Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Stig Holt Petersen 13/12 2006 12:48
Hej!
Jeg er 28 år, og har stået en del på ski. 6 gange i Ischgl 1 gang i St. Anton og en gang i Alpe D´ Huez.
Nu er det sådan at jeg er flyttet sammen med en pige, som jeg simpelthen skal have med på ski igen, så det også kan blive en fremtids interesse. Vi var 2 par af sted sidste år i Ischgl, hvor hun selvfølgelig var den ene, og det var også fint. Vi valgte Ischgl fordi hun ikke var så sikker på ski, og jeg kunne derfor nemt guide hende igennem området i Ischgl, uden hun kom ud i noget sort snavs.
Nu lyder spørgsmålet så, hvor skal jeg tage hende med hen i 2007, da jeg er lidt træt af Ischgl, og gerne vil prøve noget nyt. Det skulle helst være sådan, at hun blev lige så bidt af det som jeg. Der skulle jo gerne være lidt butikker, og lidt svømmehal, som i Ischgl.
På forhånd tak
Stig Holt Petersen
Tina 18/12 2006 16:22
Sv: Skidestination?
Jeg er heller ikke "det store lys" på ski, men har flere gange været afsted med min søster, som er en haj på ski.. suk..:o)
Så vi har også søgt steder med pister for alle niveau'er, go'e restauranter, hyggelig stemning, udsigt til go' sne & sol...
Vi har været i:
Wagrain - stort hyggeligt Østrigsk område med noget for enhver.. Mulighed for lange heldagsture...Stort badeland..
Canazei - En del af dolomitterne - uanede muligheder & udfordringer & mums - Italiensk mad...
Livigno - Absolut favoritten.. Ikke et kæmpe område, delt på begge sider af dalen.. Men skiløb for alle (dog er off piste forbudt!), somregel go' sne & dejligt vejr..
Byen / gågaden er hyggelig med "rigtig" mennesker & duft af stald...
Livigno er toldfrit område - som jo må tiltale enhver..:o)
En del butikker - IKKE kun skibixe..
& vigtigst; super dejlig italiensk mad som er til at betale!!!
Jeg ville gennerelt gå udenom Frankrig; franskmænd er nogle pudsige størrelser, deres pistepræp. lader meget tilbage at ønske (ifh. Østrig & Italien) & de har alt for mange slæbelister..
Hvilket kan "knække" enhver som ikke gir' den som "turbo-fræser".. & det er jo ikke målet med så'n en tur, hvor i er på forskelligt niveau..
Vælger i en af ovenstående blir' hverken du eller hun skuffede.. Blir' allerede helt misundelig..
Go' tur..
T.
Jd 18/12 2006 20:11
Den med at franskmændene er nogen pudsige størrelser er vist et levn fra de glade 80'ere. De kan efterhånden sagtens snakke engelsk, og hvis man ikke er en super irriterende turist, som tror man ejer det hele, så er franskmændene flinke og til tider ganske undeholdende. Og iøvrigt synes jeg, at det er ganske udmærket, at de ikke præparerer det hele halvt ihjel. Det skader jo aldrig at blive en bedre skiløber eller boarder ved at få lidt udfordring på en ikke-præpareret pist. Det er der vist ikke nogen, der har taget skade af - hverken begynder eller øvet.
Tina 19/12 2006 10:20
Ja, jeg er jo ikke enig - var i Alpe d'huez sidste år.. Fin ferie, men der var der fyldt med "pudsige" franskmænd, gamle slæbelister & vi havde ikke alverden sne, hvilket gør præp. af pisterne endnu vigtigere..
Men så'n er holdninger jo heldigvis forskellige, så findes der noget for enhver..
Men hov, skal huske det positive - de havde go' raclette, fondue & lign. mums... :o)
Peter 19/12 2006 11:51
Der er jo lige så mange meninger som der er skiløbere :-)
For at gøre oplevelsen optimal, vil jeg anbefale Avoriaz. Ubeskrivelig hyggelig by, ingen biler i byen, kun hestevogne med slæder. Svømmehal m. motionscenter, massage og meget andet. Skiløbet er rigtig godt for begyndere, idet pisterne omkring byen er meget nemme, og efterhånden som man bliver bedre bevæger man sig længere ud i området, der byder på mange smukke ture. ( for begyndere )
Som mere Hardcore er der "Muren" at slås med. Go ferie !!
Karsten 19/12 2006 12:53
Jeg ved ikke rigtig hvad begrebet "pudsige" franskmænd dækker over.. Måske at de ikke er som en selv? Nå, men ikke destomindre; jeg har prøvet over 20 områder i alperne, også de 3 du har besøgt. Og det er bestemt nogle af de bedre du allerede har prøvet.
