Skibums 12/13

Maria 22/08 2012 11:06

Hej,
efter at have fået afslag som skiguide hos alle danske rejseselskaber, forsøger jeg mig nu i at arbejde som skibums. Jeg ville høre ad om der er nogen der har erfaring med at tage til Østrig og arbejde som skibums, eller om der evt. er en/flere der skal derned i denne sæson og være det?

Maria

Kommentarer:
Der er i alt 14 svar i denne forumtråd.

Ib Larsen 22/08 2012 11:24

Sv: Skibums 12/13

hahahaha "afslag som skiguide hos ALLE danske rejseselskaber".
Det er alligevel en bedrift der siger spar 2..

Med håber du finder hvad du søger

Mvh
IB

Maria 22/08 2012 11:27

trier, team benns, nortlander, østergaardens, danski, slopetrotter, er der nogen jeg mangler?

Maria 22/08 2012 11:28

Mit problem er at jeg ikke er gammel nok til de fleste steder desværre. De ser helst man er 20+

Ib Larsen 22/08 2012 11:32

Prøv Thinggaard
Jeg ved at de søger guider..

Fuglsang 22/08 2012 14:21

Hej!
Jeg er selv 19 og har fået arbejde som skiguide, hvor de skrev 20+ - så alderen er ikke nødvendigvis et krav.

Har du været til samtale? - hvis ikke, er det formentlig din ansøgning som der har været noget galt med, siden du ikke er kommet i betragtning overhovedet.

Frygt ikke! Der er gode muligheder for at komme afsted, selvom man ikke har fået job som guide. Det var også min plan, hvis jeg ikke fik job som guide.

Prøv at søg lidt rundt herinde, det gjorde jeg selv - der er mange indlæg om at være/blive skibums i Østrig. Der er også nogle stykker som søger nogen at rejse med. Skriv evt. en kommentar i de indlæg som omhandler netop dette.

Se evt. dette link: http://www.uhrskov.dk/skibums-hvad-og-hvordan

Philip Karnøe 23/08 2012 01:43

Der er stadig ecart, sne&snö, højmark og lion alpin.

Derudover skal bl.a Danski bruge personale til deres hoteller, som tjenere, kokke og opvaskere. (opvaskere kræver f.eks ikke nogen form for kompetencer).

Vælger du at bumse den, så er det ikke noget problem at finde arbejde, hvis du bare er åben. Tag derhen du ønsker i starten af sæsonen, og så bare spørg på div. bare, hoteller, skibutikker osv.

Jeppe Friis Voss 23/08 2012 14:21

Hey,

Jeg har været afsted ialt 3 sæsoner. Den første som netop skiguide, derefter skilærer og sidste år som bartender. At du ikke er kommet i betragtning er ikke just ensbetydende med at din ansøgning var dårlig og mangelfuld. Hvert år er der rigtig rigtig mange der søger jobbet som guide. Dette er jo positivt for arbejdsgiver, men tag ikke fejl, i min verden udnytter rejseselskaberne dette i allerhøjeste grad. Selvfølgelig er de interresseret i den bedste arbejdekraft, det er klart. Omvendt er det også "i den grad" med til at selskaberne presser citronen når vi taler løn, boligforhold og ikke mindst arbejdstid. Som guide har du ingen rettigheder, man arbejder langt langt mere end alle andre sæsojobs og tjener mindre. Omvendt er der mange ting som man måske ikke vil kalde arbejde, som fx afterski osv. Tro mig efter måske to måneder med de samme spørgsmål, problemer og tirolermusik på nethinden er det ikke længere lutterlagkage!

Hvis jeg var dig ville jeg finde ud af med mig selv hvad jeg ville have ud af sæsonen. Nogen priotere skiløbet højest, andre oplevelsen. For mig var det skiløbet der bragte mig mod alperne. Hvis du har det ligeledes ville jeg råde dig til enten at finde et job i en bar eller lign. (Kan måske hjælpe)

Eller... Gøre som jeg gjorde forrige år og kun arbejde de travle uger såsom jul, nytår,uge 6+7+8+9+10 & påsken og så hygge dig resten af tiden med skiløb osv. BTW var skilærer disse uger hvor man ca. kan tjene omkring 300 euros om ugen for ca. 6 dages arbejde a' 5-6 timer(easymoney.) Omvendt tjener man som guide(eller jeg gjorde) måske 700 euros om måneden, arbejde måske 60 timer om ugen og skal stå disponibel for firmaet 24-7!

