Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Lars K 27/08 2012 23:29
Vi er en famile som har været i Flachau de sidste 4 år. Vi vil gerne prøve noget nyt og tænker på at prøve Mayrhofen. Er der nogen der kan fortælle om deres erfaringer med dette sted.
Hvordan er pisterne, lifterne, er der kø fra byen om morgenen, anbefaling af nogle lejligheder osv.
Pft
Lars
Brian Lund 28/08 2012 15:08
Sv: Mayrhofen
Ja vi har været i Zillertal 3 gange nu, dog kun en af gangene i Mayrhofen - men liftkortet gælder til alle områder i Zillertal!
Hvad kan jeg sige om skiområdet? Der er et lille område og et stort område som ikke hænger sammen (hver sin side af dalen).
Der er "Ahorn" området som ikke hænger sammen med de øvrige pister ved Mayrhofen, det er næsten kun store brede dejlige blå pister og så lige en rød ned til byen (den eneste der går ned til byen i hele Mayrhofen)!
Og så er der de øvrige områder på den anden side af dalen, her er udvalget af pister meget varieret, de røde pister er generelt brede og fine og de sorte er der ikke ret mange folk på, dejligt, undtaget Harakiri (stejleste i Østrig) som er proppet med folk der bare "skal" prøve den bakke, uanset om de har niveauet eller ej, men de andre sorte er lækre!! De blå som jeg kørte på her har dog generelt mange flade og smalle strækninger og kan bestemt IKKE anbefales hvis man kører på eller er sammen med nogen der kører på snowboard, ARGH!
Der er delvist rigtigt mange folk på det store område ved Mayrhofen, vi var der i uge 9 sidste år og stod flere gange i kø i rigtigt lang tid ved lifterne. Til gengæld er der også nogle af pisterne som ligger "langt ude" hvor der ikke er mange folk netop fordi de ligger så langt væk, men problemet er at når man skal enten ud eller hjem så kommer man forbi nogle knudepunkter = masser af folk!
De gange jeg har været med liften op til det store område har vi været der tidligt (max ½ timer efter åbning) og der har der ikke været kø, overhovedet! Dog har nogle af de andre sløve padder der kom op på bjerget senere fortalt at der var en del kø... Ned til dalen igen har jeg heller ikke oplevet den vilde kø, måske fordi jeg har taget "tidligt" ned, ved 15-15.30-tiden.
Området ved Zell am Ziller (20 min fra mayrhofen) synes jeg er noget bedre indrettet, bla. fordi der ofte er flere valgmuligheder og folk derfor er mere spredt over hele bjerget (de står ikke alle i kø samme sted)! Jeg tror også der er lidt flere folk i Mayrhofen end ved Zell... Og der er to lifte op/ned til dalen i stedet for kun én som i Mayrhofen.
Hintertux!! Dejligt sted, det er gletscher området i Zillertal, ikke helt så stort som de andre områder men jeg elsker det område! Store brede pister som dog generelt er noget stejlere end i resten af Zillertal. Der kan være en del folk, men jeg synes ikke køerne har været så voldsomme eller folkene har fyldt så meget på pisterne som de andre steder. Hvis vejret er for varmt er det altid godt at have muligheden at køre til Hintertux (30 minutter), her er der altid god sne, selv sidste i April (2011).
Mayrhofen er den største by i Zillertal og det er klart også derfor en del mere at lave i selve byen her end i de andre steder i dalen! Afterski, restauranter, shopping osv. - der er rimeligt godt udvalg i det meste!
Da vi var af sted sidste år arrangerede jeg selv alt, dvs. lejlighed og alt. Det kan man sagtens, men der var ikke voldsomt meget at spare i forhold til et rejsebureau, til gengæld er det fedt at have styr på alt selv hvis man er lidt kontrolfreak! ;)
Vi boede ved Gästehaus Bergblick (Jacob Moser Strasse 594) og det var en virkelig stor og flot lejlighed vi fik (med plads til 7) men den kostede også 14000 kr. Man kunne dog sagtens finde noget billigere andre steder, men det hele var booket ud da vi var lidt sent ude.
Pistekort:
http://ski3.intermaps.com/zillertal/index.asp?Lang=de&chn=zoom4&Reg=zmP4
Søge på lejligheder:
http://aww.zillertal.at/en/summer/search-book/list-accomodation/
Vi boede her:
http://www.mayrhofen.at/de/gaestehaus-bergblick
Mogens 28/08 2012 22:10
Hej Lars
Som Brian så fint om Zillertal og om Mayrhofen er det den største by i Zillertal med en rigtig hyggelig atmosfære centralt beliggende i Zillertaldalen. Jeg kender området (og resten af Zillertal) særdeles godt, da vi har en skilejlighed kun 10 min fra Mayrhofen.
Vi bruger slet ikke liften i Mayrhofen til at komme op i området men bruger i stedet Finkenbergliften (som også kun er 10 min væk fra vores lejlighed). Her er der ingen køer og I kan komme dertil med bus eller holde gratis på en stor P-plads og gå lige ind i æggeliften som fører jeg op på Penkenbjerget (samme bjerg som liften i Mayrhofen går til)
Vil man bo centralt i dalen er Mayrhofen absolut at foretrække pga charme/atmosfære og der er jo gratis transport med bus og tog på liftkortet til alle 640 km i Zillertal så mændgen af pister er enorm.
Du kan evt læse mere på vores hjemmeside:
Dorte 29/08 2012 09:41
Hej Lars vi har også været i Mayrhofen 3 gange alle i uge 7 , syntes ikke det har været slemt med kø. Vi har boet 3 forskellige steder i Hippach , i Mayrhofen og i Hollenzen altid i lejlighed. Syntes ikke det har været så dyrt under 7000 kr for 4-5 personer.Jeg har bare skrevet til turist bureauet i mayårhofen med de ønsker jeg havde, så sendte de nogle tilbud jeg kunne vælge imellem. Vil lige sige at kaltebbach/ fugen er også super fede områder som er et besøg værd.