Mine personlige favoritter er Avoriaz, Val D´Isere og St. Anton. Men det sidste kender du, og det er IKKE begyndervenligt. Vel er Østrig generelt godt, men de to franske områder er både store, og meget effektive. Og så byder de hver for sig på en masse charme.
Hvad angår begyndere, ja så er nedfarten til Val D´Isere vel ikke værre end nedfarten til Ischgl. Men ellers er det rigtigt, at Avoriaz har en meget begyndervenlig placering i "portes soleil" området.
Val D´Isere er nok det mest udfordrende af de to områder, men omvendt er det i Avoriaz muligt at komme langt omkring - også for begynderen. Og området er enormt..
med venlig hilsen
Karsten
Stig Holt Petersen 20/12 2006 18:11
Hej Karsten og andre...
Det glæder mig at høre, at nedfarterne i Val d´ Isere ikke er svære end dem i Ischgl, for den sidste dag i Ischgl, tog hun turen med mig hele vejen til byen, og det eneste der skræmte hende, var de 1000 vis af mennesker, der skulle samme vej, af de smale pister ned til byen.
Det var meget rart at høre...
Jeg har skrænket det ind til 3 steder, nemlig. Val d´ Isere, Val Thorens eller Avoriaz, så nu er det hende der må bestemme lidt, når hun har de 3 valgmuligheder ;-)
Mange tak for de gode indlæg.
Stig
Jesper Stampe 13/12 2006 13:08
Jeg kan kun anbefalde Val d'Isere. Stort skiområde, med udfordringer for alle, begynder såvel som rutinerede.
Byen er også rigtige hyggelig, med svømmehal, skøjtebane, afterski, og hvad man ellers kan ønske sig.
Har været dernede de sidste 4 år. Sidset gang i 1 mdr.
Mvh
Jesper
Stig Holt Petersen 13/12 2006 13:29
Hej Jesper
Tak for svaret!
Jeg har bare hørt nogle grimme rygter, om at pisterne ned til byen, skulle være noget svære?
Er det korrekt?
Mvh. Stig
H 13/12 2006 13:49
Jeg kan også varmt anbefale Val d'Isere. En rigtig by og med masser af liv og charme og vist nok også et galleri.
Kommer man fra Tignes-siden og skal hjem er der 2 sorte og en blå ned til byen, men den blå er ofte lukket.
De fleste vælger at tage pisterne ned til La Daille, som er en lille forstad til Val d'Isere, og så herfra tage skibussen tilbage til byen. Busserne kører hele tiden og det tager ikke mere end 5 min. Pisterne her kan dog være meget opkørte og overfyldte sidst på dagen, hvorfor mange vælger at tage toget ned. Man kan også vælge at tage en kabinelift ned direkte til Val d'Isere.
Jeg synes ikke I skal lade jer skræmme af, at der er vanskelige forhold ned til byen, da der er masser af suverænt skiløb for alle og selv en nybegynder kan komme rundt i hele området. Og som sagt det er helt normalt at tage liften ned sidst på dagen, der er jo ingen grund til at ødelægge en god skidag.
God tur
John 13/12 2006 15:56
Hej.I skal prøve at tage til Wagrain eller St. johann i Østrig.
Jeg var selv dernede på 10 gang sidste år, men min kæreste har ikke ville tage med, indtil sidste år. Hun havde kun stået lidt på langran i norge, men hun var så tilfreds med pisterne, at vi skal afsted igen i år.
Der er alt der, stort vandland, afterski og butikker, ikke mindst i St. johann. Også er det billigt
Kasper 13/12 2006 16:14
Hej
Jeg ville nok vælge Saalbach eller Sölden..alternativt tage til Canada. Så skal du nok få lov til at tage afsted igen fremover.
Jesper Stampe 13/12 2006 20:32
Jeg kan kun give H ret. pisterne ned til Val d. er ofte lidt trælse sidst på eftermiddagen, stå ned til La Daille istedet for og tag bussen hjem. De kører som sagt hele tiden. Sidste år boede jeg selv i La daille, og det er intet problem fordi busserne kører ind til Val d hele tiden, og der er ikke længere end man kan gå. La Daille vil jeg også mene ligger klart bedst, når man skal op i de forskellige områder om morgenen. (Kig evt. på et pistekort. Kan findes på nettet).
Generelt er jeg meget positivt stemt for Val d. og det er ikke sidste gang jeg skal derned.
Claus Rendeman 13/12 2006 21:05
Hej
Jeg kan varmt anbefale Söll (ikke Sölden), det ligger dejligt bekvemt i forhold til motorvejen sydpå, er er et stort område(Ski-Welt Wilder Kaiser), hvor der er udfordringer for enhver.
