Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Claus Sørensen 11/01 2012 00:16
Årets skitur går i år til Sverige i uge 6 . Var blevet varm på Lindvallen, men da det kniber med at finde den "rigtige" bolig for os, kigger vi nu lidt efter Idre Fjäll.
Så vil jeg lige høre om Jeres erfaringer med turen der op. Vi bor i sydvestjylland, og regner med at tage færgen Hirtshals-Larvik (08.00-11.45) ud & Oslo-Fredrikshavn (19.30-07.45) hjem, da det passer bedst med afgangstiderne.
Når jeg så googler afstande + kørselstid fra Larvik-Lindvallen 380 km. 06.08 timer & Larvik-Idre Fjäll 439 km. 07.32 timer.
Spørgsmålet er:
1.Er det reelle tider eller kan det gøres hurtigere?
2.Kan man køre det i et stræk eller skal man have en overnatning på vejen?
3.Hvad med dæk. Har selvfølgelig vinterdæk på. Skal man have snekæder med?. Eller skal man skifte til pigdæk i forbindelse med færgen?
På forhånd tak for svar.
/ClausFS
Simon Nicolajsen 11/01 2012 10:46
Sv: Idre Fjäll.
Snekæder skal du have i bilen, det er et "must have". Om du kan køre turen i ét stræk kommer an på hvordan du har det med at køre bil. Hvis du er nogenlunde frisk og veludhvilet er det ikke noget problem, og så sparer du også lidt ved ikke at skulle betale for overnatning på vejen. Hvis vejret er ordentligt havde jeg valgt at tage turen i ét hug, men det er jo forskelligt fra person til person.
Per Jørgensen 11/01 2012 11:30
Vi var på Idre Fjäll i uge 7 (2008)
Nu ved jeg ikke om I har muligheden for det men vi tog afsted dagen før vi skulle være på destinationen. Afgang fra Hirtshals omkring middag, med ankomst til Larvik ca. 16.30. Havde hjemmefra fundet et mindre bed & breakfast i Hamar. Efter morgenmaden, kørte vi via Elverum - Trysil til Idre Fjäll og ankom midt på dagen (Med pauser og uden stress).
Fra Trysil kørte vi næsten kun på is og det vil jeg personligt helt gøre når det er lyst. (Kørte ikke med snekæder, men havde dem med).
I skal medbringe snekæder.
Ikke et krav, men sidder du fast eller ikke kan komme videre i trafikken, får du en bøde (Man skal kunne klare sig selv)
Jeg købte et par kæder i Bilka. De har 14. dages returret.
Bruger du dem ikke - retunerer du dem. Bruger du dem - Har du et sæt kæder =:0)
God tur. (Vi tager til Bad Gastain i Østrig i uge 5).
Anders Dahl 11/01 2012 13:47
Hej
Vi tog turen i uge 3 2010. Vi var med færge til Oslo og kørte over Trysil til Idre.
Vejen til Trysil var (som næsten altid) ok. Vejen derfra (rute 26 og 70) var derimod totalt iset til på HELE strækningen, og vi kørte max. 60 km/t. Det var godt nok i mørke, men i dagslys ville det ikke have været meget bedre. Jeg mener, at de 130? km fra Trysil til Idre tog næsten 4 timer! :(
Retur en uge senere tog vi den "østlige" rute, hvor vi håbede, at føret var bedre. Det var det også, men ikke godt! Strækningen er længere, så det tog næsten lige så lang tid at nå til Trysil.
Det lyder jo til, at det sidste stykke generelt er en isbane, så I skal nok tage det med i overvejelserne.
God tur!
Michaelj 11/01 2012 14:38
Hej.
Vi har været afsted til Idre 2 gange. Først i uge 4 2010 og så i uge 10 2011.
Begge ture er kørt i et stræk med start i Kbh. For os har det taget omkring 10 timer begge gange.
Første gang kørte vi gennem Sverige, dette kan ikke anbefales, da der ikke er meget motorvej, men derimod hovedveje med mange fartkameraer. Vejene var fine, men man skulle hele tiden passe på farten, da der er mange småbyer man passerer.
Anden gang kørte vi gennem Norge. Gode motorveje, men koster lidt bompenge. (husk brobizz eller bestil over nettet, så ikke i skal betale ved hver bom). Vi havde en god fart på bilen hele turen.
Det var kun de sidste 50 km op til Idre, som har været lidt isset. Kan sagtens køre omkring 60 km/t.
Vi har enten været en eller to som kørte bilen med en 3-4 pauser undervejs.
Vil klart anbefale at køre gennem Norge. Vi har aldrig haft sne/is problemer og det er rart med motorvej det meste af turen.
Forskellen i afstanden om man kører Norge eller Sverige er ikke stor. Omkring 900-950 km.
God tur, Idre er et hyggeligt område med god sne og med pister for alle niveauer. Nyt Østområde er åbnet i år.