Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Emilie Josephine Foged 08/09 2009 13:26
Hej garvede skibumser :)
Jeg vil meget gerne afsted som skibums i løbet af(eller måske hele) denne skisæson, men jeg er lidt i tvivl om fremgangsmåden.
Så vidt jeg har kunnet læse mig til ud fra denne artikel: http://www.skisport.dk/artikler/skibums_valthorens/ Så behøver en sæson som skibums ikke særlig meget forberedelse - de rigtig hardcore tager bare afsted til deres destination og satser på at finde lejlighed og job.
Jeg synes dog dette virker en smule usikkert, og vil helst have disse to ting på plads inden jeg tager afsted. Jeg læste at Alpservice er et godt sted af finde lejlighed, men der stod ikke rigtig noget om jobansøgning i artiklen - kun at det er forholdsvist nemt at finde et når man ankommer til byen (I mit tilfælde vil jeg rigtig gerne til Val Thorens).
Hvor kan man henvende sig hvis man vil søge job i Val Thorens, inden man tager afsted?
Og hvis man venter til man er ankommet, hvor store er chancerne så, for at få et job, som ikke falder oven i skiløbet? - Et job i en skibutik er måske ikke det smarteste, hvis man også gerne vil nå at stå på ski i løbet af dagen? Der forestiller jeg mig, at et job som hotelpersonale eller bartender har bedre arbejdstider?
Hvordan foregår arrangeringen af rejsen egentlig? Bestiller man bare en skiferien igennem et rejsebureau, eller kun transporten? Jeg har kun været afsted på skiferien en uge ad gangen, er det muligt at bestille over en længere periode?
Mht. job- hvad kræver det så af uddannelse? Jeg er kun 19 år, og af hvad jeg har kunnet læse mig til, skal man de fleste steder være 20-23 år, for at blive skiguide. Som skiinstruktør kræver det vel i særdeleshed uddannelse - eller hvad? Jeg mener det var på Danski-Xtremes hjemmeside jeg læste at der i ugerne 4-8 var så mange gæster, at uddannelse som skiinstruktør ikke var påkrævet.
Hvad hvis man skal være bartender?
I det hele taget, hvad har i af gode råd? Steder/folk man kan henvende sig til for at få styr på job og lejlighed?
Er der andre ting som er gode at have styr på inden man tager afsted? Liftkort, udstyr osv.? - jeg regner nu med at købe mit første par ski, hvis jeg skal afsted...
Hvordan er flexibiliteten mht til perioden man er afsted? Jeg vil helst afsted på den anden side af nytår.
Mvh. Emilie
Emilie Josephine Foged 13/11 2009 13:02
Sv: Skibums i Val Thorens
Mange tak for tilbuddet Søren.
Jeg skal dog rejse sammen med en af mine venner, så en sengeplads er desværre ikke nok.
Søren H 13/11 2009 13:54
Hej Emilie
Hvis de 2 gutter nu er interesseret i at have 2 ekstra boenede.
Er du / I så interesserede??
Eller har I fundet plads??
Mvh
Søren H
Charlotte Serup Pedersen 25/10 2009 23:05
Lækkert at se, at der endelig er nogle piger der er klar på at tage afsted :) Har også selv overvejet Alpservice.. Har snakket med flere der lejer deres lejligheder ud i Val T. men det er dog for en hel sæson, så det eneste alternativ der er for at leje en seng for kun en måned eller 2 er gennem Alpservice... Altså jeg er hup på både en hel sæson, men 1 - 2 mdr. kan også sagtens gøre det...
Det kunne være vi skulle finde ud af noget sammen, det ville gøre hele processen lidt nemmere.. Jeg er villig til og ringe til Alpservice og hører nærmere ang. lejlighed og job m.m.
Har en kammerat der var månedsbums i Val T. for 2 sæsoner siden sammen med en ven og de fik begge job på en bar, så det skulle ikk' være helt umuligt..
Det kunne være kanon hvis vi kunne finde ud af noget sammen..
