Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Rasmus Sejs 05/12 2015 20:20
Hey alle.
Hvis man skal på ski i den kommende uge, hvor skal man så tage hen? ????
Jool 06/12 2015 10:48
Sv: Ski ferie nu
Hej
man skal kikke sig godt for såfremt man de næste 2 uger skal vælge sted for at løbe på ski, der kom for over en uge siden flere steder en rimelig mængde sne, men den sidste uge har det været mildt også i alperne så sneen er forsvundet flere steder, kik på steder hvor pisterne ligger over 2500 m se på de nattetemperaturer som har været de sidste dage, er der frost om natten banker de kunstsne på pisterne, som så forsvinder mere eller mindre i løbet af dagen, jeg tager selv til sølden om ca 2 uger og følger med på deres weebcam over området, det bør du også gøre hvis du har valgt dig et område, der skulle komme lidt sne i næste uge fra onsdag nogle steder, men lige nu ville jeg vælge sølden eller stubai her er der flest pistekilometer åben, Frankrig har jeg ikke rigtig fuldt med i, men den varmluftstrøm som for tiden banker ind over danmark fra Atlanten slår et sving ind over de franske alper, en god ven af mig som bor lidt syd for de franske alper, sendte mig på FB et billed hvor de havde særdeles lidt tøj på og skrev at det var særdeles varmt for årstiden, så lige nu ser det lidt sløjt ud de fleste steder efter min mening, men det kan selvfølgelig hurtig ændre sig, men der skal meget til før der bliver en god frostbund, giv lige et hint om hvad du vælger og skriv lidt om forholdene når du kommer frem
Jacob Ravn 08/12 2015 11:33
Pas på med Webcams, de kan snyde rigtig meget. De fleste er placeret ved de store centrale pister som næsten altid har sne pga snekanoner og prioritet fra liftselskabet. Som Jool rigtig skriver er der mange områder i Østrig som kæmper med at få nok sne på alle pister lige nu. Går man ind og kigger på webcams ser det egenlig meget fornuftigt ud, men de fleste steder angiver at kun ca 1/3 af pisterne er åbne - det er ikke meget.
Jool 08/12 2015 12:03
hej Jacob
Du har ret, var lige en tur rundt på webcam, tog også lige t kik på SkiWelt her fandt jeg et sted med webcam hvor der kun var en smal sti af kunstsne og ellers grønne marker med køer, men der var 110 pistekilometer åben ifølge deres hjemmeside ????? men de lover sne
Jacob Ravn 18/12 2015 11:51
110 km er stadig under halvdelen af de officielle 250 km. Det er muligt de lovede sne for en uge siden, men der er ikke kommet noget og der er heller ikke udsigt til det den næste uges tid. Der bliver pres på mellem jul og nytår når tyskerne vælter frem. Sölden og Obertauern ser dog mere fornuftige ud med et godt stykke over 50% åbent
Jool 18/12 2015 12:17
Hej
Kører til sølden søndag og bliver nytår over, her ser det rimeligt ud, meeeeen der bliver pres på sølden og obergurgel, når der er snemangel på de andre steder, Italien ser ikke for godt ud og som du skriver Jacob så ser det ikke ud til sne de næste mange dage, så lige på et webcam i westendorf talkasser her var der snesjab ved ca 1800 m og op til 11 grader søndag, så det bliver en grøn jul
Jens 19/12 2015 14:30
er netop vendt hjem fra Sölden; dejligt vejr (!), men også her er der for varmt. Til trods for en fantastisk indsats med snekanoner, så bliver løjperne isede over middag og det er næsten kun kunstsne. I weekenderne (og nu sikkert hele ugen pga højsæson) er der utroligt mange mennesker på løjperne da der kommer mennesker langvejs fra pga den dårlige snesituation generelt. Hvis jeg stod for at vælge NU om jeg skulle afsted eller ej (og skiløbet betød alt), så ville jeg vente og tage afsted senere - men er der bestilt overnatning så er det jo ikke en mulighed :-(
Beklager at jeg ikke kunne komme med mere positivt.
Jool 20/12 2015 08:34
hej JJR
ja du har ret, det er ikke 100% super forhold i sølden, men det er nok noget af det bedste i Østrig og Italien, der kommer sikkert mange mennesker udefra, men det gjorde der også sidste år, vi booker altid det samme sted et år frem når vi kører hjem, så er vi sikker på at have et sted året efter i julen, når man har fundet et godt og billigt sted så er det med at holde fast på stedet, det er altid svært at finde noget som er til at betale i sølden til rimelige penge, giver lige et rapport om et par dage god jul jool