Der er østrigsk superhygge og en supergod infrastruktur. Der er en dejlig svømmehal, hvor man kan svømme ud under åben himmel.. Prisniveauet et fint.
Alt i alt et dejligt sted, som jeg helt sikkert skal tilbage til når mine børn skal til at lære om skisportens glæder og udfordringer
Claus
Troels 13/12 2006 22:46
Jeg kan anbefale Les 2 Alpes. Pisterne omkring byen er begynder venlige. Og oppe på første bakketop er også fedt for de nye. Der er også mulighed for at du som øvet skiløber kan komme ud og gi den gas... Det største plus er at byen ligger lige for enden af bakken, med gode restauranter, lille minus er at der kun er sorte og en grøn bakke ned. Tag liften..
Ellers kig på alpe d huez det tror jeg vi skal næste år, men kender ikke til området.
Rune 14/12 2006 10:12
Du har selv været i Alpe d'Huez - Super-område til folk med blandede evner. Jeg har været der 3 gange. Vi startede ligesom jer med et fremtidsperspektiv og var begge nybegyndere. Her var La Rosiere fantastisk, men ved ikke om der er svømmehal. En lille perle på Frankrigs sydkyst hedder Auron - en time til halvanden fra Nice og med en let opkørsel (der findes også busser fra Nice). Isola 2000 ligger tæt på og liftkort kan udvides til begge. Hyggeligt terræn, et fladt plateau til den absolutte nybegynder og 135km piste i alt. Og så er de eneste danskere dem, der bor på rivieraen. Eneste problem kan være snemangel, men det kan man jo tjekke. Vi fik en gammel, fransk skilærer i en time (tror han var 70år!). Han var fantastisk. Han lærte os at lege på ski! Næste dag så jeg ham undervise en flok teenagere på snowboard.
Ben Zee Knees 14/12 2006 12:20
Prøv steder såsom Zell am See, Saalbach, Zell am Ziller, Westendorf i Østrig.
La Rosiere i Frankrig er også OK og derfra kan man tage en tur på ski til La Tuile i Italien.
Canada – hvorfor ikke? Der er allerede 4m sne i Whistler; der er kun grønne marker mange steder i Østrig og Frankrig lige nu. Og ‘Shopping’ er der masser af.
Og så mener jeg at du skal tage og aflevere din veninde hos den lokale skiskole. Når hun ‘ikke er så sikker på ski’ skal hun brug 2-3 dage til at lære det ordentlige. Jeg citere fra et andet indlæg:
http://www.skisport.dk/forum/22934/
‘Lyt til en erfaren mand, der har tæsket rundt med kvinder og børn i udskillige år. Hvis manden til den skræmte kvinde begynder at agere skilærer, så er det skilsmissegrund. Af en eller anden grund gør hun som den fremmede mand siger, uanset om han er Italiener eller nordmand. Ens egen mand. Han får både handsker og sne og skældord i hovedet. Så lad være med det.’
‹(•¿•)›
Rasmus 14/12 2006 15:55
Jeg vil så være en anelse uenig. Val d'Isere er et fremragende sted, men jeg taler af erfaring når jeg siger at en nybegynder kan have meget svært ved pisterne ned til Val d'Isere og at det ikke er synderlig godt. Selv Pisterne ned til La Daille kan være meget isede og derfor yderst ubehagelige for en nybegynder selvom den måske ikke er så stejl.
Yderligere er det en fordel at have begynderbakker lige hvor man bor, da nybegyndere oftere vil holde pause og måske har sværere ved at overskue at der stadig er 30 minutters tur hjem. Mange foretrækker at når de har fået nok, at de så kan være hjemme ret hurtigt. Jeg kan ikke foreslå noget bedre sted som passer jer begge, da jeg ikke har været så mange forskellige steder, men set fra en begynders synspunkt ville det undre mig hvis ikke der var nogle bedre steder.
Stig Holt Petersen 17/12 2006 13:23
Mange tak, for de fine svar...
Så er det are med at komme igang med at bestille.
Søren Vestergaard 17/12 2006 16:46
hej.
Nu ved jeg ikke om det skal være Frankrig, men ellers vil jeg anbeale Dolomitterne. Canazei, der liggger i Val de Fassa er nok det mest kendte område i Dolomitterne, men prøv istedet Val Gerdena. Her er der 3 byer at vælge imellem og der er et hav af røde boulevarder. Nogle af dem liggger forholdsvis afsidet, så dem kan man ofte køre om ikkke alene, så kun med få andre. Her er world cup styrtsløbspiste som er rigtig sej. Solen skinnner ofte og der er et utal af butikkker i allle afskygninger
:)Søren