Jakob Sander Pedersen 28/09 2017 17:39

Hej Forum

Jeg har valgt at købe nogle ski nu hvor der er så gode tilbud her på siden. Men jeg er i tvivl om længden på de nye ski. Jeg er selv 188 cm og har fundet nogle på 174 cm. Ville det være helt i hegnet at købe, for har nemlig hørt noget om man skal købe skiene 10 cm kortere end man selv er.

Håber i kan hjælpe

Mvh Jakob

Kommentarer:
Der er i alt 3 svar i denne forumtråd.

Claus Madsen 29/09 2017 11:01

Sv: Nye ski

Hej Jakob

Jeg faldt lige over din tråd her i forummet og jeg vil rigtig gerne hjælpe med længden på ski. Jeg arbejder for Skisport og har dagligt ski i hænderne, så jeg vil gerne give mit bedste bud her.

Der er et UTAL af forskellige regler angående længde på ski. Personligt mener jeg ikke at ens egen højde har den helt store betydning på længden af ski, det har vægten til gengæld. Så reglen med de 10-15 cm er en ok tommelfinger regel, men ikke en jeg ville bruge. Samtidig afhænger længden også af hvilken type ski du skal bruge. Skal det være pisteski, allmountain ski, offpiste ski eller noget helt fjerde?

Vi har faktisk lavet en kort guide her:
https://www.skisport.dk/artikler/hvor-lange-skal-ski-vaere/

Men du må meget gerne skrive til os på shop@skisport.dk og beskrive om du kører på pisten, offpisten eller noget tredje, samt din vægt og niveau, så vil jeg gerne komme med et forslag på en længde.

Håber jeg og artiklen kunne hjælpe.
Mvh. Claus

Jan Spile 29/09 2017 13:53

Sv: Nye ski

Det er helt umuligt at råde dig om længde, når man ikke ved hvad du skal bruge skien til, hvor erfaren du er, hvordan du løber osv. Selv vejer jeg 67 kg og løber på en Allmountain ski på 176 cm, og en special slalom konkurrence ski på 165 cm. Jeg har efterhånden også 40 års ski erfaring, og når mindre rutinerde løbere prøver mine ski, synes de ofte de er for stive og for svære at dreje. Omvendt når jeg så prøver deres udstyr, så er det ofte slet ikke noget for mig, fordi jeg slet ikke får den respons fra skiene som mine egne ski giver. Synes i øvrigt at den guide Claus Madsen har lavet er rigtig fin.

Frederik 01/10 2017 05:36

Sv: Nye ski

Hej Jakob. Bare for, at understrege hvad Jan skriver, så har jeg fx. en Slalom ski på 165 cm og en offpist ski på 185 cm. Jeg er selv 178 cm og vejer i omegnen af 75-80 kg men det vigtigste er faktisk hvilken slags ski du vil have (hvad du vil bruge den til) og dit niveau.

En SL (slalom) ski til expert niveau vil fx. altid være omkring de 165 cm som udgangspunkt. En offpistski vil ofte skulle være en smule højere end dig selv, forudsat at du er god til at løbe på ski (hvilket du er hvis du har brug for et par offpist ski ;) ).

Den guide som Claus henviser til virker umiddelbart ikke helt hen i vejret, men prøv og giv os et bud på hvad dit niveau er og hvor du vil køre med skien (hvad du vil bruge den til ...).

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen