Kiteskiing

Thomas Moltsen 17/11 2011 20:23

Så er der forhåbentlig ikke længe til, at der her hjemme ligger en halv meter sne rundt omkring på markerne!

I den forbindelse, vil jeg meget gerne fra folk, der har erfaringer med.. kiteskiing.. Jeg er alpininstruktør og har sammenlagt over 50 uger på ski - men har til gengæld aldrig rørt en kite. Kræver det at man tager et kursus? Hvor kan sådan et findes i Skandinavien?

Hvad har i brugt af kites.. Hvor store skal de være og hvilke egenskaber skal de besidde?

Kan det lade sig at gøre her hjemme på en mark, eller skal man nordpå og finde sig en stor sø? Hvad er der af krav til sneen? Kan det lade sig at gøre i powder?

Glæder mig til at høre fra jer og håber i har nogle vilde planer for sæsonen - det har jeg!

Kommentarer:
Der er i alt 1 svar i denne forumtråd.

Jacob Nielsen 18/11 2011 13:03

Sv: Kiteskiing

Hej Thomas

Ja, forhåbentlig kommer der snart en masse sne, så vi kan komme ud med drager og ski igen.
Over alt i Danmark findes der masse-vis af velegnede marker og sports-anlæg, som er fine at køre på. Det du skal kigge efter, er et forholdsvist fladt/jævnt område, hvor vinden videst muligt har fri adgang. Den største hindring for snow-kiting (næst-efter manglende sne og vind selvfølgelig) er, hvis vinden bliver turbulent, f.eks. ved at passere hen over træer eller høje bakker.

Hvad sneen angår, så skal der naturligvis være nok til, at du kan køre uden at skrabe skiene på underlaget. Dvs. at på en mark kræves der typisk en del mere sne end på et idræts-anlæg med græs. - Et godt råd er at bruge dine gamle udtjente ski, hvis du er usikker på, om der er sne nok.
Ellers gælder der generelt ret meget de samme krav til sneen, som når du kører i et let skrånende off-piste terræn. Blød og frisk sne er at foretrække - men for meget af det vil bremse dig og besværliggøre skiløbet.

Hvad drage-udstyret angår skal du helt klart starte med en ældre og billigere drage. Størrelsen på dragen afhænger - ligesom ved almindelig kitesurfing - af forholdene, dvs. vinden og sneen, samt terrænet.
Personligt har jeg altid mine fire gamle drager med ud på hhv. 6,8,12 og 16 kvm.
At snow-kite er faktisk en rigtig fin måde at komme i gang med kite-surfing på, da det faktisk er lettere at snow-kite, ganske enkelt fordi du ikke kæmper så meget med balancen på skiene, som den tilsvarende balance på boardet i vandet. (Du synker ikke i og skal derfor ikke op og plane igen, før du kommer i gang.)

Du skal dog til at starte med tage dig god tid til at lære at flyve dragen, inden du tager skiene på også - helt ligesom, når man lærer at kitesurfe om sommeren. - Her kan en kite-surfing instruktør naturligvis være en stor hjælp. En dags instruktion burde være tilstrækkelig til at komme i gang.

HUSK: Husk dog, at snow-kiting ikke er helt ufarligt - heller ikke for andre, som er i nærheden af dig - og især ikke, når du er nybegynder. Det er vigtigt at sætte sig ind i, hvad farerne er, og hvordan man håndterer og begrænser dem.
- Generelt: Linerne er klart de farligste, og du må aldrig (før du er erfaren og har helt styr på dragen) køre ind 'foran' andre, så du har mindre end 50-60 m. hen til dem. ('Foran' = at vinden vil trække dig og dragen i retning af dem.)
Når linerne kommer susende igennem luften, er de som skarpe knive, der nemt tager et øre af, hvis du rammer andre uheldigt med dem!
Du skal desuden altid tage ud med mindst én anden person, så du har en hjælper til at starte dragen, når du lander den i sneen... Denne hjælper skal også være en, som ved, hvad det handler om, så vedkommende ikke kommer galt afsted med linerne under håndteringen af dragen.

Tag evt. kig på kitesurferen.dk for at finde ud af, hvor folk tager hen og snow-kiter. På det site vil du også kunne komme i kontakt med kompetente instruktører - både til snow-kiting og til kite-surfing.

Vh. Jacob Nielsen

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen