Emilie Josephine Foged skrev:
Hej garvede skibumser :)
Jeg vil meget gerne afsted som skibums i løbet af(eller måske hele) denne skisæson, men jeg er lidt i tvivl om fremgangsmåden.
Så vidt jeg har kunnet læse mig til ud fra denne artikel:
http://www.skisport.dk/artikler/skibums_valthorens/ Så behøver en sæson som skibums ikke særlig meget forberedelse - de rigtig hardcore tager bare afsted til deres destination og satser på at finde lejlighed og job.
Jeg synes dog dette virker en smule usikkert, og vil helst have disse to ting på plads inden jeg tager afsted. Jeg læste at Alpservice er et godt sted af finde lejlighed, men der stod ikke rigtig noget om jobansøgning i artiklen - kun at det er forholdsvist nemt at finde et når man ankommer til byen (I mit tilfælde vil jeg rigtig gerne til Val Thorens).
Hvor kan man henvende sig hvis man vil søge job i Val Thorens, inden man tager afsted?
Og hvis man venter til man er ankommet, hvor store er chancerne så, for at få et job, som ikke falder oven i skiløbet? - Et job i en skibutik er måske ikke det smarteste, hvis man også gerne vil nå at stå på ski i løbet af dagen? Der forestiller jeg mig, at et job som hotelpersonale eller bartender har bedre arbejdstider?
Hvordan foregår arrangeringen af rejsen egentlig? Bestiller man bare en skiferien igennem et rejsebureau, eller kun transporten? Jeg har kun været afsted på skiferien en uge ad gangen, er det muligt at bestille over en længere periode?
Mht. job- hvad kræver det så af uddannelse? Jeg er kun 19 år, og af hvad jeg har kunnet læse mig til, skal man de fleste steder være 20-23 år, for at blive skiguide. Som skiinstruktør kræver det vel i særdeleshed uddannelse - eller hvad? Jeg mener det var på Danski-Xtremes hjemmeside jeg læste at der i ugerne 4-8 var så mange gæster, at uddannelse som skiinstruktør ikke var påkrævet.
Hvad hvis man skal være bartender?
I det hele taget, hvad har i af gode råd? Steder/folk man kan henvende sig til for at få styr på job og lejlighed?
Er der andre ting som er gode at have styr på inden man tager afsted? Liftkort, udstyr osv.? - jeg regner nu med at købe mit første par ski, hvis jeg skal afsted...
Hvordan er flexibiliteten mht til perioden man er afsted? Jeg vil helst afsted på den anden side af nytår.
Mvh. Emilie