Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Thoms 19/10 2011 22:30
Hej
Jeg overvejer at købe nogle ski, måske brugte. Står mest alpin højde 182 vægt ca 90 kg.
Håber der er nogen som kan give mig nogle gode råd.
Jens
Jannick Mortensen 19/10 2011 22:35
Sv: Køb af ski
Hvis du vil købe nye, så prøv at se på Sport-conrad.
Det er et tysk firma, gode priser og hurtig levering.
Kristensen 19/10 2011 23:15
Hej Thoms,
Jeg har et par Dynastar speed course 178, fra 08 mener jeg.
Du kan kontakte mig på christofferfk @ gmail.com hvis det har interesse.
Mvh
Christoffer
Thomasdk 20/10 2011 09:51
Hej Thoms
Det er så ca lige nu du skal tage en dyb indånding så du ender med de rigtige ski, og ikke bare den rigtige pris og farve. Husk at før du køber ski, er det vigtigste du kan købe gode støvler der sidder perfekt, ellers får du alligevel ikke optimal udnyttelse af skien.
Inden du køber ski så prøv at finde ud af hvad du overhovedet er til af alpinskiløb, man køber ikke bare en pisteski og bliver glad for den, der er meget stor forskel.
Nogle er til at cruise lidt af hvert og er mest til all mountain, andre er til fine pister. Her er der igen både lige fra kortsving til flat out raceski.
Som andre skriver herinde, man prøvekører altid en bil før man køber.
Det bedste du kan gøre for dig selv, er at prøve nogle forskellige på et udlejningsted, eller tag med på en "skitest" som flere danske firmaer afholder her i i uge 42 til 47. Der er vildt stor forskel på ski. Så det sidste du skal er at lade dig råde, af en som står og skal af med en ski.
Når du iøvrigt søger råd, kan det være en fordel at skrive hvor rutineret man er. Hvis du ikke har lært at carve rigtigt altså hvor du står rigtigt på klingen af skien, men bare skrider sidelæns i svingene, udnytter du jo ikke skiens egenskaber alligevel. Du bliver bare træt ibenene og styrter.
Hvis du ikke er 100% sikker på hvad det betyder at carve, så se denne video med Darren Turner, han demonstrerer meget tydeligt hvordan skien bøjer. Dernæst viser han også forskellen på at carve og skride rundt.
http://www.youtube.com/watch?v=IcGaXRQ7l4Q
Han kører kortsving i denne video som jeg eks selv kan lide det, og hans skiløbestil minder meget om min egen.
(Dvs inde i mit hovede kører jeg sådan)
Derfor valgte jeg en SL ski, med Titanium i så den også er stabil i højere fart nedad. Men jeg opdagede det først da jeg virkeligt stod på en lejet SL ski, at det var den skitype jeg var i øjeblikket, noget sagde bare bang og så virkede det hele for mig.
Det er jo så ingen hemmelighed for den opmærksomme læser, at jeg havde det ganske vanskeligt på ski med en stor drejeradius, når jeg skulle øve mig på kortving i lavere hastighed. Uanset hvad jeg gjorde endte jeg med for høj fart, fordi jeg lærte ret tidligt at køre på kanten. Den kombination tvang mig til at skride som han viser på videoen, dvs at jeg med de forkerte ski blev tvunget til at køre fuldstændigt forkert, med tab af kontrol til følge.
Det er nemmere - for egen regning - at få kortsvingski til at køre hurtigt ligeud, end at bøje/dreje en storslalomski ind i et hidsigt drej.
Så havde jeg købt de forkerte havde jeg bare endt som en meget fustreret fætter der havde opgivet skiløb, fordi de gør fuldstændigt som de er designet til, ikke som man tænker de vil ud fra farven og en salgsbeskrivelse.
Så skriv evt lidt mere om dig selv, dit niveau, og hvad og hvordan du kan lide at køre. Så kan andre zoome ind på dit skiløb, og fortælle hvad de syntes.