Mange hilsner fra Charlotte
Mail: csp_grambo@hotmail.com
Karen B 31/10 2009 11:08
Det kunne nemlig være alletiders. Hvad med, at vi finder hinanden på facebook og får oprettet en mailkonference derinde?
mvh
Karen Bruun, Esbjerg
Emilie Josephine Foged 27/09 2009 19:49
Thomas: Mange tak, det vil jeg gøre med det samme :)
Martin: Tak, det er dejigt at høre det er så nemt!
Emilie Josephine Foged 17/09 2009 10:51
Hej Søren
Tak for tilbuddet mht. din lejlighed, jeg undersøger lige lidt nærmere, så kan det være jeg vender tilbage. (Jeg er godt klar over du til den tid muligvis har fået lejet den ud)
Men tusind tak for det udførlige svar, det var rigtig informativt :)
Med venlig hilsen Emilie
Søren H 18/09 2009 10:51
Hej Emilie
Du er velkommen til at vende tilbage. Elles må du have en god jagt!
Mvh
Søren H
Søren H 09/09 2009 15:28
Hej Emilie
Her er er par kommentarer til dig.
Hvis man er hardcore, skal man alligevel have cool cash med hjemmefra. Umiddelbart er det bare sådan lige at finde lejlighed og job fra dag 1.
Jeg vil anbefale at du trods alt har optjent hjemmefra.
Du skal derned.
Alt efter: Fly ca 2500,- kr og transfer på 75 Euro eller Bus evt. med Alpservice ca 1500,- kr (ring og forhør dig hos Alpeservice).
Liftkort til hele området er ca 7500,- kr. Hvis du kan få et arbejde dernede, har du mulighed for at få et liftkort til "halv pris" af et liftkort KUN til BelleVille dalen - IKKE til alle De 3 Dale. Så hvis du skal ud af dalen, må du købe en udvidelse.
Du skal regne med MINIMUM at bruge 60 Euro om ugen og så er det lavt sat.
Men du kommer hurtigt til at lære andre bumser at kende og så får man rabat på drinks osv.
Har du ikke ski/boards hjemmefra skal det også købes til ca. 3000,- - 5000,- kr.
Lejlighed: Jeg vil anbefale at du finder en lejlighed / sengeplads hjemmefra.
Job: Du skal lave dig et CV med billed og beskrive hvad du har lavet. Arbejde i DK hos MC Donalds eller lign., samt restaurant/bar er et plus. Hvis du vil i skibutik anden butik skal du tale fransk. Når du kommer til Val T går du rundt til alt og alle og giver dit CV og taler med dem. Det er BEDST, at komme derned i slutningen af november eller midt december. På det tidspunkt er der nok bedst mulighed for at finde arbejde. Arbejdstider varierer meget alt efter hvad du finder.
Rejse: Alpeservice har mulighed for at lave ture på "månedsbasis" ellers skal du være afsted en hel sæson.
Skiguide: Det skal være på plads hjemmefra. Og ja, man skal nok være lidt ældre end dig.
Skiinstruktør: Kan du kun være i Frankrig hvis du er uddannet. Jo jeg mener, at det er kun uddannet instr. der underviser i Frankrig.
Bartender eller lign kan du godt være. Men du skal være aktiv, når du kommer derned. Mange jobs er optaget af andre bumser, som har været afsted flere gange end 1.
Hvis du vil afsted efter nytår, er det sværere at få arbejde, da alle de "andre bumser" har taget det bedste. Så får ud kun ulønnet jobs som afryddere på barer men får så "våd" føde, altså drinks.
Men ellers har jeg en lejlighed for hele sæsonen til max 4 personer, som jeg har beskrevet andre steder her i dette forum. Du kan evt. finde sammen med nogle af de andre der også mangler en "bo-kammerat" og så er du velkommen til at skrive til mig på valthorens@webspeed.dk
Mvh
Søren h
Charlotte Serup Pedersen 29/09 2009 01:03
Hey Emilie... Har du fundet ud af hvad du gør til vinter..? Er selv helt hup på ideén og Val T... Har du planer om at rejse alene?
