Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Patrick 27/07 2009 20:00
Hej
Jeg har planer om at skulle til Østrig som skibums i sæsonen 09/10.
Er der nogle der har erfaringer med nogle steder de har arbejdet ?
Eller muligvis kender til nogle steder ?
Vi er 2 som gerne vil afsted sammen, hvis det kan lade sig gøre.
Hilsen Patrick
Morten Piltoft 05/08 2009 18:23
Sv: Skibums Østrig 09/10
Hey.
Angående sprogkundskaberne er der intet at frygte. Har selv været på sæson to gange. Hvis du er i besiddelse af en nogenlunde indstilling til at lære sproget, så er dit nuværende niveau underordnet. Du vil meget hurtigt få sproget ‘’ind under huden’’ hvis du gør noget for det. Så selvom du måske ikke har haft tysk siden folkeskolen, så frygt ej.
Men ellers vil jeg give Patrick ret. Overvej nøje hvad det er i vil. Arbejder i ved skiskolen bruger i jo i sagens natur hele dagen på ski. Dog skal i huske at det er skiløb med ret begrænset frihed eftersom, i jo vil løbe rundt på en børnebakke uden skiene på og svede tran mens i passer 8-9 skrigene børn. Naturligvis kan man også have gode oplevelser som underviser.
Arbejder i derimod på bar el. som tjener på hotel, vil i som udgangspunkt have hele dagen fri til ski, og i kan gøre lige hvad i vil. Dog skal man huske, at det nogle gange kan være en anelse hårdt, at arbejde efter en hel dag på ski.
Derudover er en god fingerregel følgende:
Arbejder du ved skiskolen kan du komme på afterski hver evig eneste dag hvis du har lyst til det. Modsat kan du ikke give den gas i byen hele natten, da du som hovedregel skal møde på arbejde senest 8.30 næste dag.
Hotelpersonalet kan derimod sjældent komme på afterski efter skiløbet, da de ofte skal på arbejde omkring kl. 17. Derimod kan de give den gas om natten, da de ikke er tvunget tidligt op næste dag.
Guiderne er som udgangspunkt løbene på arbejde hele dagen og lønen er ofte ret skod, men nogle kan jo godt lide det sådan.
Marie Storgaard Rasmussen 08/08 2009 10:51
Vil lige kommentere lidt på ovenstående indlæg. Jeg har selv været i Østrig i sæsonen 08/09, og det var den FEDESTE oplevelse. Jeg uddannede mig også som skiinstruktør, og det er klart det jeg vil anbefale.
Det passer bestemt ikke man ikke kan give den gas i byen, det beviste vi i hvert fald aften efter aften! I den skiskole jeg var i startede undervisningen kl 10 - hvilket den gør de fleste steder, så det er meget normalt at man møder 9.30. Desuden kommer man langt omkring, skiløbet begrænser sig overhoved ikke til børnebakkerne! For det første kan man jo få en gruppe der har stået på ski mange gange før, så du kan tage mere eller mindre direkte op på de røde pister, ellers vil man i løbet af ugen få gruppen lært så meget, at man i hvert fald kan tage dem med op efter et par dage!
Mht sproget, det er selvfølgelig en fordel at kunne lidt tysk i forvejen, men som en anden også har sagt, er du villig til at gøre noget for at lære sproget, så kommer det rigtig hurtigt!
Tror vi alle er enige om at guide-livet er ret skod, de skal arbejde 24x7, eller i hvert fald være på standby HVIS der skulle ske en af deres gæster noget, eller hvis noget ikke er som det skal være! Desuden har de meget arbejde i weekenden med transfer og sådan, og det er der der oftest er ekstra gang i byen fordi de lokale også har fri!
Simon Krabbe 03/08 2009 02:01
Hey Patrick!
Der er et par ting i skal overveje før i tager afsted - "skibums" er jo ikke nogen direkte jobbeskrivelse .. mere en beskrivelse af livsstilen!
Hvad vil i arbejde med? -Guide? -Skiskole? -Bar el. lign.? Hver af tingene har klare fordele og ulemper, men stortset fælles for det hele er, at det er super fedt!!!
Jeg var i Zillertal i vinters, hvor jeg uddannede mig til skilærer - en ting jeg aldrig fortryder! Med andre ord, vil jeg selvfølgelig anbefale skiskolevejen til bumselivet..
-Snakker i tysk? (Det er temmelig vigtigt uanset hvilket job i vil have)
/S