Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Morten Kjølhede Møller 03/12 2009 08:34
Hej Allesammen.
Min kæreste og jeg skal et smut til Livigno fra den 15/12 - 23/12. Planen er at køre gennem Tyskland til hvor A7 slutter ved Füssen, herfra gennem Fern Pass til Zernez og videre til Livigno. Er der nogen der har erfaringer med denne rute? Har hørt den kan være svær hvis vejret er dårligt. Kan Fern Pass så være lukket?
Vi skal bo på Hotel St. Michael, noget der har erfaringer med dette hotel? www.stmichael.it
Er ved at glæde mig til en super juleskiferie :)
Mvh. Morten
Morten Kjølhede Møller 10/12 2009 10:48
Sv: Livigno uge 52/53 2009
Hej Igen.
Skal man have pas foto med til liftkort i Livigno?
mvh. Morten
Helene 10/12 2009 12:07
nej, de har et genbrugssystem hvor du betaler et depositum som du får igen når du afleverer det elektroniske kort. God tur, det er et super superterræn, men som en anden skrev, hold øje med åbingstiderne i tunnelen. De vender nemlig trafikken på nogle tidspunkter og der kan VIRKELIG være lang kø.
De er meget behjælpsomme på hotellet når man skal køre hjem, men bemærk at mange tankstationer først åbner kl 7 eller 8 om lørdagen, så husk at tank op fredag aften, der er langt til den første tank på den anden side af tunnelen (altså når I skal hjem igen). Vi plejer at køre omkring 6. - 6.30 fra Livigno og på "vores" hotel laver de specielt tidlig morgenmad på "skiftedagen". Et andet godt råd - de Schweiz`iske toldere er MEGET strikse, så lad være at blive fristet til at tage for meget med, det er jo et toldfrit område man kører fra.
Morten Kjølhede Møller 03/12 2009 19:54
Hej.
Mange tak for jeres råd. Tror det ender med vi tager Fern Pass på vejen ned og er det noget lort så tager vi toget hjem. Glæder mig super meget til at komme på ski.
God skisæson til jer.
Morten
Helene 10/12 2009 12:42
hej igen, vi kører forøvrigt altid over Fernpass (snekæder og sikkerhedsvest er obligatorisk i Østrig så husk at have det med i bagagerummet) og fra Fernpass tager vi motorvejen mod Imst videre til Landeck hvor vi holder til venstre og følger skiltene mod Schweiz (tunnel udenom byen), på den anden side af Landeck følger vi skiltene mod St. Mouritz og drejer af mod Ligvigno i en lille by jeg ikke kan huske navnet på, men der står "Livigno 25 km". Det er en hurtig og ikke særlig trafikeret vej, og man sparer både Vignette i Schweiz og udgifter til biltog. Der er næsten præcis 100 km fra Landeck til Livigno.
Henrik 03/12 2009 09:03
Hej Morten,
Jeg har kørt strækningen nogen gange både om vinteren og om sommeren. Det har alle gange været lidt af en prøvelse. Trafikmængden hen over "fernpass" kan være ret så voldsom og der er jo ikke ligefrem tale om en motorvej. Med hensyn til hvorvidt ruten kan være lukket på grund af sne, ved jeg ikke, men da der jo er tale om et "pass" så tror jeg nu nok man bestræber sig på at holde det åbent. Der var ingen problemer i uge 7 i år, trods det der lå temmelig meget sne.
Jeg ville i dit sted køre i rigtig god tid så der er plads til at sidde i kø eller køre igennem Schweiz, hvor den sidste del af turen går med biltog fra Klosters til Sagliains/Susch(Dette er blot et par kilometer før Zernez). Jeg skal selv til Livigno i uge 7 og da går turen igennem Schweiz.
Mvh, Henrik
Jørgen 03/12 2009 10:00
Hej morten
jeg har kørt den vej masser af gange, når jeg skulle til sölden eller livigno, også når der har våret dårlig vejr, passet er altid åben og trafikken er ikke værer her end andre steder når det er lørdag og alle skal ud eller hjem, jeg kører selv turen den 26.12.o9 til sölden.
PS. jeg gør det når jeg kommer memingen at jeg vurder vejret er det sne så kører jeg, men er der fare for islag ( et god kendetegn er, ingen sne på vejen eller marker, men det er begyndt at små regne, skyerne er ikke rigtig mørke og temperaturen falder, så er der islag på vej) er det tilfældet så kører jeg ikke over fernpass, men ind over münchenn hvis jeg skal til sölden (drej i memmingen det er 40 km længere end hvis du havde kørt direkte münchenn fra danmark) til livigno kører jeg over schweiz) god tur jørgen
Morten Kjølhede Møller 03/12 2009 10:09
Okay men skal man så købe vignette til Schweiz hjemmefra, eller kan man gøre det inden man kører ind i Schweiz?
For det er kun hvis vejret er dårligt at vi vælger Schweiz. Vi skal ikke på ski den første dag dernede så vi har ikke rigtig noget vi skal nå. Regner med at køre fra Danmark ved midnatstid den 15/12 og så er der vel 14-16 timer alt afhængigt af føret.
Til Østrig undgår man jo vignette ved at lade være med at køre på motorvejen mellem Imst og Landeck og i stedet benytte den alm. hovedvej.
Jørgen 03/12 2009 12:16
hej
nej den kan købes ved grænsen, da den gælder for et helt år er den lidt dyr ca 200 dkk mener jeg. jeg kan ikke huske om den følger kalender året
ved du at der er gratis skipas i livigno indtil den 26.12.09. det er dog kun de hoteller og private som er medlem af en bestemt sammenslutning, men prøv at gå ind på livignoes website der kan du læse om de sam giver gratis skipas
hilsen jørgen
Morten Kjølhede Møller 03/12 2009 12:39
Hej Jørgen.
Ja jeg er klar over gratis skipass, hvilket er den primære grund til vi prøver Livigno :) det er jo lækkert ikke at skulle betale for det.
Ok så kan det være det bliver Schweiz hvis vejret er meget dårligt.
God skiferie til dig :)
hilsen morten
Marklund 03/12 2009 15:09
Hej
Jeg kører selv til Livigno d.16 dec. og kan klart anbefale turen over Klosters i Schweiz, du slipper for en del bjergkørsel og er et dejligt afbræk på turen. Husk at tage åbningstiderne på tunnelen ind til Livigno med i jeres planlægning
Kender ikke hotellet, men har været i Livigno 10 gange og bliver ved med at komme tilbage....så rigtig god tur !
Mvh
Marklund
Michael Larsen 03/12 2009 15:39
Hej
Fernpass er særdeles trafikeret og en hovedfærdselsåre mellem Tyskland og Østrig, bla. kører der lokal bustrafik. Derfor kan man være rimelig sikker på at vejvæsenerne holder passet og vejen fri konstant.
Turen i biltoget kan anbefales, det koster lidt, og første tur er vist omkring 0500 om morgenen. Man kan betale med kort.
Tunnelen ind i Livigno har forskellige åbningstider, men personalet har ofte åbnet før tid, hvis der er mange biler uden for (lørdage). Husk kontanter til tunnelbetalingen, returbillet er vist omkring 25 euro.
Michael Larsen