Håber du kan bruge dette til noget konstruktivt!

Servus,

Jeppe

Hans Carstens 23/08 2012 16:20

Hej Jeppe

Når du har fået arbejde i en bar, er det så fordi at du har haft kontakter, eller har du bare taget derned og så søgt mens du var dernede?
og en anden ting, hvor meget tid har man som guide til sit eget skiløb hvis man arbejder så mange timer?

Tobias V 24/08 2012 14:52

Hey Jeppe, lidt det samme som Hans C. Vil bare lige høre hvor og hvilken bar du havde job på sidste år? søger selv bar jobs til den kommende sæson :-)

Philip Karnøe 25/08 2012 02:42

Kender rigtig mange der bare søgte når de kom derned, burde ikke være noget problem.
Hvor mange timer man arbejder som guide, svinger lidt fra firma til firma.
De fleste selskaber kører med en hel fridag om ugen i starten, og når rutinen så begynder at komme, så kan man godt få to. Derudover er der jo pistevisning, hvor man sagtens kan få noget godt skiløb, da det er dig som alligevel bestemmer ruten. Som minimum kører man to dage med pistevisning, men nogle selskaber kører hver dag.
Syntes jeg havde rigeligt med tid til at tage ud nogle stykker og kører, da mange af ens aktiviteter ligger om aftenen og eftermiddagen.
Der er så nogle selskaber der uddanner deres guider til skilærer, hvilket kan tage noget af ens skitid.

Men vil du have mest mulig skitid, så er det altså som bums, hvor du arbejder om aftenen..... men det er sku også hårdt;-)

Rasmus Alenkær-jørgensen 30/08 2012 15:50

Tjae....

Jeg ville nok prøve at skrive lidt til nogen forskellige steder dernede. Du kan prøve at snakke med Henrik her: http://www.lepetitdanois-valdisere.com/html/lepetitdanois_contact_us.html
Han har Le petit Danois i hhv Val d'isere og La Rosiere.

Ellers er der Folie douce i Val d'isere.

http://www.lepetitdanois-valdisere.com/html/lepetitdanois_contact_us.html

Det er fransk men de er glade for skandinaver med engelskkundskaber.

Led lidt rundt på nettet og se hvad du kan finde.

Martin Schøber 04/09 2012 11:49

Jeg har haft tre sæsoner som skibums i Østrig. Jeg har aldrig været guide, men har arbejdet på diverse hoteller og restauranter. Fra mit synspunkt hvor mit eget skiløb har været min primære fokus, har jeg aldrig været jaloux på guiderne og kunne ikke selv tænke mig jobbet. Der er rigtigt mange arbejdstimer, selv hvis du er på ski, er det ofte som pisteviser. Lønnen og goderne har dog også være væsentligt bedre end hvad jeg nogensinde har fået.

Det kan godt være jeg tager fejl omkring jobbet. Men der er i hvert fald masser af gode jobs nede på skiområderne, selv hvis du ikke får job som guide. Som det tidligere er blevet foreslået er det en god idé bare at tage derned og så søge job mens du er dernede. At gå fra dør til dør er en rigtigt effektiv metode.

Martin

Line 04/09 2012 17:19

Hej

Jeg har selv sat med i ansættelses prossesen ved et af der større selskaber og du skal ikke være trist over at du ikke er kommer ind. Bunkerne med ansøgninger er så utroligt store at det er de mindste marginaler der får mennesker igennem.
For at være helt ærlig støtter jeg op om mange af de andres meninger. Overvej hvad du gerne vil have ud af sæsonen og søg lidt over det hele.
Da jeg selv var guide var jeg heldig at have masser af tid til fest og skiløb, men det er klart de færreste der har det. Til gengæld, tro det eller ej, så lærte jeg rigtigt meget som har hjulpet mig meget i livet siden.
Hvis du står godt på ski kunne du jo også overveje ski instruktør vejen. Søg i de store "dansker byer" wagrain, st. johann, maria alm osv. bare direkte ned til skolerne. Hvis de tager dig ind bliver du meldt til den østriske ski instruktør uddanele Antwärter, ofte betaler du selv, men jeg vil sige at det er det bedste ski skole jeg nogen sinde har været på :-D

Martin 05/09 2012 08:13

hey Maria

jeg har plads i sæsonlejl. i val thorens, gi mig et kald eller mail for mere info

tlf. 42207664

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen