Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Henrik Oldenborg 26/09 2011 10:21
Jeg har kun stået på ski en gang i mit liv, og jeg kunne godt tænke mig at høre nogle af de erfarne skiløbere efter hvor henne i verden det er godt at starte ud med at stå på ski
Horst 03/10 2011 22:24
Sv: Nybegynder
Hej Henrik
Du har ikke brug for et stort skisportssted, vælg et lille med mange blå pister og brug pengene på skiskole. Og fortsæt også lidt med skiskole senere hen. Holdundervisning i starten og et par privattimer senere hen. Om skilærerne taler Dansk, tysk, engelsk, fransk eller kinesisk er efter min mening ligegyldig. Det fleste taler flere hovedsporg.
Brian har ret, folk er forskellig, men Wagrain er et godt valg syd på og Sälen/Kläppen-området er et godt området nord på.
Hyst
Erik Andersen 17/10 2011 15:38
Om man begynder på det ene eller andet giver vist samme resultat.. Min erfaring er så at det koster mere smerte at lære at stå på snowboard som ski.. Det kan så skyldes at jeg har stået meget på inliners siden jeg var barn..
Snowboard (Eller hashkælk som det hedder heromkring) lærte jeg på 3 dage i en alder af 31 år efter ihvertfald 10 år på ski... Kostede en del røv og knæ ture med div. mærker til følge (Sidst på sesonen under beton forhold)
Helt klart jeg ville tage nord på skiskole pga sproget og der er også rigtig mange danske skilære heroppe .. Ihvertfald de steder jeg har været
Mikael Fuglsang 18/10 2011 14:20
Hej Henrik
Har med interesse læst de forskellige svar på dit spørgsmål. Så chef for en skiskole er jeg meget glad for at alle er eninge om at jo mere undervisning jo bedre, men der er lige et par fif jeg synes du skal vide.
Først skiløb er en balance-sport, så du kan hjælpe din indlæring af ved at være i fysisk god for og hvad styr på din balance. Dermed mener jeg ikke at du skal kunne løbe et marathon eller være linedanser, men en god grund form, hvor du samtidig bruger lidt energi på at udfordre din balance.
I hovedtræk er ski balance fra side til side og snowboard er frem og tilbage, så rent bevægelsemæssigt er der ikke så mange sammenhænge. Vi er fra naturen bedre til at variere og holde balancen fra side til side, så for mange vil det være mere naturligt at starte på ski. Men at kunne stå på ski gør ikke en til mindre nybegynder på snowboard. Har man kørt på skateboard eller waveboard, hvor man bruger fodledet frem og tilbage til at styre og holde balance, vil snowboard falde en lettere end folk som ikke er vant til at bruge deres fodled til at holde balancen.
Valg af destination er en rigtig svært, jeg vil jo sige at du skal besøge min skiskole i Solheisen i Norge, men de fleste destinationer kan dække dine skimæssige behov som nybegynder. Så det kommer jo lidt an på hvilke andre interesser du vil have dække på din ferie og hvornår på året du vil rejse. Fest og fuld fart på afterski'en så er det nok ikke nord på du skal, er det tilgengæld ssmå hyggelig familie steder du søger. Vil du gerne en tur i vandland eller ud og bowler en aften?
Kom du som nybegynder til min skiskole vil jeg anbefale dig at tage 2 timer den første dag, før du prøver selv, 2 timer dag nummer to og så holder du fri fra skolen på 3. dagen, for der melder kroppens reaktion på at det er noget ny du er igangværende med, du er træt i musklerne og i virkeligheden ikke særlig modtagelig for læring. Dag 4, 5 og 6 er det 1-2 timer pr dag, det er ikke så vigtig om det er formiddag eller eftermiddag, det handler bare om at få stået en masse på ski og få sadt nogle øvelser til at bygge videre på den som man lære de 2 første dage.
Gruppe skiskole er også en mulighed, men udviklingen sker i gruppens tempo, så er der en der halter lidt efter vil hele gruppe blive begrænset, men det kan også være en fordel at være flere nybegynder sammren, så er det letter at få sig selv til at lave de mærkelige ting som instruktøren finder på.
Jeg håber du får en fantastisk oplevelse med at stå på ski, som ThomasDK antyder så er det noget man kan blive bidt af :-)
/mikael
Henrik Oldenborg 26/09 2011 10:24
Og så vil jeg egentlig gerne lige høre om man skal starte ud med snowboard eller almindelige ski først
Michael Larsen 26/09 2011 11:16
hej
Det kommer vel an på dit niveau efter 1 gang på ski.
Udgangspunktet må være, at du skal starte, der hvor de bedste skilærere er.
De er dygtige i Sverige - og de fleste af dem kan forstå dansk og tale tillempet dansk - så sprogbarrieren er elimineret.
I Østrig - Wagrain - gør man opmærksom på at det er danskernes foretrukne skiområde - hvorfor der nødvendigvis også må være danske/dansktalende skilærere.
Det bedste råd må under alle omstændigheder være at du skal på skiskole hver dag helst om formiddagen - så kan du prøve det nye du har lært om eftermiddagen. Men skiskole - skiskole - skiskole, så du lære alt fra grunden.
