Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Christian Slot Munk 09/09 2013 12:41
Hej
Min kammerat og jeg har været så heldige at måtte tage på skitur i en forlænget weekend i uge 51 (den 18.-22.december)
Kan det gøres, inkl. transport og liftkort, evt halv pension for 2.500 kr. pr. snude, eller er det helt overdrevet at tro?
Christian Slot Munk 09/09 2013 12:42
Sv: Kan en skitur til syden klares for 2.500 kr.?
Og hvad vil det egentlig koste i brændstof (ca.) at køre til Val Thorens / Sölden / Bad Gestein eller lign.?
Hyst 09/09 2013 14:15
Prøv bumseforumet - de kan måske gøre det - jeg tror ikke rigtig der på det, så skal du finden et sted hvor "allemandsretten" gælder skå dig telt op to tomle derne.
Men hører gerne på en læsning fra andre.
Michael Larsen 09/09 2013 15:41
Det korte svar er vel NEJ - bil til Alperne koster vel 3000 kr (3 tankninger ned, tilsvarende hjem a 500 kr) Google siger retur til Val Thorens 3500 for brændstof. Overnatning mindst 1000 kr pr person, liftkort i 6 dage i Val T 234 euro, ved ikke om kortet kan gælde i 4, men ellers er det vel dagskort til omkring 30-50 euro.
Så skal I have noget at spise, koster også noget.
Så 2500 kr er forsvindende lidt. Vent til et par dage før den 18. december og ring så til alle bureauerne der udbyder kortrejser. Så kan det muligt gøres til en billig penge.
mvhMichael
Christian Slot Munk 09/09 2013 15:45
Tak for svaret :-)
Ja jeg ved godt at det er helt urealistisk lavt, og har os kun skrevet i håb om det bedste :-)
Ellers var vores alternativ Norden, hvor det ihvertfald kan lade sig gøre :-)
Det havde bare været fedt med syden
Asbjørn Nissen 11/09 2013 06:48
Det er tosset at køre til Val T for 4 dage det tager mindst 16-17 timer at køre derned, hvorimod man kan køre til Sölden på ca. 12 timer. Det er for meget spildtid i bilen og man bliver for ødelagt af det. Det skader både skiløbet og hvor lang tid det tager at komme sig når man er hjemme igen.
Desto længere fra byen i er villige til at bo desto billigere bliver det. Man kan finde rigtig billige hoteller, hvis man er villige til at bo langt fra selve skiområdet. Der ligger også en masse mindre områder i Østrig, som ikke er så kendte, men som passer fint til en kort tur. Heriblandt kan bla. nævnes Alpbachtal(du kan læse mere om området her på skisport http://www.skisport.dk/oestrig/alpbachtal/ ) her er ikke så dyrt og især liftkort er meget billigere. Et andet godt bud kunne være Axamer Lizum nær ved Innsbruck. http://www.skisport.dk/oestrig/axamerlizum/ Der findes mange flere ukendte steder der er relativt billige.
På korte ture er det en fordel, at områderne ikke er alt for store og de ikke har liftkort der kan bruges alt for mange andre steder, da det er ligegyldigt at man har over 600 km piste som i Val T, når man ikke har en levende chance for at udnytte det. Til gengæld er liftkorte i mindre områder normalt væsentligt billigere
Alternativt er der også Tyskland Harzen ligger ikke længere væk end hovedparten af de nordiske områder uanset om man bor i Jylland, på Fyn eller Sjælland(med mindre man bor nord for limfjorden. Her slipper man også for færgen hvis man bor i Jylland.
Asbjørn Nissen 11/09 2013 06:48
Det er tosset at køre til Val T for 4 dage det tager mindst 16-17 timer at køre derned, hvorimod man kan køre til Sölden på ca. 12 timer. Det er for meget spildtid i bilen og man bliver for ødelagt af det. Det skader både skiløbet og hvor lang tid det tager at komme sig når man er hjemme igen.
