Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Jazz 15/02 2009 13:15
Vi er en familie på 2 voksne og 2 børn (6 - 11). Alle har været på skiferie flere gange nord på, og de sidste par gange har vi være i Østrig. De store bjerge er dejligt. Det vil vi gerne tilbage til, men vi leder efter et sted hvor man stort set bare kan træde ud af døren og så er man på pisten. Der må også gerne være muligheder for at lege og finde venner for ungerne.
Jeg vil meget gerne høre om der er nogle der kender til sådanne steder, og hvad erfaringerne er?
/Jazz
Nadja 15/02 2009 13:40
Sv: Erfaringer søges - Skisteder 1200 - 1300km syd for dk.
Jeg har sagt det maaange gange før MEN:
Jeg kan varmt anbefale Avoriaz, vi har været der en del gange efterhånden.
Man kan spænde skiene på uden for døren og glide ned til liften, hvilket er rigtig fedt når man har børn.
Afstanden er så hut jeg visker 1350 km = Det nærmeste franske skisportssted.
Byen ligger i 1800 m. højde og er bilfri, der er kun hestekaner, folk til fods og skiløbere :))) Stemningen er hyggelig og der er gode muligheder for både shopping og aktiviteter såsom kælkebakke, skøjtebane og meget andet.
Det er oftest en del danskere dernede så der skulle være muligheder for kammerater.
Vi elsker Avoriaz og drager i uge 11 og 12 afsted for 5. gang....tror jeg.
Asbjørn Nissen 16/02 2009 01:14
Jeg ville nok ikke anbefale frankrig til kør selv skitur, men det er nok bare mig og det med at sidde i mange timer i en bil især med børn. Tyskland og Østrig er meget nemmere og Italien er ok at køre til.
Der er masser af destinationer der opfylder flere eller alle jeres ønsker. Det i først skal gøre op med jer selv er hvad er vigtigst for jer!
Nu nævner i det med jeres børn. Herved forstår jeg det sådan i gerne vil til en destination, hvor der er mange danskere, så jeres børn kan finde nogle danske lege kammerater.
De typiske dansker destinationer i Østrig er
Wagrain
St. Johan in Pongau
Saalbach
Zell am Zee
Zell am Ziller
Ved alle disse destinationer er der mange danskere og det vil være muligt at hyre en dansk skilære. Det med at kunne træde direkte ud på pisten er muligt på stort set samplige ski destinationer i Østrig, men det koster ofte lidt mere.
Det dyreste er at ligge i bunden af pisten tæt ved en lift. Især hvis den ligger tæt ved centrum.
At bo på pisten eller i byen koster næsten det samme ulemben ved at bo på pisten er at man ikke kan komme ned til byen om aftenen, men det kan være hyggeligt at bo på et hotel på bjerget hvis hotellet er godt og har mange faciliteter. At bo i byen giver bedre indkøbs muligheder og der er normalt flere aktiviteter som man kan gøre brug af f.eks bowling og aftenen.
St. Johan ligger meget langt fra pisterneog jeg vil ikke råde folk til at rejse til denne destination. Det er lidt dyre at bo i Wagrain eller Flachau(ps Flachau er perfekt til kør selv ferie), men det er de 200 kr. værd for disse byer er mere rigtigt skruet sammen end St. Johan
Zell am see er ikke så stort, men har et fint område der bla. omfatter en glecher.
Saalbach er en super ski destination byen er måske lidt vild men det er et godt område og der er rig mulighed for at få opfyldt alle jeres ønsker.
Søren Hjelholt 16/02 2009 11:45
mht. til kørsel tror jeg ikke der er den store forskel på at køre til Avoriaz og de ønstrigske destinationer.
Som en skriver er der ca. 1350 km. til Avoriaz, og turen er rimeligt nem indtil man kommer ind i Schweiz/ Frankring og skal rundt om Geneve søen, men ikke noget der umiddelbart bør give problemer.
Har i de senere år været kørende i bil til både Avoriaz og St. Anton i Ønstrig. De sidst4e 150 - 200 kilometer bør ikke være så afgørende for hvor man vil holde skiferie.
Som Asbjørn skriver, bør man overveje hvad der er vigtigst for ens skiferie - Skiområdet, byen mulighed for Dansk Skilærer og mange andre ting.
Frankrig - i dette tilfælde Avoriaz er de store skiområder med fokus på skiløbet og afterski, der er måske ikke helt så mange muligheder for børnene.
Østrig - er hygge, bedre muligheder for Danske skilærere mm. Wagrain er allerede nævnt, og steder som Ishgl og Schladming er også muligheder.
En kombinationsmulighed kan være Schweiz, har selv været i Veissonaz / Nendaz området flere gange, også som kør selv, og det er lidt en blanding mellem Østrig og Frankring.
Jimmi Schultz 20/02 2009 18:54
Hej - der er mange meninger om hvor det er det bedste sted at stå på ski. Vi har valgt at køre til Zillertal i Østrig.
Dalen byder på udfordringer for en hver, hvor du får adgang til dem alle med et super ski-pass, Kaltenbach - Hochfügen - Zell am ziller/Zillertal Arena - Mayrhofen - Gerlos samt Gletscheren Hintertux m.fl.
I kaltenbach har de flere skiskoler hvor i blandt også er danske instruktører, ved jeg af erfaring.
Der er busser og tog som gør at man kan komme rundt i hele dalen(små afstande), til de områder som umiddelbart ikke er forbundet med pister.
For vores vedkommende har vi omkring 1150 kilometer at køre, vi bor i det sønderjyske midtland.
De har iøvrigt i år fået en super fun-park i Kaltenbach, med nogle mega knolde på som byder på udfordringer for alle dem der vil dette.
Altid velpræparerede pister.