La Rosiére

Henrik Andersen 03/11 2014 09:12

Er der nogle herude der kende til dette sted. Hvis man læser om det, kan man som alle mulige andre steder, læse både godt og skidt, meget afhænger jo af om man har været der er år med godt vejr/go sne eller ej. Det jeg har læst mig til er, at der er mange langsomme lifte og især mange slæbelifte. Det samme gælder hvis man skal til Italiensiden så er det vist en lang slæbelift. Pisterns skulle også have en tengens til at blive isede på grund af de er sydvendte og derfor får meget sol samtidig med at der er meget vind.

Grund til jeg alligevel overvejer er, at vi er en familie der skal afsted som har forskellige behov. Der er 2 små børn, hvoraf den ene skal stå på ski (5 ½ år). Så er der er par bedsteforældre med som ikke står på ski, men godt vil gå gode ture med det lille barn (3 ½ år). Vi vi vil gerne bo tæt på pisten gerne ski in /out. Og det er der mulighed for her. Er der nogle der har gode alternativer, helst Italien eller Frankrig. Kender Livigno og Val d'isere rigtig godt, så dem behøver I ikke at forslå. Det er nemlig godt byer at gå rund i. Skiområdet er dog klasser bedre i Val d'isere end Livigno.

Jeg hader dog slæbelifte, ( hvem gør ikke det :-) ).

Kommentarer:
Der er i alt 14 svar i denne forumtråd.

Michael Larsen 03/11 2014 10:06

Sv: La Rosiére

Hej Henrik

Jeg har skrevet nogle gange om La Rosiere. Ja - der er slæbelifte, men jeg har stort set kun benyttet 1 slæbelift. Den slæbelift, som transporterer Jer til Italien tager ca 20 minutter og er lang, men der er en fantastisk udsigt til Mont Blanc. Denne slæbelift er vel det eneste minus ved området.De øvrige slæbelifte er placeret på pister, hvor der også er stolelifte. Dette gælder både for Frankrig og Italien, som skiområdet ved La Rosiere dækker (San Bernardo).
I uge 3 - 4 - og 5 har der ikke været problemer med isede pister.
Se mit nedenstående indlæg om La Rosiere:
Andre, der læser Forum på skisport, vil sikkert være trætte af at læse mine indlæg, da jeg stort set altid nævner eller fremhæver La Rosiere i Frankrig.
Køreturen til La Rosiere er ganske vist lidt længere end til de østrigske destinationer, 3-5 timer, og det er jeg også lidt træt af, meeeen de sidste par gange har vi overnattet i Annecy, hvor vi fik hotellejlighed til 4 personer for 1050 kr. Derfra er der 2 timers kørsel til La Rosiere.
La Rosiere er beliggende i 1850 højde og meget snesikker. Det er en skisportsby, hvor man med held har bygget i Savoie-stilen, hvilket betyder træhuse( også lejlighedskomplekserne) som passer godt til terrænet. Jeg har boet i bydelen Les Euchert i Balcons de La Rosiere og jeg har bestilt lejligheden gennem www.ski-france.com, et tysk bureau, hvis hjemmeside er på dansk. Ski-france giver rabat på lejligheden, hvis I bestiller liftkort gennem bureauet. Liftkorten koster ca 200 euro.
Lejlighederne er nærmest skandinavisk udstyret med alt der skal bruges for at kunne lave maden selv, og i 5 personers lejlighederne er der god plads. Der betales ikke tom-sengsgebyr.
Såfremt I booker i Les Balcons, så får i ski in/out og 6-personer lift op i terrænet 60 meter (på ski)fra lejlighedsdøren
Skiområdet hedder San Bernardo (150 km pister) og dækker både Frankrig og Italien, I passerer således grænsen når I sætter kursen mod La Thuile i Italien. I Frankrig er de nærmeste pister blå/røde og i Italien er de røde pister særdeles lette og velpræparerede at køre på.

