.. vi vil helst bo i en stor hytte
- området - meget børnevenligt - da vores børn ikke er alle er lige dygtige på ski, så er det vigtigt at der er noget for alle.
Ser frem til at høre fra jer..
Xpertonski 28/02 2010 21:59
Sv: Skiferie 2011
Hvis jeg fik muligheden ville jeg helt sikkert vælge Livigno. Utroligt godt sted til børn, fyldt med en masse blå pister :)
Finn Ellegaard 01/03 2010 16:35
Livigno er et rigtigt fedt sted. Men det opfylder dsv ikke to af de tre krav. Det er ikke billigt - hverken at komme derned eller at bo der. Og man finder ikke store "nordiske" skihytter med masser af plads.
Dog er det relativt billigt at spise ude. Men hvis der er mange "små" børn (3-6år) så er det sikkert federe at bo i en hytte, og lave maden selv.
Så mit bud på en billig skiferie i en stor hytte - det er altså i norden.
Finn Ellegaard 01/03 2010 16:39
Så lige første indlæg igen.... Med så små børn er jeg slet ikke i tvivl: Nordpå og tidligst i uge 10.
Finn Ellegaard 08/02 2010 15:12
Hej Anders,
Den ligger lige til højre skitsøvle.... Hvis jeg skulle afsted med 6 voksne og 6 børn i den alder ville jeg ikke betænke mig på at tage til Kläppen.
Kläppen ligger som det første af 4-5 skisportsteder i Sälen i Sverige. Der er ca 8-9 timers kørsel fra øresundsbroen. Altså en meget overkommelig tur.
Området er enormt børnevenligt. Skiinstruktørerne rigtigt søde.
Hytterne ligger ud til pisterne. Og i kan sansynligvis bo i en af de store hytter der ligge "Mitt i Pisten". Og så opfylder det jeres krav om rimelig pris.
Liftkort er væsentligt billigere i Kläppen end i f.eks de typiske danskersteder i Østrig.
Een ting er dog MEGET vigtigt. Hvis i tager nordpå med små børn, så kan det altså ikke hjælpe noget at kigge på de billigste uger i januar. Det kan være sindsygt koldt i Norge/Sverige i januar og februar. Så tidligst i vinterferien - og gerne i uge 10 og fremad.
I vil ganske givet få en masse råd der peger andre steder hen. Erfarne skiløbere vil sige at der er for mange slæbelifter, for korte pister og alt for mange lette piste og ingen afterski..
Som nybegynder med små børn har man altså hverken brug for 4 km lange sorte pister eller særlig megen afterski. Men tværtimod en hyggelig base tæt på pisten. Altså en hytte hvor men kan holde en pause...
Min anbefaling er helt klart at tage til Kläppen. Men du finder også andre familie venlige steder i norden.
PS: Jeg skulle faktisk ikke have være på ski i år - men har lige bestil en hytte i Kläppen. Mine drenge synes Kläppen har den fedeste snowpark de nogensinde har være i.....
Dan Knudsen 01/03 2010 18:24
Hejsa
Vi har været der i uge 4 iår
Det er et kanon sted til børn da det ligger på Gerlosplatte som er et godt
sted til børn med masse af lette blå pister
For de mere erfarne skiløber er det også godt da man kan stå fra Gerlosplatte til Kønigsleiten og Gerlos over til Zell am Ziller en god dags tur for de øvede
Stedet er også meget sne sikkert da det ligger i 1700m højde
Med Venlig Hilsen
Dan Knudsen
Anders Bagger 08/02 2010 15:19
Hej Ellegaard.
Det lyder rigtig godt. Det vil vi bestemt overveje..Og jeg er helt enig i dine antagelse om hvad der er behov for.
Finn Ellegaard 08/02 2010 15:38
Kom lige i tanke om at jeg så et klip på Ekstrabladet med Thomas Uhrskov. Han beskriver det faktisk rimeligt præcist. Check selv her:
http://ekstrabladet.tv/flash/article1287563.ece
Han har tilsyneladende lavet rigtigt mange film fra forskellige svenske skisportssteder denne vinter.
Alt andet vedr. Kläppen finder du selvfølgelig på www.klappen.se
Ellers kan jeg kun sige det er stærkt vanedannene at stå på ski. Jeg blev overtalt til at tage på sol-ferie i julen... men jeg blev nød til at bestille en tur på ski... og så måtte det blive i den prisbillige ende. Vi spiser morgen/frokost/aften i hytten og har selv udstyr. Så det er faktisk "kun" hytteleje, liftkort og transport der koster.