Ved ikke noget om snowboards, udover snowboardere ofte sidder midt på pisten til fare for sig selv og andre.
mhvmich
Henrik Oldenborg 26/09 2011 11:22
Hej, tak for svaret..
Jamen det kan da godt være det bliver en tur til sverige så, og så måske jeg skal holde mig fra snowboard, har ingen intentioner om at være til fare for nogen :)
Har du nogen ide om hvad det ca. koster at gå på skiskole hver dag, skal nok afsted i 7-10 dag?
Thomasdk 26/09 2011 12:44
Hej Henrik
Smager det - så koster det.
Skiskole er enten holdtræning eller privatlektioner. Privat er så meget bedre, dog går det fint at være 2 der deler en privatlærer.
Nu skriver du ikke hvor du bor, men i danmark er der 2 indendørs skicentre, hvor du kan træne skiteknik indendørs.
Det er vanvittig god træning, både teknisk og fysisk, og det giver lidt sved på panden hvis du ligger lidt energi i det. Min kæreste lærte faktisk at køre ski indendørs, dog skulle hun lige vænne sig til at sne er glat på en anden måde end et vådt tæppe på skibåndet, men så gik det stærkt.
En anden fordel er at du så også har styr på hvordan støvler skal sidde når de sidder rigtigt, og har du købt dine egne kan du køre dem lidt til på båndet.
Få dine egne støvler så snart du har råd, det er det bedste udstyr du kan købe til dig selv, udover din hjelm.
Hold dig fra tilbud fra venner og andre som tilbyder dig at lære at køre lige så elendigt på ski som dem selv, tag det i eget tempo og nyd det du lærer på skiskolen af folk som er uddannet i at lære fra sig.
Priser kan altid ses på destinationernes websider.
Aternativt kan du melde dig ind i en skiklub, de har gerne deres egne instruktører med.
Hav en rigtig god tur.
John Callesen 09/10 2011 13:23
Hej Henrik.
Har stået på ski i 25 år og oplevet rigtig mange som overvurderer sine egne evner.
Ligemeget hvor du tager hen, så tag privat undervisning og, frem for alt, vær ærlig om din "skistatus".Pengene til privat undervisning er godt givet ud.De har fuld fokus på dig og dine evner. Sverige/Norge har rigtig gode instruktører, som har fokus på dig og din sikkerhed. Du bør vælge en af de erfarne (lidt ældre) lokale instruktører (i særdelsehed hvis du tager syd på) Få lært dig tekniken, så kan du i løbet af kort tid nyde skiløb uden at blive træt og du undgår skader.
Go fornøjelse med værdens bedste tidsfordriv.
Mvh.
John
Morten Christensen 26/09 2011 14:27
Hej Henrik
Jeg har kun gode erfaringer fra Sverige.
Se evt. min side om vores turere, vi har nu været afsted 3 gange.
Hav en rigtig god tur...
Morten
Anders 09/10 2011 14:46
Jeg kan varmt anbefale at du tager skiundervisning hver dag. Prøv at kig på www.UCPA.dk der er rejsen med 23 timers undervisning hvilket giver dig et godt afsæt i dit videre skiliv.
Brian Lund 26/09 2011 16:26
Nu hvor der er nævnt "sprogbarriere" vil jeg da bare lige sige at jeg lærte at stå på ski af en Østriger så det hele foregik på tysk! Nu har jeg aldrig stået på ski i Sverige men har været på et par sommerferie ture rundt omkring hvor der har været svenske guider der har talt "tillempet dansk" - og nej tak! Så vil jeg altså hellere lære det af en tysker, for sådan halvt svensk halvt dansk er virkeligt svært at forstå, i hvert fald for mig.
Men i Østrig hvor jeg var på skiskole (i 4 dage á 4 timer) var der både Engelsk og Dansk-talende (og hollandsk) ski instruktører - havde jeg spurgt til det på ski skolen kunne jeg sikkert godt have fået en dansker. Men jeg havde hørt hjemmefra at man skulle gå efter en lokal, hvis man kan sproget.
Og jeg tror at på de fleste større destinationer vil det være muligt at finde engelsk eller endda dansk talende instruktører også! Så jeg tror ikke det er så super vigtigt om det bliver Sverige, Østrig eller et andet sted..?
Find en destination, så find ud af hvilke ski skoler der er (mange af dem har hjemmesider) og se om de har en instruktør du kan forstå.
Men du siger du har stået på ski en gang før, så >lidt< kan du vel køre?
Da jeg var af sted første gang var vi 2 der aldrig havde stået på ski før, vi havde begge bestilt én dags ski-skole á 4 timer, den anden droppede det efter 2 timer og gik direkte på rød piste(!) og jeg bestilte 3 dages skiskole mere... Så der er kæmpe forskel på folk - jeg vil helst have alt at vide inden jeg kaster mig ud i noget - så forstår jeg også hvad jeg gjorde forkert når jeg styrter.
Jeg mener iøvrigt at de 4x4 timer kostede mig omkring 100 euro.