I La Rosiere/Les Euchert er der både supermarkeder, indkøb i øvrigt, udlejning af udstyr og restauranter/barer og i terrænet også rigeligt med "vandhuller"

Se i øvrigt destination beskrevet her på skisport.dk

mvh
Michael

Brian Jensen 03/11 2014 11:36

Hej Henrik.
Vi var i La Rosiere i 2013(uge 10) med vores datter (13år). Vi havde en rigtig god ferie med Trier Ski og havde lejet en lejlighed (Le McKinley)som ligger lige ved pisten. Lejlighed og mad var ok, men skiløbet var rigtig godt. Dog blæste det en del og dermed var det også koldt, men sneen var rigtig god. Området er overskueligt og lift kø oplevede vi ikke. Turen til Italien er rigtig god, vi blev advaret om den lange slæbelift, men den var overhovedet ikke et problem og som Michael skriver er det en smuk tur derovre og sneen var endnu bedre (samt maden)...så faktisk tog vi derover 5 dage ud af 7 :-)
Byen er hyggelig, men når du har "ikke skifolk" med vil jeg altså nok overveje at tage til noget større!
Vi kørte til La Rosiere men som altid tog vi en overnatning (Mercure Hotel Offenburg am Messeplatz) som kostede 433 kr. så var turen om lørdagen meget nemmere og vi oplevede kun kø da vi kom til Frankrig og La Rosiere ligger først når man skal af motorvejen.

God tur. Vi har i år valgt Gerlos i Østrig :-)

Henrik 03/11 2014 15:52

Tak for svar. Nu har jeg bestilt på Le McKinley I La Rosiere. Det skulle ikke være luksuslejligheder i forhold til nogle andre man kan få, men de skulle ligge rigtig godt. Så hvis vejret er med os, så er der jo rigtig godt mange steder. Jeg har vægtet det med beliggenheden tæt på pisten højt. Jeg er klar over at byen ikke helt kan måle sig med Val d'isere som egentlig var vores første prioritet.

Uffe 04/11 2014 11:26

Vær lidt glad for slæbelifterne, da der måske vil være dage, hvor stolelifterne ellers er lukkede pga for meget blæst. Positivt er også, at man over middag stadig kan finde en piste, som ingen har kørt på endnu. Tager for 3.gang til la Rosierre i uge 4 og bor for 3. gang på McKinley, da det ikke kan være lettere at komme til og fra pisterne. Derudover behøver man ikke være nervøs for halvberusede englændere og brovtende tyskere. Stort set er der kun mange på pisterne, når franskmænd og italienere har fri lørdag eftermiddag og søndag, og i forhold til så mange andre steder består en liftkø i la Rosierre af højst 4 pers, og selv om du holder kaffepause i 20 plusgrader, ja så er pisterne stadig OK at køre på. Ellers kan man jo køre sydside i Frankrig om formidagen - køre til Italien og spise frokost og så køre der om eftermiddagen.Rigtig god fornøjelse!!!

Henrik 05/11 2014 12:59

Det lyder godt Uffe. Så kan du nok også svare på om det er et sted med meget larm, f.eks. om der er afterski i restauranten eller hvad der nu er (McKinley). Jeg tænker også på, at når nu McKinley ligger så tæt på pisten er der så afterski lige hos naboen. Som du kan høre er jeg ikke til afterski.

Brian Jensen 05/11 2014 16:54

Hej

Der er meget lidt afterski hos McKinley, det var mere kaffe hygge og nyde solen da vi var der. Ingen larm overhovedet, kun pistemaskiner kl. 04:00 :-)

Uffe 05/11 2014 17:22

Hej Henrik! jeg har "samme passion" som dig hvad afterski angår, så vær rolig - ingen afterskilarm på McKinley og heller ikke i naboområdet. Der er for det meste meget roligt i den ende af byen

Henrik 06/11 2014 13:54

Ved I om der er gratis børnelifte nede i byen. Jeg ved fra Val d'isere at der er de små lifte ned i byen gratis. Mener det er den som hedde village. Men har La Rosiere også det.