Finn
Jeg Er For Sej 08/02 2010 21:39
Der er ikke noget med hytter i alperne, der kaldes det for lejligheder. :)
Nortlander og Trier Skirejser skulle være nogle meget gode rejseselskabet og så er prisen heller ikke værst, dog bliver det målt i pr. person selvfølgelig. Jeg kan heller ikke regne ud hvad der er billigt for dit vedkomne, men jeg gætter da på der omkring 3-4000?
http://www.nortlander.dk/
Asbjørn Nissen 01/07 2010 12:39
Jeg har et lidt alternativt område jeg mærker mig veddet skal være billigt og det skal være børne venligt. Jeg har et område som jeg mest har besøgt ved sommertid men har stået der en weekend på ski.
Det er et fint lille område i Østrig på 50 km piste. Der er ca. 500 m højde forskel og næsten ingen liftkø.
Det ligger i Tyrol tæt ved ST. Anton men det er et helt andet skiområdeområde.
Det er billigt at bo i byen, den er hyggelig, liftkortet er billigt og øl mad og sodavand er billigt. Ski undervisning er forrykt billigt i forhold til nogen andre steder hvor jeg har været.
Desuden er det let at køre til
Byen hedder Warth
Ulemberne ved området er at nogle af liftene kan være lidt slidte og der mangler lidt liv, men sammenligner vi området med et svensk eller norsk syntes jeg generelt det vinder.I skal selv stå for det hele bookning af lejligheder, køre derned ovs. for der er ingen danske rejse selskaber, som rejser dertil.
Men på ovenstående hjemmeside kan i finde lejligheder og hytter som passer til jer
VH
Asbjørn
Martin Lauridsen 08/02 2010 23:18
Kender ikke Klappen, men har til gengæld været i Idre Fjall nogle gange nu. Det ligger lige en 1½ times kørsel længere nordpå, og det er utroligt børnevenligt. Alle hytter er ski in ski out og så lang tid I selv er nybegyndere er de svenske områder fine, og ikke mindst meget billige. Vi er en skiklub der de sidste mange år er taget til Idre, og prisen for en 8 pers. hytte har lagt omkring 6500 i uge 7. Du kan også se om Idre på ekstrabladet.tv
Finn Ellegaard 09/02 2010 09:00
Prismæssigt kan alperne simpelthen ikke matche norden. Køreafstand fra øresundsbroen er 8 timer til de første steder i norden. Østrig kan gøres på 12-14 timer. Hvis man så også er ok med at lave mad. Så er der en verden til forskel.
Min familie som består af to voksne og to børn/unge kan lave "budget" skiferie i Sälen området for ca 12.000,- (alt inclusiv). Når vi tager til alperne koster det fra 25.000,- og op efter.
Og så kan det godt være at der er nogle bureauer der siger man kan komme til Østrig for 2995,- / pers. incl liftkort. Men man skal bemærke at skileje, skiskole også er væsentligt billigere i Sverige.
Vil man forkæles med mad severet morgen/middag/aften, afterski med fuld knald på, rigtigt lange pister og gondollifter op til 3 km højde. Ja så skal man da tage sydpå.... Men det har en "nybegynderbørnefamilie" jo slet ikke brug for. Og det var jo det der blev spurgt om.
Jeg tror faktisk ikke det er så vigtigt hvilke sted man vælger i Sverige.... For stort set alle steder er børn i fokus. Jeg er bare lidt vild med Kläppen pga deres fantastiske snowparker. Især junior parken er sjov.
Så mit råd er: Små børn og nybegyndere - Hytte i Norden. Når de så bliver lidt større - så er det da bare om at komme sydpå og give den gas.
Rigtig god tur.
Lars 07/07 2010 10:07
Hej Asbjørn.
Har været inde på hjemmesiden, og kan se at man kun kan købe liftkort for 2½ dag af gangen, og så efterfølgende forlænge med 2 dage. Alternativt skal man købe liftkort til et større område 3-Valley.
Kan man når man står dernede købe til en uge til det lille område? Det store område er jo som regel noget dyrere, og min familie har ikke brug for 200+ km uoverskuelig piste.
Lars
Anders 07/07 2010 10:23
Hej Asbjørn.
Ved du om der er hytter man kan bo i - vi er 3 familier, som gerne ville bo i hytte sammen.