Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Arne Laursen 08/11 2011 16:32
Vi overvejer at bestille en kør-selv ferie til Livigno i uge 5-2012.
Vi skal i så fald køre fra Sjælland. Er der nogle anbefalinger vedr. turen derned?
Er den for lang? Skal man tage et biltog?
Alle erfaringer læses gerne.
Arne Laursen 13/11 2011 16:23
Sv: kør-selv til Livigno?
Hej Søren.
Vi satser på at det er det vi skal.
Kan du give mig et lille rute overblik med de vigtigste waypoints der ned af?
På forhånd tak.
Arne
Michael Larsen 08/11 2011 17:13
Hej.
Jeg har kørt turen flere gange, både med og uden biltog - altså biltoget fra Klosters til Engadin - som er turen gennem bjerget, afgang tidligst kl. 0520. Jeg kører altid om natten, sådan ca. mellem 18 og 20 en fredag aften fra Kbh. Så passer det med det første tog lørdag morgen. Turen tager ca 25 min. Så er I næsten fremme ved tunnelen ind til Livigno. Vær der før 8, så kommer I igennem først, ellers er tunnelen primært åben for hjemkørsel i de tidlige formiddagstimer. Tjek lige livigno.eu hjemmeside Munt la Schera. Og det koster ca 25 euro - i kontanter - for en retur til denne tunnel. Selvom det fremgår at den kun er åben ud af Livigno, så er jeg altid kommet igennem før 8.
Turen samlet til Livigno tager fra landegrænsen 12-13 timer og i dieselbil kan det anbefales pengemæssigt. Det giver også mulighed for at proviantere billig vin, øl og sodavand i grænsebutikkerne, der som regel har åbent til kl 22.
I Tyskland foretrækker jeg turen ad autobahn 7 og videre mod Vaduz i Lichtenstein - motorvej 96 - og ind i Schweiz, og så biltoget, ca 30 euro.
Alternativt turen ad A7 til Füssen og ind i Østrig ved Fernpass, videre over Imst, Landeck og Nauders og frem til tunnelen.
Helst 2 chauffører og skift hver 2. time.
Og prøv så at søge på Livigno på denne tråd om skirejser, der er rigtig mange indlæg om turen derned. Men ellers god tur, det er et dejligt overskueligt område - og toldfrit.
Jimmy 08/11 2011 17:59
Først vil jeg sige at Livigno er et super fedt sted.
Vi kørte derned over julen og turen var ikke særlig behagelig pga snevejr og dårligt føre stort set hele vejen.
Vi kørte også med det særligt biltog (pga vejret) igennem et bjerg i nærheden dernede, og det var dyrt, synes jeg. Herudover havde vi også valgt overnatning undervejs, og der var lidt for meget bjergkørsel til sidst. Så alt i alt vil vi ikke køre den tur igen, mest pga. føret og den relativt store afstand.
Men mange andre har kørt turen uden problemer, og måske er jeg lidt sart?
Hilsen
Jimmy
Johnc 08/11 2011 19:06
Hej.
Kører hvert år til Italien(Val Gardena) i uge 10. Vi tager det i et hug ved at køre aften/nat.(er flere til at køre). Har en gang besøgt Livigno for flere år siden. Kørte nord ruten op. "Spændende" tur. Tog syd ruten hjem. Den er lidt længere men hurtigere og fremfor alt mere behagelig.
Et alternativ kunne være fly til enten Innsbruck eller Milano/Bergamo. Herfra er der ca. 2 t. transport til Livigno. Har du selv booket hotel, er det evt. muligt at de kan afhente i lufthavn, alt. organisere det for jer.
Go tur.
Mvh.
John C
Arne Laursen 09/11 2011 10:20
@ johnc.
Hej John.
Vi har stortset lagt os fast på at køre.
Kunne du lokkes til at beskrive de to ruter lidt nærmere? Altså i hovedtræk.
Jeg har fundet dette biltog:
http://www.rhb.ch/Autoverlad.63.0.html
Er det det rigtige?
På forhånd tusind tak for svar.
Johnc 09/11 2011 11:45
Hej Arne.
"nord" ruten gik den anbefalede vej via A7 gennem tyskland og videre til Reutte - Imst - Landeck og herfra gennem schweiz. Denne rute kan være lidt besværlige afhængit af vejr.
"syd" ruten som jeg kalder den går via München-Innsbruck-Bolzano-Bormio og herfra til Livignio. Ca. 200 km længere men du undgår passene på de mindre veje i Østrig og Schweitz. Du kan afkorte distance ved at køre øst om München og den vej til Imst/Landeck i Østrig. Da skal du over Rechenpass og til Bormio via Merano. MEGET smuk om sommeren, knap så spændende om vinteren og kan være lukket. HUSK snekæder og tæpper i bilen. (Kæder er obligatorisk)NB. Har ikke været i Livignio siden 2001, men kender andre som altid køre "syd" ruten. Selv foretrækker jeg Val- Gardena eller Folgarida (Madonna di Campiglio)
Ønsker Jer en rigtig go ferie.
Mvh
JohnC
Søren Vestergaard 09/11 2011 22:30
Hej Arne .Jeg har taget toget fra Klosters i Schweiz en gang. Kør ned gennem Tyskland og ind i Østrig ved Bregenz .Jeg mener togbanen hedder Vereina bergbahn(har en udemærket hjemmeside) Togene kører i pendulfart og er en spændende oplevelse.Fik denne rute anbefalet som den nemmeste pga tvivl om de stejle bjergpas man ellers skal passer(Fluela pas). Husk attjekke indkørsels tidspunkt gennem den sidte tunnel inden Livigno, den er ensrettet.alt i alt en spændende tur uden det helt vilde bjergkørsel. Og glæd jer , det er et fedt sted. Mvh Søren