Uffe 07/11 2014 08:57

Der er en barnelift lige til venstre for McKinley, og jeg vil tro, at den er gratis, og lidt til højre er der en let grøn piste. Der er også en blå bred bouluvardnedkørsel fra liften ved McKinley

Brian Jensen 19/03 2015 12:18

Hej Henrik

Hvordan gik turen?

Henrik 19/03 2015 14:39

Den gik fint, om end det var lidt blæsende. Det er sjællendt at der går sådan en god lang relativt overkommelig bakke lige ned til byen og faktisk lige ned til hotellet. Gode lejligheder, men det er den madmæssige dyreste by jeg har været i, den slår selv Val d'isere.

Lone Pedersen 29/03 2015 15:22

Hej Henrik
Det forbavser mig at læse, at du skriver, at priserne i La Rosiere er høje, faktisk højere end i Val d'Isere. Nu har jeg aldrig været i Val d'Isere bl.a. fordi jeg troede, det var for mondænt, lækkert, men urimelig dyrt! Det er måske ikke sandt. Vi var i La Rosiere i 2014 og synes priserne var yderst rimelige fx væsentlig bedre end i Avoriaz og Valmorel. Vi synes priserne i Valmorel, hvor vi også var i 2014, er blevet alt for høje(Avoriaz er jo et meget stort område og dermed forventet at priserne er høje, mens Valmorel/Francois Longchamp kun er på samlet ca. 150 km piste). Jeg har ikke været alle steder - langt fra, men mit indtryk er, at Frankrig er dyrest, dernæst Italien og så Østrig.

Henrik 29/03 2015 16:32

Det kommer jo nok an på hvad man har set på. Men jeg kan da nævnt nogle eksempler. Økologiske løg over 7 euro pr kg. Det er altså over 50 kr kiloet. Skåret speck og skinker, 45 euro pr. kg. Det er stadig billigere end i dk, men i val d'isere kostede det generelt ikke over 40. Hakket småkød hos slagteren, som i øvrigt kun have 3-4 slags kød, 20 euro.

Når men det skal nu ikke komme an på det. vi boede rigtigt godt og vejeret var OK og pisterne fine, så kan man jo lade økologien på løgene være og købe de almindelige til ca. 1 euro kiloet :-)

Men rigtigt Val d'isere er generelt dyr, ikke lige der man køber skiudstyr, hvis man kan købe det andre steder.

Lone Pedersen 30/03 2015 08:46

Hej igen
Det jeg husker og bider mærke i er prisniveauet på cafeer og restauranter i terræn og by. Når vi er på skiferie bor vi helst i lejlighed, hvor min mand står for madlavning og indkøb af madvarer i det lokale supermarked. Han har ikke brokket sig over priserne. Men 7 euro for et kg løg lyder da dyrt også selv om det er økologisk. Vi spiser morgenmad i lejlighed og laver aftensmad halvdelen af tiden, resten af måltiderne køber vi ude. Altid frokost på ruten for ikke at spilde tid med at tage tilbage til lejligheden. Tanken om at tage en madpakke med, bliver altid ved tanken. Sjældent nøjes vi med en sandwich købt hos bageren og ofte spiser vi på restaurant midt på dagen.
Skiudstyr synes jeg ofte virker dyrt på skisportsteder og har en fornemmelse af, at priserne i DK er fordelagtige, men måske har de noget bedre og mere lækkert udstyr i udlandet.
Helt enig - det vigtigste på skituren - er sneen, pistene, solen og den blå himmel, naturen, smilet fra øre til øre, glæden ved at være ude en hel dag, en ledig liggestol med smuk udsigt, når solen skinner, en jägerte, glühwein, cafe latte eller kold øl ved afterski og et-to glas god rødvin om aftenen i gode venner og familiens selskab - så bliver det ikke bedre! Åh jeg glæder mig allerede til sæson 2016.

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen