Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Morten Sponholtz 10/04 2010 12:42
Hej Skisport
Jeg håber der er nogle, som kan hjælpe os med at få svar på en del spørgsmål.
Vi er en gruppe drenge i alderen 20-22 år (meget øvet), som skal afsted for første gang på skiferie nytåret 2010/2011. Og vi er rimelig blanke på hvor man tager hen?
Vi har haft kigget på Østrig, da ingen af os har været der, og der eftersigende skulle være godt gang i afterskien.
Vi havde tænkt at tage afsted fra d. 27/12-4/1.
Så hermed vores spørgsmål:
- Kan man overhovedet komme afsted på de datoer?
- Hvor tager man hen i Østrig, hvis man gerne vil have opfyldt skiløb til meget øvet, afsterski og fremfor alt snesikkerhed?
- Hvilke rejsebureauer er gode at rejse med omkring nytår, og billige?
- Er der andet vi bør vide, have med i vores overvejelser?
På forhånd tak
Morten Sponholtz
Bjørn Husted 10/04 2010 20:16
Sv: Drengetur - nytåret 10/11
Well 3 hurtige ville være
Bad Gastein / Bad Hofgastein / Dorfgastein
Kaprun / Zell AM See
St. Anton.
Men med dette års meget dårlige sneforhold i Østrig ville jeg nok vælge et andet sted at planlægge det, samt billigere, østrig er snart lige så dyrt som de fine steder i Frankrig osv.
Tjek evt. Italien ud, de fleste steder er ikke så meget længere end Østrig, og de kommer du op i en højere højde, som giver bedre sne, mere snesikkerhed og så laver de GRAPPA....
Er stadigvæk på sæson i Bad Gastein, og det har ikke været et godt sne år, vi har haft ca. 2 måske 3 uger med sne som er værd at snakke om, og ingen af dem var i Dec. Jan. mdr. hvor i mod Nord Italien har haft mega meget sne.
Bjørn Husted 10/04 2010 20:23
Ov ja, hvis det skal være billigt så planlæg det hele selv, det er ikke svært hvis man starter i god tid.
Vi plejer at ringe/maile ned til det lokale informations center og høre hvad de kender af privat lejligheder/huse og derefter finde enten fly billetter eller tog.
Vi plejer at spare 1000-1500 kr. på den måde og det er meget afterski...
Ski guiderne er der stadigvæk, og de vil selvfølge gerne hjælpe med afterski osv., men i kommer bare ikke i første række.
Ellers er Team benns, Slopetrotters, Højmark nogle af de billige, men hvis de har tilbud eller lign. ved man jo aldrig hvem der er billigt....
Morten Sponholtz 10/04 2010 21:53
Hej Bjørn
Tak for dit svar.
Jeg er personligt også af den overbevisning at rent sne sikkerhedsmæssigt vil det være klogt at vælge noget der ligger mere i højden, dette skal jeg blot have overbevidst de andre drenge om.
Men fedt nok at have én på stedet, som kan give noget lokal information.
I år falder julen sådan, at man ville tage afsted en mandag, og så vidt jeg kan se går der kun tog om fredagen, er det noget du kender noget til?
Har du mulighed for at give en ca uge pris, for hvad du har givet?
Nu har jeg aldrig selv været i Østrig, hvordan er muligheden for direkte skiløb fra lejligheden. Så vidt jeg har forstået er der meget transport tid for at komme op i terrænet?
Tak for dit svar
Morten Sponholtz
Nickie 12/04 2010 09:10
Vær opmærksom på at nytårsugen 2010/2011 er fra den 26.12 - 02.01
Bjørn Husted 12/04 2010 16:18
Tja det er jo altid dyrere her over jul, Nytår osv. men regne med at skulle betale KASSEN for det, men jeg har nok betalt omkring 19 EURO pr. dag for den Lejlighed jeg var i, men det kan godt gøre billigere.
Hvis du kun vil være der i nytårs ugen og selv sørge for transport, liftkort osv. kan det nok godt gøres for omkring 3000-3500 kr. pr næse, men så bor i også i den anden ende af Bad Gastein, hvor der godt nok er stille og hyggeligt, men der er langt op til Hægge's, Silverbullet, Edens og Gatz.
hvis jeg var jer, ville jeg ringe/skrive til den lokale info center, og høre hvad de har af telefon nr. til folk, de har en god ide om hvad priserne vil blive til næste år, samt hvem der har plads til jer alle sammen i samme lejlighed.
Morten Sponholtz 12/04 2010 18:11
@Nickie
Dvs at det forholdsvis umuligt at komme afsted d. 27/12-ca. 4-5/1?
For hvis den kun hedder fra 26/12-2/1 - er der kun 5 dage på ski :(
@Bjørn
Tak for tippet, vil jeg prøve at kigge nærmere på.
Nickie 13/04 2010 08:37
Det ser ud som om at nytårsugen hedder 27.01 - 02.01 dvs søndag - søndag og ikke som normalt lørdag - lørdag.
Jeg tror godt at du kan glemme alt om at leje "skæve" uger i julen/nytåret.
Der er vi glade for bare at få noget.