Mange hilsner Charlotte
Thomas 18/09 2009 20:44
hej emilie
gå ind under jobs på denne side læs det der er om johns i val thorens og send mig en ansøning
glæder mig til at høre fra dig.
hilsen
thomas
Emilie Josephine Foged 17/11 2009 16:11
Hej Søren
Det kommer nok mest af alt an på prisen :)
Som det ser ud nu, tager vi Med Alpservice. Der skal vi ca. give 12.200 kr./person for at have lejlighed fra uge 1 til og med uge 8.
Med venlig hilsen Emilie
Per 30/09 2009 13:14
Hej Emilie
Jeg har en lejlighed i området, hvor der er 2 sengepladser ledige.
Mulighed for rengøringsjob hver lørdag.
Hvis det har din interesse mailer du blot.
Per@duul.dk
MVH Per
Søren H 17/11 2009 17:23
Hej Emilie
Jeg har lige fået svar fra de 2. De ønsker dog kun 1 person som roommate i sæsonen.
Med hensyn til prisen vil en hel sæson med 4 i lejligheden koste 14.500 kr plus strøm og et depositum.
I skal sikkert også betale depositum ved Alpeservice.
Men hvis det "kun" er de 8 uger som du skriver om, er Alpeservice nok vældig god til det.
I må have en god sæson!
Med
Søren H
Naya 22/10 2009 18:49
Hej Emilie og de sidst ankomne til tråden
Jeg synes klart i skulle vælge at tage med Alpservice. De har en masse danske unge bumser der tager til Val Thorens. Kanon sammenhold bumserne imellem og mega nemt at få job så snart man er dernede. Man kører med bumsebussen derned, så er man en uge tidligere end de andre bumser nemlig, så går man rundt med dem fra Alpservice og så præsenterer de én for de steder der leder efter ansatte!
Og ja, de har nemlig også månedsbums, sådan at du Karen kan komme afsted.
Men god aften til jer alle!
/Naya
Martin 21/09 2009 16:17
Hej
Jeg har været afsted et par gange, og har kun haft penge med til den første uge + liftkort. Har ikke haft svært ved at finde noget arb, dog som rengøring.
Man kan tage afsted med flere formål. Mit formål de gange jeg har været afsted, har været så meget ski som muligt. Dvs næsten hver dag. Hvis du vil som jeg, stå meget på ski, så prøv at find rengørings tjanser og lad vær med at arb på bar, skishop. Så kommer du aldrig ud. Find jobbet når du kommer derned, det er der sq ingen ben i. Det er bare at smutte rundt og spørg.
Mvh
Martin
Charlotte Serup Pedersen 04/11 2009 17:01
Yep, lyder som en god idé... Jeg kan findes under charlotte serup pedersen på fjæsen :)
Mange hilsner
charlotte
Karen B 01/10 2009 10:52
Hej Emilie.
Jeg er som Charlotte også lidt nysgerrig, og kunne godt tænke mig at høre om du har fundet job og lejlighed i Val T?
Selv vil jeg virkelig gerne afsted til Val T som månedsbums efter nytår, og synes indtil videre at Alpservice's tilbud lyder ret fine.
Har du planer om at rejse alene?
Mvh Karen
Søren H 11/11 2009 20:21
Hej Emilie
Har du fundet noget at bo til sæsonen 2009-2010?
Ellers er her en mulighed for en sengeplads i en lejlighed i Val Thorens, i den øvredel af byen lige ud til der hvor de 2 træklifter går op midt i byen.
I lejligheden skal der være 3 personer ialt.
Det er sammen med to gutter på 26 - 27 år. De har været i Val Thorens i 5 - 6 sæsoner. De har arbejde, men kender rigitg mange mennesker dernede og der er nok gode muligheder for, at de kan hjælpe dig med at få et godt job i sæsonen.
Det er i en lejlighed på 30 m2 med et soverum med 2 x 2 køjesenge og en stue med foldedør.
Du / I kan skrive til mig, hvis det har interesse.
Med venlig hilsen
Søen H
Emilie Josephine Foged 24/10 2009 12:22
Det lyder rigtig godt!
Ved du om det er muligt at få job gennem Alpservice, hvis nu man vælger at blive månedsbums, og f.eks. vil være afsted i to måneder?