Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Kasper_r 17/02 2009 23:40
Jeg har forsøgt at undersøge mulighederne for at blive ski instruktør
og syntes jeg har gennemkigget hele http://dendanskeskiskole.dk/ for at få svar på mine spørgsmål. Men da jeg ikke rigtig kan gennemskue det hele vælger jeg nu og prøve og spørge herinde.
Som jeg læser det derinde er den eneste mulighed for at blive ski instruktør i Danmark via Oure?
Er det korrekt, eller er der andre billigere/bedre muligheder for at blive instruktør?
Mvh
Kasper R
Thomas Jensen 18/02 2009 00:03
Sv: Ski instruktør
Hej,
Den danske skiskole har intet som sådan m. Oure at gøre. Du kan fint blot tilmelde dig et instruktørkursus direkte.
Det er korrekt at Oure tilbyder instruktørrettede linier... men det gør andre højskoler sikkert også. Hvor ser du Oure komme ind i billedet ?
Alle eksamensrettede kurser i hvad der dufter af ski foregår på sne i alperne/Norge og ikke i Danmark.
vh
thomas - http://alpeferie.dk/
Asbjørn Nissen 18/02 2009 07:44
Alt hvad Thomas siger er rigtigt ville bare tilføje den mulighed at du søgte job på en skiskole i Østrig og fik dem til at melde dig til den Østrigske skilære uddannelse. Det er uden tvivl den nemmeste måde at blive skilære på. Om anwerter der er første led på den østrigske skilære uddannelse eller den danske skilære uddannelse er den bedste kan os tidligere skilærer så bruge timevis på at diskutere, men det er helt sikkert nemmest at få arbejde, hvis man tager anwerter.
Dette skyldes bla. at den danske skilære uddannelse der udbydes af Den danske skiskole, ikke er så kendt en uddannelse blandt ejerne på de østrigske skiskoler. En anden grund er at det er forholdsvis svært at bestå.
For dit eget skiløb er det i første omgang bedre at tage den danske uddanelse, men hvad job angår er det bedre at tage den østrigske. Det er derfor det du skal gøre op med dig selv. Om du ønsker ønsker en uddannelse der helt sikkert gør dig til en bedre skiløber men er meget usikker på at få arbejde eller en uddannelse, hvor du er næste 100% sikker på at få arbejde, men som ikke udvikler dit skiløb særlig meget.
Held og lykke med det
Søren H 18/02 2009 15:10
Hej Kasper
Det er korrekt at Den Danske Skiskole udbyder kvalificerede skikurser med eksamen, der gør at du kan undervise bl.a. i Frankrig og Østrig.
Jeg ved ikke hvor god du er til at stå på ski. Men gennem Den Danske Skiskole kan du starte med at tage et TeknikKursus, det giver et intensivt springbrædt til at begynde en instruktør uddannelse. Men hvis du er ret god på ski, kan du starte med at tage BSI1, som er basis ski instruktør niveauet og det svarer til, hvad man i Østrig kalder Anwerter. Når det er bestået skal ud tage BSI2 kurset. Derefter er der 3 kurser PSI1 + PSI2 + PSI3 (professionel ski instruktør). Når du har bestaet Basis og 2 af de andre samt haft ca. 50 "føl-timer" kan du undervise i Den Franske Skiskole ESF eller en af de andre skoler i Frankrig. Jeg er ikke klar over om du kan undervise i Italien også.
Hvert kursus tager en uge og det koster hver gang ca. 7.500,- kr og består du ikke, ja så er det en ommer med ca. 7.500,- kr til udgift.
Som Asbjørn skriver, er det nok lettere og hurtigere, at komme til at undervise i Østrig, men jeg er overbesist om, at du får langt den bedste uddannelse gennem Den Danske SkiSkole, så der er ikke andet end, at du skal ringe til Den Danske Skiskole og høre dem, hvad du kan og evt. skal gøre for at komme igang.
God fornøjelse.
Mvh
Søren H
Kasper_r 18/02 2009 15:54
Mange tak for alle de rigtige gode svar.. Tror jeg har nogenlunde styr på det hele nu..
Jeg synes det som lyder mest tillokkende er at gå vejen gennem Østrig og tage en uddannelse som Anwerter..
Er det noget som man kan finde informationer om på nettet?
Asbjørn Nissen 18/02 2009 16:58
Det kan du på denne side, men det er ikke så vigtigt.
http://www.sbssv.at/cms/index.php?german_willkommen
Det vigtige er at få søgt ved nogle skiskoler du kan benytte skisport.dk under jobopslag men jeg kan med fordel forslå at du søger uopfordret jeg søgte for 5 år tilbage ved 25 forskellige skiskoler og fik positivt svar tilbage fra de 19 valgte så den der efter min mening gav mig det bedste tilbud. Ansøningen skal være ude senest engang i august. Når skiskolen så ansætter dig melder de dig på kurset. For man kan ikke tage kurset hvis man ikke har fundet et arbejde.
Held og lykke med jobsøgningen
vil lige nævne at jeg tror din uddannelse gennem den østrigske skiskole efter min mening er fuldt ud på højde med den uddannelse du får på den danske. Det er bare ikke rimeligt at sammenligne dem før man har gennemgået alle trin. Hvis man har gennemgået de alle trin Søren H refererer til på den danske skilære uddannelse og sammenligner det med at have gennemført en anwerter JA SÅ HAR HAN HELT SIKKERT RET!!, men det er ikke fair for der er den ene international skilære og den anden har kun bestået grund kurset. Skal det sammenlignes må man sammenligne Landes 2 med PSI1 + PSI2 + PSI3 og at sige den danske uddannlese er bedre end denne er lidt arrogant. Det svarer til at sige at den Master man har taget på CBS er bedre end den man har taget på Harvard. Tror dog heller ikke at det er hvad Søren prøver at sige men det kan misforståes
Thomas Wind Bøglund 19/02 2009 10:05
Hej Kasper,
Jeg vil starte med at sige at jeg læner mig op af det Asbjørn siger. Måske fordi jeg selv tog anwärter dec 07... ;-)
Men uanset hvad, så skriver jeg da jeg "dansk agent" for Skischule Alpendorf v/ St. Johann i Pongau.
Sidste sæson hjalp jeg et par stykker med lidt info og det at sætte dem sammen med skiskoleindehaveren. De er dernede nu og har det godt som skilærer dernede.
Skriv til tboeglund4@hotmail.com, uanset om St. Johann er ønskestedet, så kan jeg fortælle lidt om hvordan det foregår med den østrigske anwärter.
MVH
Thomas