Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Jonas Nakel 25/01 2008 00:14
Hej
Jeg skal prøve kræfter med Zell am See i år og har ingen kendskab til området. Dette gælder desværre også alle mine ski-venner og bekendte. Derfor ingen gode råd og tips til offpiste og powder hvis sneen tillader det. Og det kan jeg næsten ikke holde tanken ud om.
Er der nogen som kan være behjælpelige med dette?
Hilsen Jonas
Kasper Pedersen 25/01 2008 03:12
Sv: Offpiste
Hej Jonas, du er nødt til at fortælle hvad du spørger om :) Jeg kan ikke gætte mig til om det er teknikken bag hvordan man kører offpiste, eller hvor i Zell am See man finder offpisten, du spørger om..
Venligst
Kasper
Sattack 25/01 2008 08:20
Svaret er nemt :
Skilærer / bjergguide.
Man kan godt prøve sig frem i sikret områder, eller lige ved siden af pisten. Men det er altså den bedste vej at hyre en skilærer og få de gode råd on spot.
Ja det koster noget, men det betaler sig i form af forbedret teknik og dermed større selvtillid og glæde.
Du kan forberede dig mentalt ved at søge på youtube hvor der ligger lidt om teknik. Men stadig : Skilærer !!
Lasse H 25/01 2008 10:07
Ja, som jeg læser spørgsmålet er det ganske simpelt om der er MULIGHED for offpiste i Zell am Zee, ikke teknikken bag og bla bla. Har ikke selv været der endnu, men skal afsted om 14 dage, og kan derfor ikke bidrage med egne erfaringer nu. Men iflg. Uhrskov, Højmark etc, er der mulighed for offpiste især på Kitzsteinhorn. Hvor gode mulighederne er, ved jeg ikke, men forholdene afhænger som altid af vejret.
Jonas 25/01 2008 12:31
Ja Lasse H, du har ganske ret. Jeg har hverken brug for større selvtillid eller råd om teknik. Beklager hvis jeg har ladet jer forvilde.
Jeg søger blot råd fra alpinister og andre som kender området. Jeg ved godt det ikke just er noget nær Thule gletscheren jeg får at se, men taget de få råd på nettet samt de sparsomme pistekort man finder i betragtning, skulle der rent faktisk være lidt i sigte.
Jabse 25/01 2008 17:54
Hej Jonas
Det er altid fornuftig at tage en lokal bjergguide med på bjerget når man vil udforske et bjerg i Offpiste. Mit råd er derfor, bruge altid en bjergguide når man ikke selv kender til området i forvejen af flere oversager.
En bjergguide ved hvad man skal passe på under nedfarten som huller og klippestykker og andre gemte ting. Ud over det praktiske råd kan man også kan tage på lange offpiste ture i områder man af gode grunde ikke ville kunne forberede sig selv på via piste kortene. En guide kende alle de fede steder og kan samtidige undervise hvis der er behov for det.
Jeg kender ikke selv til Zell am See området, ud over at jeg har hørt, at stedet ikke byder på de store udfordringer på pisterne. Byen skulle være rigtig hyggelig. Ikke langt fra Zell an See ligger Kaprun som har kanon offpiste muligheder, og er der sne nok ligger der en meget lang rute ned på bagsiden af bjerget som dog kræver bjergguide da chancen for at køre i en spalte/hul er stor. + at man skal tilbage igen via taxa.
Jeg var i Kaprun sidste år med min ven og bjergguide Nicolaus Winterstein som er Østriger.
Han bor i området af Zell am See og kan bookes, mener han kan købes for ca. 200 Euro om dagen, måske kan i også leje ham på timebasis.
I kontakte ham enten via hans hjemmeside www.offpiste.at. Men I er også meget velkomme til at skrive til mig, så skal jeg kontakte ham for jer.
Under betalte timer med ham er man forsikret mod helikopterhjælp og sygetransport, men undersøg alt dette selv med ham. Kan ikke huske om man tegner dette som ekstra tillæg.
Vh
Jacob
Villén 25/01 2008 21:45
Hej Jacob
Tak for alle de gode råd. Jeg kunne aldrig finde på at bevæge mig ud i offpisten uden guide. Jeg har haft min tur med helikopter. Vil dog bare gerne gøre mit forarbejde ordenligt. Da jeg har arbejdet i Østrig både som guide og som bums, ved jeg som så mange andre, at guider også kun er forretningsfolk. Hvis du ikke specifikt beder om den fede tur ("Du ved, op bag ved, lige rundt om, og så lige der ovre bag ved") - ja så får du den sku ikke.
Jeg er født med ski på og ved, at guider, bumser og andet godtfolk som elsker powder, holder den tæt ind til kroppen. Det er få af de guidede ture, som jeg har været med på, hvor man bliver indfriet de gode hang og nedture. Det koster som regel at man bliver og slår sig ned og snakker med de rigtige. Det ved alle som har været bums. Det er først der, skiløb bliver rigtig sjovt.
Tak for linket til din ven. Det vil jeg helt sikkert give et forsøg