Desto længere fra byen i er villige til at bo desto billigere bliver det. Man kan finde rigtig billige hoteller, hvis man er villige til at bo langt fra selve skiområdet. Der ligger også en masse mindre områder i Østrig, som ikke er så kendte, men som passer fint til en kort tur. Heriblandt kan bla. nævnes Alpbachtal(du kan læse mere om området her på skisport http://www.skisport.dk/oestrig/alpbachtal/ ) her er ikke så dyrt og især liftkort er meget billigere. Et andet godt bud kunne være Axamer Lizum nær ved Innsbruck. http://www.skisport.dk/oestrig/axamerlizum/ Der findes mange flere ukendte steder der er relativt billige.
På korte ture er det en fordel, at områderne ikke er alt for store og de ikke har liftkort der kan bruges alt for mange andre steder, da det er ligegyldigt at man har over 600 km piste som i Val T, når man ikke har en levende chance for at udnytte det. Til gengæld er liftkorte i mindre områder normalt væsentligt billigere
Alternativt er der også Tyskland Harzen ligger ikke længere væk end hovedparten af de nordiske områder uanset om man bor i Jylland, på Fyn eller Sjælland(med mindre man bor nord for limfjorden. Her slipper man også for færgen hvis man bor i Jylland.
Lise Nørskov 11/09 2013 14:16
Altså hvis I ser bort fra de store (og dyre) områder, så kan det gøres til omkring 2800-3000 kr vil jeg tro, men det er altså forudsat at I er mere end 2 om at betale for udgifterne til kørsel!
Prøv at se hvilke muligheder der er på snowtrex.dk
Mvh Lise
Maria 17/09 2013 02:50
Ville B.G, club TnT måske kunne klare det? i hvert fald en mulighed... eller Berchtesgarden som ligger lige op af den østrigske grænse, det er også piv billigt.
Men nu siger du at det I HVERT FALD kan lade sig gøre nord på... det bliver da også stramt for 2500,- hvis i kun er to, skal køre der op og inkl. liftkort? så skal i da i hvertfald ikke meget længere en til Isaberg eller Branäs?
Brian Lund 18/09 2013 17:25
Sidste år var vi 4 mand i Oberwiesenthal/Klinovec mellem jul og nytår og det var pisse billigt..!
Vi boede i et lille hotel i Tjekkiet, det var ikke vildt moderne og slet ikke i nærheden af pisterne, men der var det der skulle bruges og det var BILLIGT! 2 overnatninger for 4 mand, 775 kr, med morgenmad!!! (Eller omregnet under 100kr/nat per person)
Køreturen var ca. 800 km med ca. 12 km/l (Autobahn med 160 km/t), I alt har vi nok kørt små 1700 km... Lad os sige 12 kr literen højt sat (diesel) det er 425 kr i diesel per person.
Liftkortet kostede 68 euro (3 dage) eller 62 euro med studenterrabat. 68 euro koster mig 512 kr ved min bank. Liftkortet gælder både til Oberwiesenthal (DE) og Klinovec (CZ), ingen af områderne er specielt store, men man kan da godt få en 2-3 dage til at gå der med lidt god vilje (hvis man ikke er ret god måske endda længere), vi stod 2 dage på den tyske side og én på den tjekkiske.
Nu havde jeg selv ski og støvler med, så der sparede jeg penge... Men jeg mener en af de andre der lejede komplet sæt kom af med 32 euro for 3 dage, eller cirka 240 kr.
Så transport, overnatning+morgenmad, skileje, liftkort...
194 kr
425 kr
512 kr
240 kr
I alt = 1371 kr for 2 overnatninger og 3 dage på ski
Der udover har jeg brugt måske 4-500 kr på mad og drikke de tre dage. Mad på restauranten i hotellet var også MEGET billig, men ok, kvalitet som et cafeteria her hjemme. Aftensmad, 2 øl og 2 shots, 8 euro...